اطلاعات فوق می بایست دارای ویژگی های زیر باشد:
به سرعت، به راحتی و با کمترین کوشش قابل رویت باشد.
واقعی بوده و فریب دهنده نباشد.
مرتبط با محصول بوده و کافی باشد.
در شرایطی که بر اساس اطلاعات روی بسته بندی ها تصمیم گیری صورت می گیرد، اطلاعات جامع و متضمن حداقل ریسک از نظر سوء تعبیر باشد.
مطابق با قوانین و مقررات مربوطه باشد. (ابراهیمی، 1388)
2-12-8 صفحه آرایی یا ترکیب بندی
به طور کلی دو نوع ترکیب بندی وجود دارد: ترکیب بندی تهاجمی یا فعال، ترکیب بندی آرام یا ایستافرم. ساختار یک بسته بندی در بیان و تاثیر ترکیب بندی عناصر آن می تواند بسیار نقش آفرین باشد. صفحه آرایی یک بسته بندی دارای قواعدی است که می توان از مواردی از قبیل وحدت، توازن، تناسب، تضاد، تاکید، سادگی و ترکیب نام برد. (فیض و سلحشور، 1387)
2-12- 9 نوشتار و طراحی خط بسته بندی
یک طراح بسته بندى باید زوایه دید جامعى نسبت به خط داشته باشد که توانایى و تجربه چشم هایش در تشخیص این موضوع در نشریات و پوسترها و علائم خیابانى ناشى مى شود. هر نوع از بسته بندى، نوع خاصى از خطوط را طلب مى کند. مثلاً در جعبه هاى شیرینى و شکلات باید حروف نرم و کشیده استفاده شود تا حالتى باریک و زیبا داشته باشد. در جعبه هاى دیسک هاى کامپیوتر از حروف محکم استفاده مى شود که دوام را تداعى مى کند. در مورد محصولاتى که خواندن اطلاعات آنها ضرورى است مثلاً داروها، خوانا بودن حروف مهم است و در نهایت براى بچه ها انتخاب حروف درشت مطلوب تر است.
www.newdesign.ir))
2-13 ویژگی کارکردی بسته بندی
در بررسی های انجام شده معین گردید که ویژگی هایی که در چارچوب ویژگی های کارکردی تقسیم بندی می شوند در ابتدای فرآیند خرید اثر ضعیفتر و نقش کمتری را دارند. اما این اثر با افزایش تکرار خرید و فروکش کردن هیجانات ابتدای خرید تقویت شده و ثمر بخشی خود را نشان می دهند. این ویژگی می تواند ترغیب کننده تولید کنندگان باشد تا مسئولیت های اجتماعی و انسانی خود را در قبال جامعه انجام داده و به حفاظت از محیط زیست کمک کنند. این ویژگی مشتمل بر خصوصیاتی است که از جمله آنها می توان به ماندگاری بسته بندی، سهولت در جابه جایی و حمل و نقل، قابلیت در بازیافت، سهولت در باز شدن، قابلیت استفاده دوباره و میزان حفاظت از کالا اشاره کرد. (رحیم نیا، علوی و سیاهرودی،1391، 69 )
2-14 رفتار مصرف کننده
از اوایل دهه 70 میلادی حوزه رفتار مصرف کننده جایگاه خود را در زمینه های تحقیقاتی و مطالعاتی باز کرد و هم اکنون بازاریابان به طور مستمر و با هدف کمک به اخذ تصمیمات مناسب در بازاریابی به انجام بررسی های گوناگون در این زمینه پرداخته اند.
رفتار مصرف کننده عبارت است از فعالیت های ذهنی، احساسی و فیزیکی که افراد در هنگام خرید، استفاده و حتی هنگام دور انداختن محصولات و خدماتی که برای ارضا نیازهایشان به کار می گیرند از خود نشان می دهند. (فیض و سلحشور، 1387) رفتار مصرف کننده از جمله فعالیت هایی است که افراد در آن درگیر استفاده واقعی یا بالقوه از محصولات مختلف بازار(شامل کالاها، خدمات، ایده ها و محیط فروشگاه) می شوند.(فیروزیان و دیگران، 1388 ،128 )
رفتار مصرف کننده کلیه فعالیت هایی را که افراد برای کسب، مصرف و مرتب کردن محصولات و سرویس ها انجام می دهند را شامل می شود.این نوع از رفتار شامل مجموعه ای از فرآیندهای روانی و فیزیکی است که قبل از خرید آغاز و بعد از مصرف نیز ادامه می یابد. (Peter and Olson, 2005)
در مطالعه رفتار مصرف کننده به دنبال آن هستیم که مردم چگونه خرید می کنند و چه چیز یا چیزهایی می خرند و چرا خرید می کنند. (خواجه نصیری،1387)
ویلکی (2000) معتقد است به منظور شناخت بهتر رفتار مصرف کننده مفاهیمی اساسی وجود دارد که می بایست مورد توجه قرار گیرند. این مفاهیم به شرح زیر هستند:
انگیزه در رفتار مصرف کننده موثر است.
رفتار مصرف کننده شامل فعالیت های زیادی می شود.
افراد مختلف رفتارهای متفاوت در مصرف را دارند.