فصل سوم :
روش تحقیق
3-1) مقدمه
هر تحقیق تلاشی است نظام مند به منظور دست یافتن به پاسخ یک پرسش یا راه حلی برای یک مسئله است. با توجه به اینکه پرسشها و مسئله ها ماهیت های گوناگونی دارند لذا می توان بر پایه چگونگی این پرسشها و مسئله ها تحقیقات را طبقه بندی کرد. نوع جهت گیری پژوهشی که در برخی کتابها از آن تحت عنوان طبقه بندی تحقیقات بر حسب هدف نام برده می شود (سرمد و دیگران،1384)، کلیه پژوهشها در حقیقت سه هدف متفاوت را دنبال می کنند.گاهی هدف تحقیق حل یک مشکل متداول ومعمول درمحیط کسب کاراست وگاهی هدف تحقیق افزودن به مجموعه کلی دانش دریک حوزه خاص است وگاهی اوقات هدف تحقیق بررسی اثرات پیشنهادی تحقیقات کاربردی است (ساروخانی،1383)
در این فصل به تشریح روش تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه آماری و روش نمونه گیری، ابزار جمع آوری داده ها، روایی و پایایی ابزار، و روش تجزیه و تحلیل داده ها خواهیم پرداخت.
3-2) نوع تحقیق
انواع تحقیق عبارتند از:
1-تحقیق بنیادی: پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء،‌ پدیده ها و روابط بین متغیرها، اصول و قوانین و ساخت یا آزمایش تئوری ها و نظریه ها می‌پردازد و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می‌نماید.
2-تحقیق نظری: نوعی پژوهش بنیادی است و از روشهای استدلال و تحلیل عقلانی استفاده می کند و بر پایه مطالعات کتابخانه ای انجام می‌شود.
3-تحقیق کاربردی : پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها و روشها ابزارها و وسایل انجام میشود.
4-تحقیق علمی: پژوهشی است که با استفاده از نتایج بنیادی و با هدف رفع مسائل و مشکلات جوامع انسانی انجام می‌شود.
با توجه به توضیحات فوق، این تحقیق از نظر هدف کاربردی میباشد.
3-3) روش تحقیق
ماهیت مطالعات پژوهشی ممکن است اکتشافی یا توصیفی باشد و یا صرفاً به شکل آزمون فرضیه طراحی و به اجرا در آید. سرشت بررسی، به سطوح پیشرفت دانش در قلمرو پژوهش مورد نظر بستگی دارد. همین که از گام اکتشافی به سوی توصیفی و سپس به آزمون فرضیه روی می آوریم بر استحکام نتایج و یافته های پژوهش افزوده می شود.
برای تعیین و توصیف ویژگی های متغیر های یک پدیده، از روش مطالعه توصیفی استفاده می شود، بنابراین، هدف هر مطالعه توصیفی عبارت است از تشریح جنبه هایی از پدیده مورد نظر پژوهشگر و با دیدگاهی فردی، سازمانی، صنعتی و نظایر آن. به عبارت دیگر تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد، تحقیقات توصیفی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد. (سرمد و همکاران، 1384، ص 82)
تحقیق پیمایشی
تحقیق همبستگی
تحقیق اقدام پژوهی
بررسی های موردی
تحقیق پس رویدادی