در این مرحله نشان داده می‌شود آیا مجموعه شاخص‌های نهائی هر بعد از سازه‌های اصلی تحقیق به درستی تعیین شده است.
گام پنجم: طراحی و آزمون مدل نهائی تحقیق
ترسیم مدل رابطه بین متغیرها با تکنیک مدل معادلات ساختاری
گام اول: بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق
3-4- جامعه آماری تحقیق
مشخص کردن جامعه آماری یکی از ضروریات و اصول هر پژوهش به شمار می آید. محدوده و فضای مطلوب ما جامعه های آماری را معین و مشخص می کند؛ بنابراین جامعه آماری عبارتست از : «تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند.» صفت مشخصه، صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه از سایر جوامع باشد (بست، 1374،56). جامعه آماری این تحقیق، مشتریان شعب بانک‌اقتصاد نوین در استان گیلان می باشد.
3-5- نمونه آماری
چنانچه جامعه آماری بزرگ باشد، پژوهشگر با توجه به محدودیت امکانات ناچار است از بین افراد جامعه تعداد مشخصی را به عنوان نمونه برگزیند و با مطالعه این جمع محدود، ویژگی ها و صفات جامعه را مطالعه کرده، شاخص ها و اندازه های آماری آن را محاسبه کند. به این جامعه محدود، نمونه می گویند (حافظ نیا، 1380،ص76). به عبارت دیگر، نمونه عبارتست از تعدادی از افراد جامعه که صفات آن ها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشند (حافظ نیا، 1380،77).
هدف همه نمونه برداری ها در پژوهش علمی تهیه گزاره هایی دقیق و بامعنا درباره ی یک گروه بر پایه مطالعه زیر مجموعه ای از این گروه است. این گروه ممکن است مجموعه ای از افراد یا چیزها باشد. دسترسی به ویژگی های کلی گروه مورد مطالعه در صورتی امکان پذیر است که حالت های گوناگون یا موارد مختلف پدیده مورد مطالعه (از راه مشاهده یا تجربه) بارها مورد آزمایش قرار داده باشیم (امامقلی، 1391، 63).
موضوعی که اکثر پژوهشگران در تحقیق با آن روبرو هستند، اندازه یا حجم لازم برای نمونه است، در این رابطه قانون کلی زیر وجود دارد: بزرگ ترین اندازه ممکن نمونه، مناسب است (خاکی، 1387، 71). زیرا اوّلاً، در آن یکسانی و شباهت میانگین و انحراف استاندارد گروه نمونه (در صفت یا متغیر مورد نظر) با میانگین و انحراف استاندارد جامعه مادر بیشتر است. ثانیاً، حجم نمونه ارتباط بسیار نزدیکی با آزمون فرض صفر در تحقیق دارد. بدین ترتیب که هر چه اندازه گروه نمونه بزرگتر باشد، محقق با قاطعیت بیشتری فرض صفر را که واقعاً نادرست است رد می کند.
از آنجایی که در این پژوهش جامعه نامحدود است و تعداد مشتریان بانک اقتصاد نوین در سطح استان گیلان مشخص نیست، بنابراین در محاسبه‌ی حجم نمونه ابتدا 30 عدد پرسشنامه در جامع هدف توزیع شد و انحراف معیار آن محاسبه گردید. سپس از فرمول زیر تعداد نمونه به دست آمده است:
: سطح خطا
s : انحراف معیار
: دقت برآورد
با توجه به حاصل عبارت بالا، 304 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که از این میان 304 پرسشنامه به محقق برگشت داده شد.
3-6- روش نمونه گیری
نمونه گیری فرآیند گزینش و انتخاب تعدادی از اعضای جامعه است، طوری که با بررسی نمونه، و درک خصوصیات یا ویژگی های آزمودنی های نمونه، قادر به تعمیم خصوصیات یا ویژگی ها به عناصر جامعه خواهیم بود (عادل آذر، 1383،ص91). بر این اساس دو نوع طرح نمونه گیری وجود دارد:
1- نمونه گیری احتمالی
2- نمونه گیری غیراحتمالی
در نمونه گیری احتمالی، اعضاء جامعه به عنوان آزمودنی های نمونه منتخب، از شانس و احتمال یکسانی برخوردارند. امّا در نمونه گیری غیر احتمالی، اعضاء جامعه به عنوان آزمودنی های نمونه منتخب، از شانس و احتمال یکسانی برای انتخاب شدن برخودار نیستند.
برای نمونه گیری از روش غیراحتمالی دردسترس استفاده شده است. از آنجایی که جامعه آماری تحقیق حاضر دارای طبقه‌های کاملا مشخص و تعریف پذیر به نام شعب بانک است، لذا محقق از روش مذکور استفاده کرده است. به این ترتیب که متناسب با تعداد شعب بانک در هر شهرستان، و براساس پتانسیل شعبه(درجه و منطقه ای که شعبه در آنجا قرار دارد و براساس تعداد مشتریان) رتبه ایی به هر شعبه داده که سر آخر از طریق تناسب تعداد نمونه در شعبه هر شهرستان مشخص گردیده است. سپس پاسخ دهندگان به صورت غیراحتمالی در دسترس در شعب انتخاب شده اند. ابتدا شاخصی برای وفاداری مشتریان تعریف کنیم فرضا طول مدت داشتن حساب در بانک و یا کارکرد آن . بدین ترتیب تعداد محدودی از مشتریان انتخاب می شوند و با همکاری بانک امکان پخش پرسش نامه فراهم گردد.
جدول 3-1- متغیرهای مربوط به تعداد پرسشنامه هر شعبه

یکی دیگر از مطالب سایت :
آموزش مهارت های ارتباطی، کیفیت خدمات

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است

کد شعبه رتبه تعداد پرسش نامه
شریعتی 3101 4 78
گلسار 3102 5 97