شناسایی رابطه بین تعداد استنادات به ازای انتشارات و شاخص اچ در اولویتهای علم و فناوری منتخب در 23 کشور مورد بررسی.
شناسایی رابطه بین تعداد نویسندگان و تعداد استنادات در اولویتهای علم و فناوری منتخب در 23 کشور مورد بررسی.
شناسایی رابطه بین تعداد کشورهای همکاری کننده در تولید بروندادها و تعداد استنادات دریافتی در اولویتهای علم و فناوری منتخب در 23 کشور مورد بررسی.
شناسایی وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار آماری بین شاخص اچ و همچنین تفاوت معنادار بین شاخص تعداد استنادات به ازای تعداد انتشارات در اولویتهای منتخب علم و فناوری در 23 کشور مورد بررسی.
بررسی وجود یا عدم وجود تفاوتهای آماری بین شاخصهای مختلف بروندادهای علمی کشور ایران از جمله:
شناسایی وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار آماری بین میزان رشد بروندادهای علمی ایران در در هر یک از سه حوزه اولویتدار مورد بررسی.
شناسایی وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار آماری بین تعداد استنادات دریافتی بروندادهای علمی ایران در هر یک از سه حوزه اولویتدار مورد بررسی.
شناسایی وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار آماری میان میزان شاخص استنادات به ازای انتشارات بروندادهای علمی نویسندگان برتر ایرانی در در هر یک از سه حوزه اولویتدار مورد بررسی.
شناسایی وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار آماری میان میزان تعداد استنادات دریافتی بروندادهای علمی نویسندگان برتر ایرانی در هر یک از سه حوزه اولویتدار مورد بررسی.
شناسایی وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار آماری میان میزان شاخص اچ بروندادهای علمی نویسندگان برتر ایرانی در هر یک از سه حوزه اولویتدار مورد بررسی.
1-4. اهمیت موضوع پژوهش
با توجه به اولویتهای مختلف علم و فناوری مذکور در نقشه جامع علمی کشور، و همچنین با توجه به تأکید بر پیشگام بودن کشور جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای رقیب در چشمانداز ایران در 1404، ارزیابی بروندادهای علمی کشور ایران و سایر 25 کشور رقیب در اولویتهای علم و فناوری، به منظور توسعه پایدار و شناسایی نقاط قوت و ضعفهای موجود، ارتقای وضعیت علمی کشور در سطح ملّی و بینالمللی و امکان افزایش میزان اثربخشی، بازدهی و بهرهوری پژوهشهای انجام شده و همچنین کمک به سیاستگذاران و تصمیمگیران این عرصه برای برنامهریزیهای اصولی در آینده علم و فناوری کشور، ضروری به نظر میرسد.
1-4-1. اهمیت و ضرورت نظری پژوهش:
این پژوهش باعث افزایش ادبیات کشور در زمینههای زیر میگردد:
یاری رساندن به سیاستگذاران عرصه علم و فناوری کشور با استفاده از نتایج تحلیل و ارزیابی کمّی و کیفی بروندادهای علمی ایران در اولویتهای علم و فناوری
ارتقای سطح علمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی در حوزههای اولویتدار علم و فناوری به منظور افزایش بهرهوری و کارایی پژوهشها.
گسترش میزان همکاریهای علمی بینالمللی ایران با مراکز معتبر بینالمللی(نقشه جامع علمی کشور، 1389، ص. 6).
1-4-2. اهمیت کاربردی پژوهش:
یافتههای این پژوهش که با هدف تحلیل وضعیت بروندادهای علمی کشور جمهوری اسلامی ایران در اولویتهای علم وفناوری منتخب از نقشه جامع علمی کشور انجام شده است؛ میتواند به سیاستگذاران و تصمیمگیران حوزههای مرتبط علم و فناوری در موارد زیر یاری رساند:
شناخت جایگاه و وضعیت کنونی میزان بروندادهای علمی ایران در اولویتهای علم و فناوری مورد بررسی در مقایسه با کشورهای رقیب به منظور دستیابی به اهداف مطرح شده در نقشه جامع علمی کشور.
شناخت روند رشد بروندادهای علمی ایران جهت پیشبینی وضعیت آینده به منظور دستیابی به چشمانداز مشخص شده در نقشه جامع علمی کشور.
اطلاعیابی از پژوهشگران و دانشگاههای برتر در اولویتهای علم و فناوری مورد بررسی جهت تخصیص اصولی بودجه و امکانات مورد نیاز برای تقویت بیشتر آنها.