ارزش های مشتری پسند:
شرکت ها باید محصولات و خدمات مورد نیاز مشتریان را تولید و ارائه کنند نه محصولات و خدماتی که توان تولید آن را دارند. برای این منظور می توان از طریق راهکارهای زیر از قبیل سفارش سازی محصولات و خدمات، خدمات بیشتر و بهتر، آموزش و مشاوره و… ارزش دریافتی مشتریان را بالا برند (کاتلر، 1382).
ارزش مشتری:
سلاح استراتژیک جذب و نگهداری مشتریان است که یکی از مؤثرترین و شناخته شده ترین عوامل موفقیت در کسب و کارهای تولیدی و ارائه دهنده خدمات است (حیدرزاده، سلطانی، 1384).
هزینه های مشتری:
پولی که مشتریان در ازای دریافت کالا یا خدمات می پردازد، برای شرکت ارائه کننده درآمد و برای مشتری هزینه است. لذا هر چه قیمت بالاتر باشد برای شرکت مطلوب و خوشایند است و برای مشتری نامطلوب و ناخوشایند است (وانگ، 2005).
راحتی مشتری در خرید:
ارائه محصولات یا خدمات همسان با رقبا کافی نیست بلکه باید به راحتی مشتری در دسترسی به کالا و خدمت نیز اندیشید. راحتی در خرید شامل ویژگی های یکسان فیزیکی یا مجازی، سهولت در دسترسی، ساعات دسترسی، زمان صرف شده برای خرید، سرعت در تحویل کالا یا خدمت و امکان سفارش دهی کالا یا خدمت به روشهای مختلف می شود. چنان چه دسترسی به فروشنده، دیدن محصولات یا خدمات و انجام سفارش آسان تر باشد مشتریان بیشترو بهتر به از خرید از چنین سازمانی رغبت می کنند (کاتلر، 1382).
ارتباط با مشتری:
شرکت ها با برقراری روابط صمیمانه و خصوصی با مشتریان و اخذ بازخورد سعی در ایجاد پیوندهای اجتماعی با آنان دارند. ارتباط تنگاتنگ با مشتریان می تواند روی تصویر ذهنی مشتریان و وفاداری آنان تأثیر به سزایی داشته باشد. همچنین به مشتریان فرصت گفتگوی دو طرفه داده میشود تا نیازهای خود را بیان کنند و با شرکت یک رابطه بلند مدت برقرار نمایند. (کاتلر، 1382).
تمایل به خرید:
احتمال گرایش مصرف کننده جهت اتخاذ رفتار خرید مشخص (ین و ین، 2007).
1-9-روش شناسی پژوهش :
در این پژوهش از دو شیوه مطالعات کتابخانه ای وپرسشنامه جهت جمع آوری اطلاعات استفاده گردیده است .پزوهش حاضر از نوع توصیفی واز لحاظ ماهیت ،کاربردی می باشد .روش تجزیه وتحلیل داده های این پزوهش در دو سطح توصیفی واستنباطی صورت گرفته است در سطح توصیفی از فراوانی ،درصد ،میانگین وانحراف معیار وسایر آماره ها استفاده شده است ودر بخش استنباطی از ضریب همبستگی اسپیرمن ورگرسیون استفاده شده است .
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه:
عصر کنونی دوره تحولات شتا بنده وغیر قابل پیش بینی است .امروز همان دیروز نیست ویقینا” فردا متفاوت از امروز خواهد بود، بنا براین پایبند بودن به استراتژی های امروز کسب وکار خطرناک است.
کشورهای در حال توسعه با توجه به فعال شدن بخش خصوصی وایجاد شرکتهای بیمه خصوصی وتوسعه اطلاعات وارتباطات در سطح بین المللی که شرایط مقایسه خدمات شرکتهای مختلف بیمه در نقاط مختلف دنیا را در اختیار مردم قرار می دهد، با شرایط به مراتب مشکل تری روبرو شده است.بنابراین باید اذعان داشت که بکارگیری وابداع استراتژی ها و راهکارهای مناسب جهت جذب و حفظ مشتری و همگامی با بازار در شرکتهای بیمه ،می تواند بقا وسود این شرکتها را تضمین کند.با توجه به موضوع اصلی مساله،فصل دوم تحقیق را می توان به دو بخش تقسیم بندی کرد، بخش اول شامل مبانی نظری پژوهش است که به بررسی بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان و آمیخته بازاریابی می پردازد.وبخش دوم اختصاص به پیشینه تحقیق دارد.
2-2-مبانی نظری
2-2-1- صنعت بیمه: