3-9-2 معیارهای NFI،RFI،IFI،CFI،RMSEA
NFI : این شاخص به مقایسه مدل مستقل (مدلی که در آن بین متغیرها هیچ رابطه ای نیست به این مدل،مدل پایه نیز گفته می شود) با مدلی که توسط ما پیشنهاد داده می شود،می پردازد. این شاخص هرچه به عدد یک نزدیک تر باشد به این معناست که مدل پیشنهادی ما مناسب بوده است و به صورت زیر محاسبه می شود:
 
بطوریکه،A = مقدار آماره خی دو تحت مدل مستقل وB = مقدار آماره خی دو تحت مدل پیشنهادی هستند.
RFI : شاخص برازش نسبی است و مناسبت مدل ارائه شده را می سنجد و به صورت زیر محاسبه می شود:
 
که در فرمول فوق،A = مقدار آماره خی دو تحت مدل مستقل و B = مقدار آماره خی دو تحت مدل پیشنهادی هستند.  و  به ترتیب نشان دهنده درجه آزادی مدل مستقل و درجه آزادی مدل پیشنهادی هستند. هرچه مقدار RFI به یک نزدیک تر باشد،مدل بهتر است.
IFI : این معیار شاخص برازش نموی است و به صورت زیر محاسبه می شود:
 
بطوریکه A = مقدار آماره خی دو تحت مدل مستقل وB = مقدار آماره خی دو تحت مدل پیشنهادی و  نشان دهنده درجه آزادی مدل پیشنهادی هستند. هرچه مقدار IFI به یک نزدیک تر باشد نتیجه می گیریم که مدل پیشنهادی مناسب است.
CFI: این معیار شاخص برازش مقایسه ای است و به صورت زیر محاسبه می شود:
 
در این فرمول نیز مقادیر A،B،d و  همانند قبل تعریف می شوند. هرچه مقدار CFI به یک نزدیک تر باشد نتیجه می گیریم که مدل پیشنهادی مناسب است.
RMSEA : این شاخص نشان دهنده جذر میانگین مربعات خطای تقریبی است و به صورت تفاضل بین مجموع مربعات خطای کلیو مجموع مربعات خطای مدل پیشنهادی محاسبه می شود. در صورتی که مقدار RMSEA از 05/0 کمتر باشد نتیجه می گیریم مدل مناسب است. در صورتی که مقدار آن بین 05/0 تا 08/0 باشد، مدل برازش داده شده مناسب و در صورتی که از 1/0 بالاتر باشد نتیجه می گیریم که مدل برازش داده شده ضعیف است.
3-7-3- آزمون کلموگروف- اسمیرنوف
از این آزمون برای بررسی نرمال بودن مشاهدات استفاده می کنیم. فرض کنید مشاهده iام را با  نمایش دهیم و فراوانی تجمعی مشاهده شده و فراوانی تجمعی مورد انتظار  را به ترتیب با  و  نمایش می دهیم. در این آزمون، در صورتیکه n مشاهده داشته باشیم، ابتدا برای هریک از مشاهدات  و  ،  ،را محاسبه می کنیم. سپس کمیت های زیر را محاسبه می کنیم:
 
