علوم اجتماعی
علوم ادبیات

نمودار 3-2 _ نمودار تلفیق ازطریق فرایند
این نوع تلفیق زمانی اتفاق میافتد که مسالههای واقعی مسائلی که ماهیت موضوعی و یا رشتهای ندارند یا موضوعات و پرسشهای مورد علاقهی دانشآموزان محور سازمان دهی برنامه درسی قرارگرفته و بطور طبیعی زمینهی استفاده از حوزه های محتوای گوناگون در مطالعه این مسائل و یا موضوعات فراهم میشود.
بخش سوم : الگوی تدریس
2-3- تدریس فعال وغیر فعال :
منظور از تدریس فعال،آن نوع تدریس است که متمایل به یادگیرنده بوده و به اوآزادی عمل دهد. و نقش اساسی آن تسهیل یادگیری پایدار و موثر باشد و تمامی عناصرآن درجهت یادگیری فعال با هم اثر تعاملی و اثربخش دارند و پارهای از روشها را نیز به لحاظ عدم درگیری فراگیر در فرایند یادگیری و یا یکطرف بودن تدریس جزء روشهای غیرفعال به حساب میآورند از جمله روش تدریس سخنرانی یا توضیحی، حفظ و تکرار..(فتحیواجارگاه ،1384)
2-3-1- الگوهای سنتی تدریس :
در الگوی سنتیتدریس معمولا نقش اصلی بر عهده معلم است شاگرد از موضوع تازه با خبر نیست و نمی داند امروز در کلاس چه مطلبی را باید بیاموزد، تنها کاری که برعهده شاگرد واگذار شده است، مطالعه درس قبلی است معلم وارد کلاس میشود و شروع به تدریس میکند. اگر اطلاعات او درباره مطالب درسی کافی باشد بدون اشکال مطلب تازه را از راه سخنرانی یا دیکته کردن به شاگردان میآموزد و گاهی نکتههای مشکل و مهم را بیشتر توضیح میدهد. در صورتی که اطلاعات وی درباره موضوع درس ناقص باشد از راه تهدید کردن شاگردان را آرام نگه میدارد و مطالب را به طور نامفهوم و مجمل برای آنها بیان میکند در هر دو صورت کار شاگرد گردشدادن و پذیرفتن مطالب است که معلم ارائه میکند. با استفاده از روشهای سنتی تدریس معلم سعی میکند طبق برنامه رسمی که به او محول شد حداکثر اطلاعات را با صرف حداقل زمان به دانش آموزان ارائه دهد.از نظراین معلمان یادگیری برابراست به حفظ مطالب و قدرت یادآوری و بازشناسی آموختهها توسط دانشآموزان به همین علت شاهد دیرآموزی، کندی یادگیری، افت تحصیلی، فرار و غیبت و به طورکلی عدم انگیزه یادگیری، رشد فکری اجتماعی و عاطفی دانش آموزان هستیم .
تعلیم و تربیت در مقام نهاد مدرن دارای مشخصات زیر است فضای محصور کتاب، چهار دیواری بسته کلاس و برنامه درسی رسمی این عوامل تجربه دانشآموزان را در کلاس درس محدود میکند در این موقعیت نقش دانش آموز کسب معانی و مفاهیم متداول و نقش معلم تحلیلی اقتدار در چهارچوب شرح این مفاهیم است.
عطاران،1381)، ویژگیهای تعلیم و تربیت قدیم را چنین برشمرده است:
به هر مقدار که میتوانی درکتاب و گفته های معلم است بیاموز.
معلم از گفتار، برای انتقال دانش خود به دانشآموزان استفاده میکند.
دانشآموزان اطلاعات را انبار میکنند و یا اطلاعات را به وسیله مقولات طبقهبندی میکنند.
دانشآموزان اطلاعات را روی کاغ به قصد نشان دادن به معلم مکتوب میکنند و یا اطلاعات مکتوب را روی دیوار مدرسه برای مشاهده دیگران نصب میکنند.
مقالات، روزنامهها و نوشته کتابها منبع دانش هستند .
متون درسی تنظیم شده است .
دانشآموزان انتخاب محدودی در گزینش منبع دارند .
اهداف کاربردی فناوری معلوم نیست و یا دارای انسجام نیست .
تولیدات فکری مثل گزارشها روی کاغذ نوشته و تمام میشوند.
10-گزارش ها متونی را تشکیل میدهند که پیوندی با تولیدکنندگان آنها ندارند.
دانشآموزان گزارشهای خود را از یکدیگر پنهان میکنند و تنها به معلم اجازه خواندن آن را می دهند.
متنها به خانه آورده میشوند و والدین و دیگران به طور فردی در آن سهیم میشوند.
دانش فقط به یک صورت ارائه می شود.
دانش به صورت خطی ارائه می شود.