3. مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
4. مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
5. مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
6. مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
5-1 فرضیههای تحقیق
1. نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی هنگام برگزاری امتحان (ریاضی) تأثیر دارد.
2. نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی هنگام برگزاری امتحان (ریاضی) تأثیر دارد.
3. نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول هنگام برگزاری امتحان (ریاضی) تأثیر دارد.
4. نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول هنگام برگزاری امتحان (ریاضی) تأثیر دارد.
5. نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم هنگام برگزاری امتحان (ریاضی) تأثیر دارد.
6. نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم هنگام برگزاری امتحان (ریاضی) تأثیر دارد.
6-1 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
الف. تعریف مفهومی متغیرها
1. رفتار: رفتار به معنای خلقوخوی، یا رفتار عادت شده و مزاج به کار میرود. معنای دیگر آن این است، دانشی است که از حسن و قبح و خوبی و بدی رفتار بحث میکند (قرا ملکی،108:1383).
2. معلم: شخصی است که تدریس میکند، یا اینکه به رشد و تکامل تربیتی دیگران کمک میکند (فر مهینی فراهانی،188:1378).
3. ارزشیابی: ارزشیابی آموزشی را میتوان به مفهوم جستوجوی نظم یافته برای قضاوت یا توافق درباره ارزش یا اهمیت یک پدیده آموزشی بهمنظور بهبودی آن در جهت کاهش فاصله میان نتایج جاری و نتایج مطلوب، تعریف کرد (بازرگان،23:1391).
4. دانشآموز: آنکه در مقطع تحصیلی دبستان، راهنمایی یا دبیرستان تحصیل میکند. یادگیرنده علم و دانش (انوری،1381).
5. آزمون: به مجموعه تکالیف یا سؤالهایی که به کمک آن نمونه رفتارهای معرف ویژگی یا صفت روانی اندازهگیری میشود آزمون میگویند (سیف،587:1390).
ب.تعریف عملیاتی متغیرها
1. رفتار (رفتار معلم): برای تعیین ابعاد نوع رفتار معلم در این جدول ازنظر متخصصان حوزه علوم تربیتی (استاد راهنما و مشاور و اساتید حوزه روانشناسی تربیتی) و نظر معلمان استفادهشده است.
جدول (1-1): نوع رفتار معلم در گروه کنترل و آزمایش