٢. استخفاف: فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ: یعنی مردم راخوارمیکرد تا او را اطاعت کنند. شخصیت آنان را منکوب می کرد و سپس برایشان فرمان میراند.
٣)استعباد: تلک نعمه تمنّها علیّ ان عبّدت بنی اسرائیل: یعنی آیا این نعمتی است که برمن منت آنرا می‌نهی که بنی اسرائیل را به بندگی گرفته‌ای؟ علت عدم رشد حکومت و مدیریت فراعنه, عدم اعتنا به شخصیت انسان‌ها و برده دانستن آنان و ایشان را ازتعالی و تکامل بازداشتن است.
2-5-2- مدیریت رحمانی درقرآن
همه قواعد مدیریت خداوندى، مبتنى بر اصل رحمت هستند. از نشانه‏هاى رحمت‏محورى، آیه شریفه «بسم الله الرحمن الرحیم»است که به قولى خلاصه همه قرآن کریم بوده و آغازگر سوره‏ها و همه کارها است. این آیه، 114 بار در قرآن تکرار شده است و خدا خود را با آن مى‏شناساند و خود را رحمان و رحیم مى‏داند که هر دو از «رحمت» اشتقاق یافته‏اند. در حقیقت، این آیه، تفسیر آیه «کتب على نفسه الرحمه» است. اگر اصل دیگرى غیر از رحمت، محور بود، بیان مى‏شد. ” قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَهِ اللَّهِ ” طبق اصل رحمت:
– همه خوبند، مگر این که اثبات شود که بد هستند (برائت).
– عیب‏ها پوشانده و بخشیده مى‏شود (مغفرت).
– همه به اندازه استحقاق شان از تلاش خویش بهره مى‏گیرند. (عدالت و احسان).
– آبروى افراد، محفوظ نگاه داشته مى‏شود(کرامت).
– همه از حقوق مساوى برخوردارند (مساوات) .(قوامی،‌1383).
2-5-3- دومدل مدیریت اخلاق‌گرا مبتنی بر مفاهیم دعای عرفه و دعای مکارم الاخلاق
این مدلها مدیریت روابط تعاملی بندگان با یکدیگر و با پروردگارشان را با تمرکز بر دعای عرفه و دعای مکارم الاخلاق از منظر متمایز و نویی مورد مداقه قرار داده اند. بر این اساس مدلی برای مدیریت اخلاق‌گرا بر مبنای یک پیش فرض معرفت شناختی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی احصاء شده است .یافته‌های مدل مبتنی بر دعای عرفه ابعاد مدیریت اخلاق‌گرا را در هفت عامل یا تم، تحت عنوان دانایی، توانایی، بردباری، عزت‌مداری، تعالی‌گرایی، توازن و مدیریت نامحسوس در قالب«مدل مدیریت اخلاق‌گرا» با ویژگی‌های اثربخشی، عمل‌گرایی و ولایت مداری معرفی نموده است. چارچوب مدل مذکور در ادامه آمده است:
بیم و امید
رفعت و نزدیکی
شنوایی و پاسخگوئی
مدیریت نامحسوس
مدیریت نامحسوس
مدیریت اخلاق گرای ( تعالی جو)
تعالی گرایی
تعالی گرایی