حال فرض صفر و مقابل را به صورت زیر تعریف می کنیم:
فرض صفر:  (نرمال بودن مشاهدات)
فرض مقابل: مخالف فرض صفر.
حال اگر مقدار  بزرگ باشد،فرض  را رد می کنیم. (آمار کاربردی جان نتر و همکاران،ترجمه علی عمیدی).
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده‌ها
4-1 مقدمه
امروزه در بیشتر تحقیقات که مبتنی بر اطلاعات جمع‌آوری شده در خصوص موضوع مورد تحقیق می‌باشد، تجزیه و تحلیل اطلاعات از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های تحقیق به شمار می‌آید. طی این فرآیند، داده‌های خام با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای آماری مربوطه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌گیرد.
تحلیل اطلاعات مرحله‌ای است که اطلاعات به‌دست آمده از مرحله مشاهده را می‌پروراند به نحوی که آنها را برای مقایسه نتایج مشاهده شده و نتایج مورد انتظار فرضیه آماده می‌سازد. این مرحله شامل عملیات سه‌گانه زیر است : مرحله اول عبارت است از : شرح داده‌ها، که از دو درجه مکمل تشکیل می‌شود. از یک طرف داده‌ها را (دسته‌بندی شده یا بدون دسته‌بندی) به صورتی که از طریق متغیرهای پیش‌بینی شده در فرضیه‌ها به دست آمده است معرفی می کند و از طرف دیگر، این دادها را به‌گونه‌ای معرفی می‌کند که خصوصیات این متغیرها را شرح و تفسیر به اثبات برسد. دومین عمل عبارتست از اندازه‌گیری روابط میان متغیرها، مطابق با شیوه‌ای که این روابط در فرضیه‌ها پیش‌بینی شده‌اند. عمل سوم عبارتست از مقایسه‌ی روابط مشاهده شده با روابطی که از لحاظ نظری فرضیه تحقیق انتظار دارد، و اندازه‌گیری انحراف معیار آن (نیک گهر، 1388).
در تحقیق حاضر از ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات از جامعه آماری استفاده شد. پرسشنامه مورد نظر شامل سنجه‌هایی براساس عوامل (متغیرهای مکنون) طراحی شد. پس از سنجش پایایی و روایی محتوایی پرسشنامه در فصل 3 و اطمینان از ویژگی‌های فنی مذکور، در فصل حاضر به تجزیه و تحلیل این داده‌ها می‌پردازیم. یک گام اساسی در این فصل بررسی روایی سازه پرسشنامه است که از روش تحلیل عاملی تاییدی CFA بهره می‌بریم. بنابراین در فصل حاضر که به تجزیه و تحلیل داده‌های کدگذاری شده معروف است، پس از کدگذاری و ورود داده‌ها به نرم‌افزار SPSS و انجام تحلیل های مقدماتی (سنجش پایایی) از روش معادلات ساختاری و روش تحلیل مسیر برای آزمون فرضیات استفاده خواهیم کرد. نرم‌افزار مورد استفاده در این بخش، نرم‌افزار AMOS Ghraphic V.22 می‌باشد. ترتیب مراحل به این صورت است که برای هریک از متغیرهای مکنون مدل‌های اندازه‌گیری مورد آزمون قرار می‌گیرد که پس از بررسی برازش مدل‌های مذکور و تایید ارتباط متغیرهای مشاهده شده با متغیر پنهان، به بررسی مدل ساختاری می‌پردازیم و تاثیر عناصر مورد نظر در فرضیات را بر متغیر تجارت سیار مورد سنجش قرار خواهیم داد. در فصل حاضر مطالب در سه بخش کلی ارائه می‌گردد : بخش اول به آمار توصیفی و در بخش دوم : آمار استنباطی و در بخش آخر بررسی فرضیات مورد بحث قرار می‌گیرد.
4-2 آمار توصیفی
4-2-1 بررسی ویژگی های جمعیت شناسی پاسخ‌دهندگان
در این بخش به بررسی ویژگی های دموگرافیک مربوط به نمونه آماری (افراد پاسخ دهنده به پرسشنامه) می‌پردازیم. مواردی که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند شامل : جنسیت، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات و رده سنی است. برای هر بخش به‌صورت جداگانه جدول فراوانی و نمودار درصد فراوانی ارائه می‌گردد .
4-2-1-1 جنسیت
جدول 4- 1: توزیع فراوانی پاسخدهندگان برحسب جنسیت

یکی دیگر از مطالب سایت :
پایان نامه با کلید واژگانامام رضا ع، کنترل خشم

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.

جنسیت فراوانی درصد فراوانی
مرد