=بهره وری هزینه شاغلین

شاخص بهره وری سرمایه
این شاخص از تقسیم ارزش افزوده بر ارزش موجودی اموال سرمایه ای ثابت حاصل می شود. در محاسبه این شاخص برخی مواقع به جای ارزش اموال سرمایه ای ثابت از ارزش دارایی های ثابت استفاده می شود.
=بهره وری سرمایه

این شاخص نشان می دهد که در قبال یک واحد(مثلا ی میلیون ریال)سرمایه ثابت مورد استفاده چه میزان ارزش افزوده حاصل شده است.
شاخص بهره وری انرژی
این شاخص از تقسیم ارزش افزوده بر مقدار انرژی مصرف شده به دست می آید. این شاخص برای کشورهایی که از نظر ذخایر سوخت فسیلی در مضیقه هستند بسیار حایز اهمیت می باشد. همچنین این شاخص از طریق تقسیم ارزش افزوده بر ارزش انرژی مصرف شده نیز محاسبه می شود. در این صورت واحد این شاخص نسبت خواهد بود.
=بهره وری انرژی
این شاخص نشان می دهد که در قبال مصرف ی واحد انرژی چه میزان ارزش افزوده ایجاد شده است.
شاخص بهره وری مصارف واسطه
این شاخص از طریق تقسیم ارزش افزوده بر ارزش مصارف واسطه محاسبه می شود. واحد این شاخص نسبت می باشد. این شاخص نشان می دهد که در قبال مصرف یک واحد مصارف واسطه (مثلا ی میلیون ریال)چند میلیون ریال ارزش افزوده ایجاد شده است.
=بهره وری ارزش مواد
2- شاخص بهره وری کل عوامل تولید
شاخص بهره وری کل عوامل تولید حاصل تقسیم کل ستاده های سازمان یا ارزش افزوده به کل نهاده ها می باشد. این شاخص تأثیر مشترک همه ورودی ها در تولید خروجی را منعکس می کند. اطلاعات لازم برای محاسبه این نوع بهره وری نسبتا به دشواری قابل دستیابی است. برای اندازه گیری این شاخص روش های متفاوتی وجود دارد که به دو مورد از آنها به شرح زیر اشاره می شود.
=بهره وری کل عوامل تولید
این شاخص نشان می دهد که در قبال یک واحد نهاده مصرفی چه میزان ستاده حاصل شده است. اگر حاصل بزرگتر از یک باشد، سازمان بهره ور و اگر کوچکتر از یک باشد سازمان غیر بهره ور می باشد.
=بهره وری کل عوامل تولید

یکی دیگر از مطالب سایت :
پایان نامه کیفیت درک شده:اصول وفاداری به برند

که در آن L نیروی کار ، k سرمایه ثابت،a ضریب کشش کار نسبت به تولید و B ضریب کشش سرمایه نسبت به تولید می باشد.در حالی که روش اول در اکثر سازمان ها قابل محاسبه است، روش دوم در سطح بنگاه های اقتصادی و بخش های اقتصادی و کل اقتصاد ملی معمولا مورد محاسبه قرار می گیرد (مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات،1391).
2-28-2- شاخص بهره وری اختصاصی