هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مناسبی برای ساخت خزانه‌های سؤال آزمون‌های انطباقی به منظور بهینه‌سازی کارکرد سنجش انطباقی کامپیوتری است. از این رو به دنبال ایجاد، توصیف و بررسی شیوه‌هایی هستیم که از آن طریق بتوان خزانه‌های سؤال در آزمون‌های انطباقی کامپیوتری را طراحی نمود و همچنین بتوان به بررسی این موضوع پرداخت که آیا استفاده از شیوه‌های مورد نظر در طراحی خزانه سؤال آنقدر کارا هستند که مزیت های CAT را از بین نبرند. و با ایجاد روش‌های اتوماتیک، به عنوان راه‌حلی مناسب، طراحی خزانه‌ی سؤال با سهولت انجام گیرد.
اهدف فرعی پژوهش
این مطالعه از چندین هدف جزئی که به طور سلسله مراتبی به یکدیگر مربوط می‌باشد، تشکیل شده است:
هدف اول: تعیین مشخصه‌های خزانه سؤال بهینه است که به ویژگی‌های مطلوب CAT منجر شود.
هدف دوم: بهینه‌سازی کارایی شیوه‌ها و فرایند تهیه و تنظیم سؤالات آزمون‌های CAT با استفاده از اتوماتیک کردن و شبیه‌سازی طراحی خزانه سوالات CAT می‌باشد.
هدف سوم: زمینه‌سازی طراحی خزانه‌ی سؤال و آزمون به منظور جلوگیری از اتلاف سرمایه‌ها در تهیه آزمون‌های CAT می‌باشد.
هدف چهارم: ایجاد شیوه‌هایی برای طراحی مشخصه‌های آماری و غیرآماری پارامترهای سؤال، برای یک خزانه سؤال بهینه با چارچوب نظریه سؤال-پاسخ است.
هدف پنجم: توصیف روش‌های رسیدن به تقریب‌های عملی بهینه‌سازی، به دلیل این‌که بهینه سازی واقعی غیر‌عملی می‌باشد.
هدف ششم: مقایسه عملکرد خزانه‌های سؤال شبیه‌سازی شده با خزانه‌های سؤال عملیاتی می‌باشد.
هدف هفتم: تلفیق دو رویکرد برنامه‌نویسی ریاضی و شبیه‌سازی مونت کارلو در طراحی الگوی بهینه‌ی خزانه‌ی سؤال می‌باشد.
سؤالات پژوهش
آیا طراحی خزانه سؤال بر اساس روش p-optimal یا r-optimal می‌تواند اندازه سؤالات خزانه سؤال عملیاتی را بدون کاهش دقت اندازه گیری، کاهش دهد؟
آیا روش شبیه‌سازی بهینه خزانه سؤال بر اساس روش p-optimal یا r-optimal ، قابل تعمیم به مدل های دو و سه پارامتری می‌باشد؟
نحوه‌ی طراحی خزانه‌های سؤال بهینه برای CAT به روش شبیه‌سازی مونت کارلو ریکیسی در مدل دو و سه پارامتری چه تفاوتی با مدل یک پارامتری دارد؟
ویژگی‌های مطلوب خزانه‌های سؤال بهینه‌ برای CAT با استفاده از روش برنامه‌نویسی اعداد صحیح WDM چه هستند؟
خزانه سؤال بهینه برای CAT زمانی که در الگوریتم انتخاب سؤال، مواجهه‌ی بیش از حد سؤال کنترل نمی‌شود در مقابل زمانی که مواجهه‌ی بیش از حد کنترل می‌شود، چگونه طراحی می‌شود؟
نحوه‌ی عملکرد، ویژگی‌های آماری و غیرآماری و اندازه‌ی خزانه سؤال بهینه برای CAT زمانی که در الگوریتم انتخاب سؤال، مواجهه‌ی بیش از حد سؤال کنترل نمی‌شود در مقابل زمانی که مواجهه‌ی بیش از حد کنترل می‌شود، چگونه می‌باشد؟
خزانه سؤال بهینه برای CAT زمانی‌که در الگوریتم انتخاب سؤال تعادل محتوایی وارد می‌شود چگونه طراحی می‌شود و عملکرد آنها چگونه است؟
آیا خزانه‌های سؤال بهینه‌ای که به‌وسیلۀ شبیه‌سازی طراحی می‌شوند، از نظر اندازه، دقت و صحت اندازه‌گیری و دیگر ملاک‌های ارزیابی با خزانه‌های سؤال عملیاتی واقعی تفاوت دارند؟
آیا الگوی طراحی شده بر اساس این پژوهش، زمینه‌ای برای بهینه‌سازی کارایی شیوه‌ها و فرایند تهیه و تنظیم سوالات آزمون‌های CAT با استفاده از اتوماتیک کردن تدوین خزانه سوالات، فراهم می‌سازد؟
آیا می‌توان الگویی را طراحی کرد که زمینه‌ساز طراحی خزانه سوال، به منظور جلوگیری از اتلاف سرمایه‌ها در مراحل مختلف تهیه آزمون‌های CAT باشد؟