اما در مورد اهمیت موضوع تجارت سیار و ضرورت بررسی آن از زوایای مختلف می توان به موارد گسترده ای اشاره کرد . آنچه که مسلم است رشد سریع و روز افزون تجارت سیار در کشور های پیشرفته و مزیت های رقابتی حاصل از آن به مفهوم آن است که کشور های در حال توسعه نظیر کشورمان باید به سرعت در استراتژی ها و سیاست های تجاری و بازرگانی خود تجدیدنظر اساسی بعمل آورند . شاید اهمیت این مسئله از این جهت بسیار مشخص باشد که عدم بکارگیری شیوه های نوین تجارت همچون تجارت الکترونیک و سیار موقعیت رقابتی کشور های درحال توسعه همچون کشورمان را حداقل به میزان صرفه جویی که می تواند در انجام مبادلات سیار صورت پذیرد تضعیف خواهد کرد . و از طرف دیگر این کندی ناشی از عدم بهره گیری صحیح و سریع از تجارت الکترونیک و تجارت سیار به معنی کندی در انجام معاملات و از دست رفتن فرصت های لحظه ای و زودگذر در تجارت جهانی است ( لفورت و دیگران،2005) همچنین با گسترش شیوه های دیجیتالی در مبادلات کشور های پیشرفته ، شیوه های سنتی و کاغذی و دستی رفته رفته منسوخ می گردد و در عمل امکان انجام معادلات و مبادلات در این کشور ها از طریق روش های سنتی از میان خواهد رفت که این امر منجر به منزوی شدن در عرصه تجارت جهانی برای کشور هایی خواهد بود که از تجارت سنتی استفاده می کنند . گذشته از موارد فوق ، گسترش تکنولوژی اطلاعات و فن آوری ارتباطات در زمینه های مختلف از جمله تجارت ، نقش مهمی در ایجاد اشتغال و در رشد تولید کشورها ایفا می کند که این مسئله خود نیز بر ضرورت و اهمیت پدیده هایی همچون تجارت سیار تأکید دارد( ماهاتاننکون، 2005)[24].
2-2-2-1 از دیگر دلایل اهمیت تجارت سیار می توان به موارد زیر اشاره کرد
تعداد پایانه های همراه دردسترس بیشتر ازپایانه های کاربران کامپیوتربوده واز رشد سریع تری برخوردار است.
ارتباط کاربران با پایانه هابیشتر است پایانه ها وارائه خدمات یک ترکیب مناسب وشخصی رانشان می دهند.
قابل دسترس درهرزمان ومکان می باشد.
کارکنان راقادر به دسترسی اطلاعات درهرکجا وتصمیم گیری فوری بدون محدودیت به میز ویا کامپیوترمی سازد.
تجارت سیار باعث حذف بسیاری از کارهای وقت گیر می شود( بوبلینگن، 2004)[25].
2-2-3 ویژگی های تجارت سیار
تجارت سیار با تکیه بر پردازش رایانه ای سیار دو مشخصه و ویژگی اصلی دارد که آن را از سایر انواع پردازش رایانه ای متمایز می سازد :
قابلیت حمل و نقل : پردازش رایانه ای سیار و تجارت سیار بر این اصل استوارند که کاربر ، وسیله سیار خود را همیشه همراه دارد . قابلیت حمل و نقل بر سبک بودن وسیله سیار دلالت دارد . بنابراین کاربران می توانند در صورت اتصال به شبکه بی سیم باسایر سیستم ها به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنند
دسترسی گسترده : در پردازش رایانه ای سیار و تجارت سیار افراد همیشه در دسترس هستند . البته کاربران می توانند ساعات و یا پیغامهای خاصی را مسدود کنند ، ولی بطور کلی هنگامی که کاربران وسیله سیار را حمل می کنند ، دسترسی سریع شبکه ای به آنان به سهولت امکان پذیر می باشد .
این دو ویژگی خاص ابزارهای سیار مرز های زمانی و مکانی را از بین می برد و موجب ایجاد مزایای فراوان همراه با ارزش افزوده می شود( جوکیس و دیگران، 2001)[26].

