3-8-2-متغیرمستقل
اندازه موسسه حسابرسی(SIZEA):در این تحقیق از اندازه موسسه حسابرسی به عنوان متغییر مستقل در نظر گرفته شده و اندازه موسسه حسابرسی عبارت است از: امتیاز کنترل وضعیت موسسات حسابرسی در چهار طبقه الف،ب،ج،د)
رتبه بندی موسسات حسابرسی در ایران
از سال 1383 بر اساس یک پیشنهاد رتبه بندی موسسات حسابرسی در جامعه حسابداران رسمی مطرح شد. مبنای تفکر این پیشنهاد بر آن بود که چون همه ی موسسات حسابرسی یکسان و یک اندازه نیستند شرکت های بزرگ بورسی توسط موسسات بزرگ حسابرسی مورد حسابرسی قرار گیرند که در واقع کنترل کیفیت مناسب تری را دارا باشند. این موضوع در شورای عالی وقت جامعه حسابداران چندین جلسه را به خود اختصاص داد و در این مورد گزارش مکتوبی در حدود یکصد صفحه به رئیس وقت شورای عالی تقدیم شده است(امانی و دوانی،1390).
در ادامه اقدامات انجام شده جامعه حسابداران رسمی ایران از سال 1391 اقدام به دادن امتیاز کنترل کیفیت موسسات حسابرسی نموده است. در اجرای مفاد 31 اساس نامه جامعه، مبنی بر انتشار سالانه نتایج حاصل از کنترل کیفیت(در سطح موسسه و کار حسابرسی) انجام شده در 4 گروه (الف، ب، ج و د) به شرح زیر ارائه می گردد:
گروه الف: 801 تا 1000
گروه ب: 651 تا 800
گروه ج: 501 تا 650
گروه د: 0 تا 500
گروه الف که بالاترین امتیازات را دارند گروهی هستند که امتیاز 801 تا 1000 را کسب کرده اند که در تحقیق موسساتی که در این گروه قرار گیرند با عدد “1” در مدل گذاشته می شوند.
گروه ب، گروهی هستند که امتیاز 651 تا 800 را کسب کرده اند و با عدد “2” در مدل گذاشته می شوند.
گروه ج، گروهی هستند که امتیاز 501 تا 650 را کسب کرده اند و با عدد “4” در مدل گذاشته می شوند.
گروه د، گروهی هستند که امتیاز 0 تا 500 را کسب کرده اند و با عدد “4” نشان داده می شوند.
نحوه محاسبه این امتیازها و همچنین اسامی موسسات حسابرسی که در گروه های الف، ب، ج، د قرار گرفته اند طبق حروف الفبا در پیوست آورده شده است لازم به توضیح است اگر موسسه حسابرسی را در هیچ گروهی یافت نشد در گروه “د” جای می گیرد زیرا موسسات حسابرسی که اطلاعات و مدارک مورد نیاز را به جامعه حسابداران رسمی تحویل نداده است طبق قوانین جامعه در گروه “د” قرار می گیرند.
3-8-3-متغیرهای کمکی
اندازه شرکت (SIZE): لگاریتم طبیعی از ارزش دارایی ها در پایان سال
اهرم مالی(LEV): نسبت کل بدهی‌ها به کل دارایی‌ها در پایان سال
3-9- تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها
3-9-1- تخمین مدل‌های رگرسیون با داده‌های پانل
برای برآورد الگوهای رگرسیون خطی دو متغیره و چند متغیره معمولاً از روش کمترین مجذورات معمولی که به اختصار با OLS نشان داده می‌شود، استفاده می‌گردد. این روش دارای ویژگی‌های مطلوب آماری مانند بدون تورش بودن، بهترین برآوردکننده خطی بدون تورش یا BLUE بودن را دارا می باشد. اما برای رفع مشکلاتی همچون خود همبستگی جملات پسماند و ناهمسانی واریانس از روش کمترین مجذورات تعمیم گرفته، یعنی GLS استفاده می‌شود.
از ویژگی‌های مهم روش GLS رفع مشکلاتی همچون خود همبستگی و ناهمسانی واریانس می‌باشد به همین دلیل در این تحقیق در صورت لزوم از این روش استفاده شده است.