طراحان بسته­بندی مهم­ترین عامل تعیین­­کننده فروش یا عدم فروش یک محصول را رنگ بسته­بندی و نماد و نشانه به کار گرفته شده در آن می‌دانند. وقتی محصول تولیدی در داخل کشوری تولید و نیز مصرف می‌شود، طراحان معمولاً در طراحی بسته بندی فرآورده‌هایی که قرار است در کشورهای دیگر مصرف شود باید کلیه جوانب، نظیر عقیده‌ها و سلیقه‌های مصرف­کنندگان را در نظر گرفت(درگی،1386: 300).

در فرهنگ‌های مختلف رنگ‌ها و نمادها، معنای متفاوتی دارند و به دلیل اهمیتی که در بازاریابی دارند، باید در استفاده از آنها دقت شود. ممکن است رنگ و یا نمادی در یک کشور دارای مفهوم خوبی باشد ولی در فرهنگ یا کشور دیگر این مهم بر عکس باشد. به طور نمونه رنگ ارغوانی که در فرهنگ غرب نشانه عظمت و شکوه است در چین نشانه بدیمنی و بداقبالی است. همچنین در ایران رنگ مشکی نشانه عزا و در هندوستان رنگ سفید نشانه عزا است. در فرهنگ­های شرقی فیل نشانه قدرت است استفاده از این نماد در طراحی بسته‌هایی در تایوان باعث افزایش فروش محصول می‌شود، حال آنکه در تایلند استفاده از این نماد مشکلات بازاریابی محصول را به دنبال خواهد داشت.از این­رو بی توجهی به اهمیت رنگ‌ها و نمادها در بازاریابی می‌تواند مخاطره‌های اقتصادی زیادی را بر صنعت تحمیل کند.

دانلود متن کامل  پایان نامه: رتبه­ بندی مهمترین عوامل آمیزه بازاریابی مؤثر در رفتار مصرف کنندگان رب گوجه ­فرنگی

با توجه به مباحث بیان شده، در بازار پر رقابت و مصرفی جامعه امروزی استفاده به­جا از رنگ‌ها به همان اندازه می‌تواند در بالا بردن فروش وارائه محصول مؤثر باشد که استفاده نادرست از آن باعث تخریب و عدم موفقیت می‌شود. این موفقیت فقط با داشتن دانش و شناخت درست از آثار رنگ بر روان انسان صورت می‌گیرد.

یکی دیگر از مطالب سایت :
متن پایان نامهتعارضات زناشویی-پایان نامه آماده

 

2 . 21 . 2 . 6 روان­شناسی رنگ‌ها و مفهوم آنها در فرهنگ‌های مختلف

طبقه‌بندی رنگ‌ها

به طور کلی رنگ‌ها به سه دسته اصلی رنگ‌های خنثی، گرم و سرد تقسیم می‌شوند.

رنگ‌های خنثی: سفید، خاکستری، بژ، قهوه‌ای،سیاه

رنگ‌های خنثی آن­هایی هستند که در طیف رنگی وجود نداشته و از ترکیب رنگ‌های دیگر به وجود می‌آیند و می‌توانند اثرهای مثبت یا منفی داشته باشند. سفید در واقع یک رنگ نیست بلکه عدم حضور رنگ به­شمار می‌رود.

رنگ‌های گرم: نارنجی ، زرد، سبزچمنی،ارغوانی، قرمز.

رنگ‌های گرم محرک سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید می‌کنند. این دسته از رنگ‌ها به وضوح قابل دیدن بوده و موجب جلب توجه می‌شوند(درگی، 1386: 301).

با توجه به مباحث بیان شده، بسته­بندی چهره کالاست. بسته بندی به همراه مواردی مثل طرح و نام تجاری و کیفیت به نحوی با هم ترکیب می شوند که ارایه فایده اصلی کالا امکان­پذیر باشد. بسته­بندی سبب ساز اولین ارتباط مستقیم با مشتری است و تا حد زیادی وظیفه ارائه یک تصویر ذهنی مطلوب از کالا را به عهده دارد. از نظر روانی اولین برخورد و تصویری که ما از اشخاص داریم مهمترین تصویر و تعیین­کننده­ترین است حتی در یادآوری اشخاص بعد از ۲۰ سال به ذهن ما می­آید، این قاعده در مورد کالا هم صادق است.