 
 
مزایای عمده تجارت سیار 
مزایای فراوان تجارت سیارسبب شده که نه‌ تنها کشورهای توسعه یافته بلکه کشورهای در حال توسعه نیز از آن به عنوان ابزاری برای رقابت در عرصه داخلی و بین‌المللی استفاده نمایند. نبود راهبرد تجارت سیارنتیجه‌ای جز انزوا درعرصه اقتصاد جهانی بدنبال نخواهد داشت. گسترش روزافزون حجم تجارت سیاردر جهان، بکارگیری آن توسط بنگاه‌های اقتصادی و پذیرش تدریجی آن از سوی مصرف‌کنندگان بیانگر مزایای بالقوه تجارت سیاردر عرصه‌های اقتصادی و تجاری است. بنابراین راهی جز تلاش مستمر برای استفاده از آن در فعالیت‌های اقتصادی متصور نیست(ماهاتاننکون،2005).
مشتریان همواره علاقمند به استفاده از روشهای ساده، سریع، شخصی، امن و قابل استفاده در هر مکان و زمان هستند و دستگاه‌های سیار بدلیل راحتی استفاده، بلادرنگ بودن، عدم نیاز به پول نقد جانشین خوبی می‌باشند. البته نباید ریسک ها و مشکلات امنیتی خاص این محیط را نادیده گرفت. تحقیقات تجربی نشان می‌دهد که موفقیت تجارت سیاردر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پیشرو بخاطر شرایط مناسب بسترهای الکترونیکی در این کشورها است. بسترهای الکترونیکی شامل فرصت‌های مبتنی بر اینترنت، کیفیت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، فعالیت‌های دولت و درجه تسهیل تجاری است. دسترسی افراد و تجار به ابزارهای ارتباطاتی با کیفیت برتر و هزینه‌های پایین، یکی از بسترهای مهم تجارت سیاراست. رونق بکارگیری ابزارهای ارتباطات در عرصه اقتصادی در گرو محیط تجاری مناسب از قبیل ثبات سیاسی، مقررات مالیاتی، درجه بازبودن تجارت و سرمایه‌گذاری است. پذیرش تجار و مصرف‌کنندگان در کنار زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی از قبیل نیروی انسانی ماهر و سواد الکترونیکی از سایر پیش شرط‌های گسترش تجارت سیارمحسوب می‌شود. چشم‌انداز ارتباطات سیار حاکی از آن است که تجارت سیار به احتمال بسیار زیاد یکی از اصلی‌ترین عوامل زمینه‌ساز تبادل داده‌های دیجیتالی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه خواهد بود(ماهاتاننکون،2005).
محیط قانونی و سیاسی شامل قوانین اینترنتی، آسان بودن ایجاد کسب و کارهای جدید، حمایت از دارائی‌های شخصی و مالکیت فکری و سرمایه‌گذاری و حمایت‌های دولت از زیرساخت‌های فناوری برای توسعه و ترویج تجارت سیارحیاتی است.
بنابراین برای توسعه تجارت سیاربه مجموعه اقدامات اساسی در زمینه‌های زیرساخت‌ فنی، مسائل قانونی ومقرراتی، آگاه‌سازی و آموزش و تحصیل، حمایت از بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی نیاز است تا شرایط برای فعالیت‌ فعالان اقتصادی یعنی مصرف‌کنندگان و بنگاه‌ها که نقش محوری در بکارگیری تجارت الکترونیکی دارند، فراهم شود. در صورتی که در تجارت الکترونیکی با توجه به استفاده از رایانه‌ها و شبکه خط مستقیم چنین مزایایی وجود ندارد. تجارت الکترونیکی نیاز به زیرساختارها و تجهیزات گران قیمت دارد. هزینه‌های زیرساخت‌ها در تجارت سیار نسبت به تجارت الکترونیکی پایین است، امروزه ارتباطات از طریق اینترنت و تلفن همراه نقش مهمی در همگرایی دارد. در بیشتر کشورهای توسعه یافته، مشتریان از تلفن همراه برای خرید از مغازه‌های خرده‌فروشی، همچنین برای ارتباط با بانک‌ها و رزرو کردن در مسافرت‌ها، دیدن ورزش‌‌‌ها و برنامه‌های خبری  و جستجوی شبکه استفاده می‌کنند( وانگ ،2005).
 
