تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی و همبستگی می باشد. تحقیق توصیفی پیمایشی برای پیمایش نظر نمونه تحقیق در رابطه با ارزیابی سطح اعتماد و سطح تعهد سازمانی است. فرضیات اول و دوم تحقیق در این راستا می باشد. همچنین در تحقیق حاضر از روش تحقیق همبستگی نیز استفاده شده، چون به بررسی رابطه و همبستگی بین دو متغیر اعتماد و تعهد سازمانی پرداخته شده است. فرضیه سوم تحقیق در این راستا می باشد. (رضایی،1387،ص156)
3-4) جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد. (سکاران، 249،1385) در تحقیق حاضر جامعه آماری، کارکنان رسمی، پیمانی و قرارداد معین دانشگاه کاشان اعم از هیات علمی و کارمند می باشد. تعداد کل جامعه تحقیق 598 نفر می باشد.
بهترین حجم نمونه بزرگترین حجم ممکن است، یعنی در صورت امکان نمونه‌ای که تمام جامعه آماری را در بگیرد. با توجه به اینکه استفاده از تمام جامعه آماری نظام اداری در محدوده ذکر شده مقدور نیست، پس ناچار اقدام به نمونه‌گیری می‌شود. بنا بر اصل کفایت داده‌ها نمونهگیری را تا آنجایی ادامه می‌دهیم که حجم نمونه در طی فرایند تحقیق و براساس حصول کفایت یا اشباع اطلاعاتی/ نظریتعیین خواهد شد.به این معنی که حجم هیچ یک از نمونه‌ها از پیش تعیین شده نیست و در مورد هریک از جوامع مورد بررسی، فرایند نمونه‌گیری تا زمانی ادامه می‌یابد که آزمودنی‌های جدید، اطلاعات تازه‌ای به دست ندهند یا تاثیری در توسعه مدل یا نظریه پژوهش نگذارند. به عبارتی تاثیر آنها در در بهبود نهایی یا حاشیه‌ای نظریه و یا اطلاعات صفر باشد (گائوری، گرونهاگ و همکاران، 1995؛ هیر، مانی و همکاران، 2007 به نقل از دانایی فر، 1385)
برای تعیین حجم نمونه نیز با توجه به معلوم بودن حدود تعداد جامعه آماری از فرمول حجم نمونه میانگین جامعه استفاده شده است و ضمناً بر اساس نمونه گیری 31 تایی مقدماتی، انحراف معیار 56/.0 (یا واریانس 32/0 ) به دست آمده است. بنابراین در سطح تشخیص 0.05 و خطای 6 درصد حجم نمونه تحقیق به صورت زیر محاسبه شد.
پارامترهای موجوددر فرمول به صورت زیر می باشد:
: مقدار متغیر نرمال واحد متناظر با سطح اطمینان در نظر گرفته شده می باشد. در این تحقیق سطح اطمینان 95% درنظر گرفته شده است. در اینصورت Z متناظر با 95%، 96/1 می باشد.
d: میزان اشتباه مجازی می باشد که مقدار آن بر اساس تحقیقاتی که قبلاً صورت گرفته است مشخص می شود. در این تحقیق مقدار d برابر 0.06 در نظر گرفته شده است.
N: تعداد اعضای جامعه آماری می باشد که در این تحقیق 598 می باشد.
n: تعداد نمونه آماری.
: واریانس نمونه. در این تحقیق، انحراف معیار شاخص کل (که از میانگین تمامی شاخصها به دست آمده بود) عدد 0.32 می باشد.
بنابراین حجم نمونه بر اساس فرمول فوق، 217 نفر می باشد. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، روش نمونه گیری تصادفی است. پس از توزیع و رفت و برگشتهای مجدد سرانجام 216 پرسشنامه جمع آوری شد.
(جدول3-1)جدول جامعه آماری و حجم نمونه
جامعه
حجم نمونه
درصد فراوانی
کارمند
330
154
71.5%