عبارت است از ایجاد و حفظ روابط با مشتریان از طریق فعالیتهای بهنگام با هدف تسهیل مبادله کالاها و خدماتی که اهداف هر دو طرف معامله (خریدار و فروشنده) را برآورده میسازد؛ به عبارت دیگر، بازاریابی اینترنتی رسیدن به اهداف بازاریابی از طریق استفاده از فناوری ارتباطات الکترونیکی است امروزه بهطور فزآیندهای، بسیاری از شرکتها مشتریان را به گروههای هدف مختلف تقسیم میکنند و پیام تبلیغاتی خود را متناسب با هر یک از این گروهها انتخاب میکنند. اندازه این گروههای هدف هنگامی که شرکتها از فناوری وب استفاده میکنند، میتواند کوچکتر شود، در برخی موارد میتواند حتی یک مشتری باشد. تحقیقات جدیدی که راجع به رفتار بازدیدکنندگان وبسایتها انجام شده است حتی راههایی را پیشنهاد میکند که وبسایتها میتوانند از طریق آنها پاسخگوی نیازهای مختلف بازدیدکنندگان در زمانهای مختلف باشند. (خداداد حسینی و دیگران، 1385).
مزایای بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی شامل فعالیتهای گستردهای ازجمله تبلیغات بازاریابی آنلاین، فعالیتهای تکمیلی آنلاین (مبادلات کانال بازاریابی) و مدیریت ارتباطات آنلاین است (آدام و دیگران 2009) بازاریابی اینترنتی نسبت به بازاریابی فیزیکی از مزایای عمدهای برخوردار است. ازجمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- دسترسی جهانی: بازاریابی اینترنتی امکان برقراری ارتباطات جهانی را برای شرکتها فراهم ساخته و به شرکتها کمک میکند تا به حداکثر تعداد مشتری دست یابند و از مرزهای ملی و منطقهای با کمترین هزینه فراتر روند.
2- دسترسی فوری: اینترنت باعث میشود که مشتریان بهطور 24 ساعته با کلیک کردن ماوس در طی چند ثانیه به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند.
3- فضای نامحدود: فضای موجود در اینترنت برای انتشار اطلاعات برخلاف رسانههای سنتی نامحدود است سازمانها میتوانند از اینترنت جهت تبلیغات بدون صرف هزینه کاغذ بهره گیرند و محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند.
4- تعامل: تعامل سبب ایجاد ارتباط دو طرفه بین خریدار و فروشنده میشود. اینترنت مشتریان را قادر میسازد تا بر مبادلات کنترل بیشتری داشته باشند و اطلاعات بیشتری را در مورد شرکت محصول و مارک آن به دست آورند.
5- چند رسانهای بودن: اینترنت امکان استفاده از رسانههای مختلف و متنوع را فراهم میکند. اینترنت همچنین بهعنوان سه کانال ارتباطی (برقراری ارتباط بین خریدار و فروشنده)، مبادلاتی (انجام مبادله از طریق اینترنت) و توزیع (رساندن کالا و خدمات به دست مشتری)، مزایای دیگری نیز دارد. این مزایا برحسب دسترسی به کانالهای مذکور عبارتاند از:
1) ارتباطی: بهبود اطلاعات محصول ؛بهبود اطلاعات قیمت؛ دسترسی دائم به خدمات؛ هزینه کمتر ارتباطات، تعامل و امکان ارائه اطلاعات بر اساس درخواست مشتری؛ به روز کردن فوری موجودی؛ حمایت فنی بهنگام؛ پاسخ سریع مشتریان؛ سفارشات مبتنی بر نیاز مشتری؛ خدمات پس از فروش.
2) مبادلاتی: دسترسی تمام کاربران به فروشگاه مجازی؛ هزینه کمتر مبادله؛ امکان انجام خرده معاملات؛ کاهش خطاهای انسانی؛ کاهش چرخه زمانی تدارکات؛ کاهش سطح موجودی و سایر هزینههای سربار مرتبط؛ امکان توزیع سفارش و فروش برای تک تک مشتریان؛ قیمت گذاری انعطاف پذیر؛ هزینههای تأمین و ورود نسبتاً پایین.
3) توزیع: کاهش زمان انتظار برای دریافت کالاها و خدمات دیجیتالی؛ هزینه پایین حمل و نقل در مورد کالاها و خدمات دیجیتالی؛ پیگیری سفارشات توسط مشتریان؛ کاهش تعداد نمایندگیهای خدمات مشتریان (خداداد حسینی و دیگران، ١٣٨۵)