 
مزایای عمده تجارت سیار
بر این اساس سه منشأ مزیت، برای تجارت سیار قابل بیان است:
* مزایای استفاده از گوشی تلفن همراه
* مزایای حاصل از کاربردهای تجارت سیار
* مزیت استفاده از اینترنت از طریق گوشی‌های تلفن همراه
2-2-5-1 از دیگر مزایای عمده تجارت سیار می‌توان موارد زیر را نام برد
راحتی[27]: یعنی اینکه در تجارت سیار افراد از لحاظ زمانی و مکانی محدودیت ندارند و براحتی می‌توانند فعالیتهای تجاری انجام دهند که این عامل در نهایت باعث وفاداری آنها خواهد شد(ماهاتا ننکون، 2005)
قابلیت دسترسی بالااز آنجا که وسایل سیار قابلیت دسترسی بالایی دارند، پس می‌توان گفت که در حین سفر و در جاهای دیگر نیز می‌توان معاملات تجاری انجام داد.
مکان مرکزی: یعنی اینکه با توجه به قابلیت حمل آسان وسایل سیار، با استفاده از سیستم‌های موقعیت یابی جهانی می‌توان مکانی را که کاربر در آنجاست شناسایی کرد و از این طریق خدمات بهتری را به او ارائه داد.
مشتری پسند‌سازیتلفن‌ها و وسایل سیار نسبت به کامپیوترهای شخصی قدرت نفوذ بالاتری دارند. بنابراین ارائه دهندگان تجارت سیار می‌توانند به طور خلاقتر عمل کنند و خدمات متناسب با هر یک از مشتریان به آنها ارائه دهند.
بهبود فرایند تصمیم‌گیری جمع‌آوری اطلاعات یکی از مهمترین پیش‌شرط‌ها برای اتخاذ تصمیم درست است. تکنولوژی‌های سیار می‌توانند کانال های مؤثری را برای جمع‌آوری اطلاعات در اختیار مدیران قرار دهند تا از این طریق اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنند و تصمیم‌ بهتری اتخاذ کنند. بنابراین می‌توان گفت که درتجارت سیار فرایند تصمیم‌گیری بهتر انجام می‌گیرد.
2-2-5-2 مزایای تجارت سیار در بانکداری
راحت بودن برای کاربرتجارت سیار از طریق توانمند کردن مشتریان برای دستیابی به خدمات و شیوه‌های جدید پرداخت، راحتی بیشتری را برای آنها به ارمغان می‌آورد.
هزینه عملیاتی پایینارائه خدمات سیار هزینه‌های عملیاتی را از طریق دستیابی به خدمات بانکی با حداقل دخالت عامل انسانی کاهش می‌دهد.
افزایش پاسخگوییدر تجارت سیار میزان پاسخگویی به نیازهای کاربران افزایش می‌یابد و از این طریق میزان رضایتمندی آنها افزایش می‌یابد. پاسخگویی از ابعاد کیفیت خدمات آنلاین است که تأثیر زیادی را بر رضایتمندی مشتریان دارد که تجارت سیار در این زمینه دارای مزیت است.
تسریع در عملیاتمصرف کنندگان در حال حرکت، کار ، مسافرت، تجمع و خرید می‌توانند تجارت را انجام دهند.
ایجاد ارتباط شبکهاستفاده‌کنندگان می‌توانند در موقعیت‌های مختلف با همدیگر ارتباط برقرار نموده و بازاریاب‌ها می‌توانند از این شیوه دسترسی برای گسترش تولیدات و ارایه پیشنهادهای مطابق با انتظارات مشتریان استفاده کنند.
عمومیت بخشیبا گسترش فناوری‌های مکان‌یابی از قبیل سیستم‌های مکان‌یابی جهانی شرکت‌ها می‌توانند استفاده‌کنندگان را در همه جا شناسایی کنند و کالاهاو خدمات خود را در محل‌های آن‌ها معرفی نمایند.
قابلیت حمل داده‌هامصرف‌کنندگان می‌توانند از فایل‌های تولیدات،آدرس شرکتها، اطلاعات مربوط به رستوران‌ها و هتل‌ها، حساب‌های بانکی، جزئیات کارت‌های اعتباری و پرداختی و امنیت اطلاعات و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز استفاده نمایند(ضیائی پرور، 1390).
2-2-6 کاربرد های تجارت سیار:
تحقیقات نشان می دهد تجارت سیار در 4 زمینه کاربرد دارد که عبارتند از:

یکی دیگر از مطالب سایت :
سیاستگذاری فرهنگی، سیاستگذاری فرهنگی

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است