پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

تکه ای از متن پایان نامه :

فصل سوم

جغرافیای تاریخی خوزستان

دل خود نهفته دارد. این سرزمین از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ بوده و قابلیت­های سرشاری در این زمینه داشته که تاریخ، گواه صادقی بر این مدعاست. وجود مراکز علمی و فرهنگی همچون دانشگاه جندی­شاپور در این استان نشانه اهمیت و رونق این سرزمین می‌باشد که استادان بزرگ دانش پزشکی را از یونان، مصر، هند و روم گرد هم آورده بود. پزشکان برجسته­ای که به مداوای بیماران و تدریس دانشجویان رشته ی پزشکی در این دانشگاه مشغول بوده­اند. علما، دانشمندان و شاعران بزرگی همچون عبدالله بن میمون اهوازی، نوبخت اهوازی منجم و فرزندانش، جورجیس پسر بختیشوع جندیشاپوری و شاعران عرب زبان شیعی، مانند ابن سکیت و دعبل خزائی که با اشعار خود ولایت و امامت را پاس داشته­اند و زبان به مقاومت گشوده­اند، از همین منطقه برخاسته و در این دیار زندگی می­کرده اند.

 

3-1. جغرافیای تاریخی خوزستان

 

استان خوزستان گذشته از موقعیت خاص طبیعی و جغرافیایی و دارا بودن منابع سرشار زیرزمینی از لحاظ تاریخی نیز از کهنسال­ترین مناطق کشور به شمار می­رود و از دیرباز دارای تمدن و فرهنگی درخشان بوده می باشد؛ به طوری که آن را از نخستین مراکز پیدایش تمدن بشری دانسته اند.[1] خوزستان در قدیم درب دهلیز کشور ایران به سوی شرق محسوب می­گردید و مرکز بازرگانی ایران و هند بوده می باشد. در صحنه­ی علم و فرهنگ و نشر علوم در جهان نیز پیشتاز بوده می باشد. دانشگاه جندی‌شاپور[1]. ایرج افشار سیستانی، خوزستان و تمدن دیرینه آن، چاپ اول، (تهران: نشر هنر، ۱۳۶۶)، ج۱، ص ۲۵.

یکی دیگر از مطالب سایت :
جرم اختلاس در قوانین قبل از انقلاب اسلامی، قانون مجازات عمومی مصوب

وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه