در یک معادله رگرسیون چندگانه، چنانچه هیچ‌گونه رابطه‌ای میان متغیر وابسته و متغیرهای مستقل وجود نداشته باشد، باید تمامی ضرایب متغیرهای مستقل در معادله، مساوی صفر باشند. بدینترتیب، می‌توانیم معنادار بودن معادله رگرسیون را آزمون کنیم. این کار با استفاده از آماره F صورت می‌گیرد. چنانچه در سطح اطمینان 95% آماره F محاسبه شده از معادله رگرسیون کوچکتر از مقدار F بدست آمده از جدول باشد در این صورت معادله رگرسیون معنادار خواهد بود.
3-10-10- آزمون معنیدار بودن ضرایب
هدف از انجام آزمون معنادار بودن رگرسیون آن است که مشخص شود آیا در سطح اطمینان مورد نظر ضرایب محاسبه شده مخالف صفر می‌باشد یا خیر؟
برای آزمون این فرضیه‌ها از آماره t استفاده می‌شود. اگر در سطح اطمینان 95% آماره بدست آمده از آزمون، کوچکتر از t بدست آمده از جدول با همان درجه آزادی باشد، در این صورت ضرایب مدل رگرسیون مخالف صفر می‌باشد.
3-10-11- آزمون خودبستگی جملات خطا
همان‌گونه که در مفروضات رگرسیون گفته شد در مدل‌های رگرسیون فرض بر آن است که جملات خطا از دوره‌ای به دوره‌ای مستقل می‌باشد، اما در بسیاری از کاربردها، جملات خطا در دوره‌های مختلف همبسته‌اند. در چنین مواردی جملات خطا، اصطلاحاً دارای خودهمبستگی یا همبستگی متوالی می‌باشند. برای بررسی آنکه در یک مدل رگرسیون جملات خطا خودهمبسته می‌باشند یا خیر، آزمون‌هایی طراحی گردیده است. در این میان آزمونی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد آزمون دوربین ـ واتسون است.
3-11- خلاصه فصل
در این فصل، روش پژوهش و نحوه پاسخگویی به سوال اصلی پژوهش، تشریح شد. در این راستا، روش سنجش و برآورد متغیرهای پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. متغیرهای اساسی پژوهش شامل اندازه شرکت، زمانبندی(فروش دارایهای ثابت)، مدیریت سود(دستکاری سود) میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و از لحاظ اجرا، روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هستند که از میان آنها تعداد 112 شرکت بعنوان نمونه و جهت آزمون فرضیات پژوهش انتخاب شدند. در فصل حاضر بحث شد که آزمون فرضیات پژوهش از طریق الگوهای رگرسیونی و به روش حداقل مربعات انجام میشود. همچنین در خصوص اعتبار مدل رگرسیونی و پیش فرضهای آن و نحوه اطمینان از برقراری آنها در رگرسیونهای برازش شده مطالبی ذکر شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه
در یک پژوهش علمی که بر پایه روابط بین متغیرهاست؛ پژوهشگر سعی دارد که تا حد امکان روابط موجود را بدرستی تبیین نماید. دراینگونه پژوهشها، وجود یا عدم وجود همبستگی و نوع و شدت آن، هدف اصلی پژوهش بشمار میرود. در این راستا، دادهای جمع آوری شده، بگونهای طبقهبندی میشوند که امکان اجرای آزمونهای آماری وجود داشته باشد. در این مرحله از پژوهش دادههای خام، تحلیل شده و به اطلاعات قابل فهم تبدیل میشوند تا بتوان در خصوص روابط احتمالی بین آنها اظهار نظر نمود. در فصل سوم روششناسی پژوهش و نحوه آزمون فرضیات مطرح شد. در فصل حاضر، ابتدا متغیرهای پژوهش به لحاظ آماری توصیف و بررسی میشوند. در ادامه، فرضیات پژوهش باتوجه به الگوی آزمون علمی مطرح شده درفصل قبل و ازطریق نرم افزارspss و در سطح اطمینان 95% آزمون و نتایج حاصله ارائه میشود. آزمون فرضیات، مبتنی بر مدلهای رگرسیونی چندگانه بوده و برای تمام مدلهای برازش شده برقراری فرضهای اساسی رگرسیون، به لحاظ اعتبار مدل جهت استخراج نتایج، بررسی شده است.
هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین اندازه شرکت، زمانبندی بر مدیریت سود شرکتهای پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران میباشد. در راستای هدف مذکور، فرضیاتی مطرح شد که در فصل سوم روششناسی پژوهش و نحوه آزمون این فرضیات ارائه گردید. دراین فصل، یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل آماری ارائه میشود. ابتدا متغیرهای پژوهش به لحاظ آماری توصیف و بررسی میشوند.
4-2- توصیف متغیرهای پژوهش
نقطه شروع تجزیه و تحلیل داده هایی که بر اساس مبانی کمی اندازه گیری می شوند؛ به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، ابتدا لازم است آماره های توصیفی داده های تحت بررسی محاسبه شود.تحلیل توصیفی، تکنیکی است که به بررسی شاخصهای مرکزی و پراکندگی دادههای تحقیق می پردازد. تعداد مشاهدات پژوهش حاضر 560 سال-شرکت است. این مشاهدات ناشی از ترکیب دادههای 112 شرکت پذیرفته شده در بورس، بعنوان نمونه آماری در طول 5 سال(1387 تا 1392)، بعنوان دوره آزمون می باشد. جدول 4-1 تحلیل توصیفی متغیرهای بکار رفته در مدل آزمون فرضیات را نشان می دهد.
جدول4-1: تحلیل توصیفی متغیرهای بکار رفته در مدل آزمون فرضیات
متغیرها
تعداد مشاهدات
حداقل
حداکثر
میانگین
انحراف معیار