3-6 روایی و پایایی پرسشنامه
3-6-1 روایی پرسشنامه
روایی تعیین می‌کند ابزار تهیه شده تا چه حد مفهوم خاص مورد نظر را اندازه می‌گیرد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه‌گیری نمی‌توان به دقت داده‌های حاصل از آن اطمینان داشت(سرمد و همکاران، 196:1386). روایی پرسشنامه پس از تنظیم آن توسط اساتید راهنما و مشاور و چند متخصص در زمینه‌ی این پژوهش سنجیده شد.
3-6-2 پایایی پرسشنامه
قابلیت اعتماد یکی از ویژگی‌های ابزار اندازه‌گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می‌دهد(سرمد و همکاران، 166:1386). در این پژوهش برای اندازه‌گیری ضریب پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. این آلفا بیانگر این مطلب است که سئوالات همپوشانی و هم سویی داشته است و پاسخدهندگان هم با دقت و آگاهی به سئوالات پاسخ داده‌اند. هر قدر این عدد به یک نزدیک‌تر باشد، پرسشنامه از پایایی بیشتری برخوردار است.
جدول 3-2 مقدار آلفای کرونباخ ابعاد پرسشنامه
‌آلفای کرونباخ
متغیر
840/0
توسعه خدمات جدید
850/0
عملکرد بازاریابی
910/0
جهت گیری بازار
851/0
فرهنگ نوآوری
733/0
یکپارچگی واحدهای میان وظیفه ای
818/0
عملکرد سازمانی
میزان آلفای کرونباخ کلی برابر با 957/٠ است که مقدار مناسبی است. هر قدر این آلفا به عدد یک نزدیک تر باشد، پرسشنامه از پایایی بیشتری برخوردار است.
3-7 روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها
برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده میشود. با استفاده از آمار توصیفی به بیان جداول توصیفی و رسم نمودارها پرداخته میشود. برای آزمون فرضیات تحقیق از آمار استنباطی استفاده میشود. برای آزمون فرضیهها ابتدا با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنوف فرض نرمال بودن متغیرها را بررسی میشود. برای آزمون فرضیات در صورتی‌که هر دو متغیر دارای توزیع نرمال باشند از روش “ضریب همبستگی پیرسون” استفاده نموده و در صورتی‌که توزیع حداقل یکی از متغیرها نرمال نباشند از “ضریب همبستگی اسپیرمن” استفاده میشود. در ادامه به منظور بررسی رابطه‌ی میان متغیرهای مستقل و متغیر وابسته از رگرسیون خطی ساده و چندگانه استفاده میشود. درحالتی که بیش از یک متغیر وابسته در مدل وجود داشته باشد با استفاده از نرم افزار آموس مدل‌ها را طراحی کرده و با در نظر گرفتن معیارهای مناسبت مدل، با تحلیل اکتشافی بهترین و مناسب ترین مدل را استخراج کرده و پیشنهاد میشود.
مدلها و آزمونهای مورد نیاز در اینجا تشریح شده است: