در این دوره یعنی دهه های میانی قرن بیستم، مفهوم نوآوری به یک جزء اصلی تعریف کارآفرین تبدیل می شود. از جمله تعاریف کارآفرینی ارائه شده در این دوره، میتوان موارد زیر را نام برد. کارآفرین فردی نوآور و توسعه دهنده ی فناوری به کار گرفته نشده است. کارآفرینان کسب وکار جدید را شروع می کنند درحالی که دیگران برخلاف آنان تغییرات اندکی در محصولات موجود می دهند. مفهوم نوآوری میتواند شامل همه چیز از خلق محصولی جدید تا ایجاد یک نظام توزیع نوین یا حتی ایجاد یک ساختار سازمانی برای انجام کارها باشد. اضافه شدن این مفهوم به خاطر افزایش رقابت در بازار محصولات، تلاش در استفاده از نوآوری برای ایجاد مزیت رقابتی در کسب وکارهای موجود و بقاء آنها است.
دوره پنجم
در این دوره یعنی دوران معاصر (از 1980 تا کنون) با ویژگی رویکرد چندجانبه، همزمان با موج جدید ایجاد کسب وکارهای کوچک، رشد اقتصادی و شناخته شدن کارآفرینی به عنوان تسریع کننده ی این سازوکار، توجه زیادی به این رشته جلب شد. تا این زمان کارآفرینی فقط از دیدگاه محققان اقتصادی مورد بررسی قرار می گرفت ولی در این دوره، توجه جامعه شناسان و روانشناسان و به خصوص مدیران نیز به این رشته معطوف گردید. عمده توجه این محققین بر شناخت ویژگیهای کارآفرینان، علل حرکت فرد به سوی کارآفرینی است. جدول 2-1-1 فرآیند توسعه مفهوم کارآفرینی را در دوره های مختلف نشان می دهد.
جدول 2-1 فرایند توسعه ی کارآفرینی در دوره های مختلف (فیض بخش و نقی یاری،1385،6).
ردیف سال-دوره نام نویسنده تعریف کارآفرین و کارآفرینی
1 قرن شانزدهم
ریشه این واژه در فرانسه است. به معنای واسطه یا دلال.
2 قرون وسطی
بازیگر و شخصی که عهده دار طرح های تولیدی بزرگ است.
3 قرن هفدهم
کسی که ریسک سود) ضرر( را در قراردادی با قیمت ثابت می پذیرد.
4 1725 ریچارد کانتیلون1 ریسک کننده با تأمین کننده سرمایه فرق می کند.
5 1803 ژان باتیست سی2 کارآفرین فردی است که منابع اقتصادی را از حوزه ای که دارای بهره وری و سود پایین تر است، به حوزه ای که دارای بهره وری و سود بالاتر است، منتقل می کند.
6 1876 فرانسیس واکر3 بین کسانیکه سرمایه را تأمین می کنند و از آن بهره می گیرند با کسانیکه از توانایی های مدیریتی برخوردارند، تفاوت وجود دارد.
7 1934 ژوزف شومپیتر4 کارآفرین یک نوآور و پدیدآورنده فناوری های تازه است.
ردیف سال-دوره نام نویسنده تعریف کارافرینی
8 1961 دیوید مک کله لند1 کارآفرین فردی است فعال که ریسک های معقول را می پذیرد.
9 1964 پیتر دراکر2 کارآفرین حداکثر استفاده را از فرصتها می نماید.
10 1975 آلبرت شاپیرو3 کارآفرین مبتکر وسازمان دهنده سازوکار اقتصادی و اجتماعی است و ریسک ورشکستگی را می پذیرد
11 1980 کارل وسپر4 کارآفرین از دیدگاه اقتصاددانان، روانشناسان، تجار و سیاست مداران
12 1983 گیفورد پینگات5 کارآفرینی سازمانی، فردی است که درون یک سازمان فعالیت می کند.