تبلیغات سیار خالی از استانداردهای تعریف شده خوب و قاعدهمند در چارچوب محتوا، پرداخت و پروتکل مخابره تبلیغات است. بدون تعریف استانداردها و مقررات کاراتر، موفقیت بازیگران عمده این حرفه مانند بنگاههای تبلیغات سیار، عرضهکنندگان خدمات و فروشندگان خیلی مشکل خواهد بود( سیو و همکاران،2003)
2-2-15 مدل عمومی تجارت سیار
مدل عمومی تجارت الکترونیکی را میتوان در قالب سه عنصر اساسی شرح و بسط داد. این عناصر شامل ابزار موبایلی مشتری، ابزار تجاری و سرویس دهنده زیربنایی میباشد.
ابزار موبایلی مشتری
همان وسیله ارتباطی مشتری (کاربر) با شبکه تجارت موبایلی است که به سه شکل اصلی قابل تصور میباشد:
– رایانه قابل حملی که از طریق یک اتصال بیسیم به شبکه وصل شده است.
– ابزار بیسیمی نظیر یک تلفن همراه یا PDA که مستقلاً به شبکه بیسیم با دامنه ارتباطی وسیع متصل است.
– فنآوری بیسیم با دامنه ارتباطی محدود ارتباطی نظیر Bluetooth که با ابزارهای نزدیک خود ارتباط برقرار میکند. (البته این نوع فنآوری در داخل یک ابزار موبایلی جاسازی شده است).
ابزار تجاری
در واقع طرف مقابل مشتری میباشد که تبادل تجاری مورد نظر بین این ابزار با ابزار سیار مشتری انجام میشود.ابزار تجاری هم به سه صورت اصلی قابل توصیف است:
– یک وب سایت اینترنتی که عرضه کننده کالا،خدمت یا اطلاعات خاصی میباشد.
– یک ماشین هوشمند فروش که از فنآوری ارتباطی دامنه محدود(Bluetooth) ویا ترکیب آن با فناوری ارتباطی دامنه وسیع بهره میبرد.
– یک برچسب یا بارکد بر روی یک کالا که اطلاعات مربوط به آن را به ابزار سیار منتقل میکند.
سرویس دهنده زیر بنائی
سرویس دهندهای الکترونیکی است که به منظور اتصال ابزارهای سیار با ابزارهای تجاری که پروتکلهای متفاوتی دارند, مورد نیاز میباشد. فنآوریWAPیک نمونه از سرویس دهنده زیر بنائی است که اطلاعات سایتهای اینترنتی را به نحوی به کد تبدیل میکند که در صفحه نمایش ابزارهای سیار مشتری قابل نمایش باشد. 5 شکل کلی برای ارتباط 3 عنصر مزبور در مدل تجارت سیار وجود دارد که در جدول زیر به اختصار توضیح داده شده است.
2-2-16 اشکال مختلف مدل تجارت سیار(توربان، ترجمه عباس معادنژاد، 1385)
شکل مدل | مثال | وظایف | توضیحات |
C– –M | مشتری با استفاده از تلفن همراه خود یک نوشیدنی از دستگاه فروش هوشمند میخرد و هزینه آن در قبض هزینه ماهانه تلفن همراه وی محاسبه میشود. | C = تلفن همراه M= دستگاه فروش نوشابه |
به دلیل استفاده از فنآوری Bluetooth نیازی به استفاده از سرویسدهنده زیربنایی نیست. |
M—S—C | مشتری هزینههای یک صورتحساب را از طریق اتصال بیسیم به حساب بانکی خود میپردازد. | C = تلفن همراه یا PDA M= سایت اینترنتی بانک S= فنآوری WAP برای اتصال به اینترنت |
سرویسدهنده در مرکز مدل قرار میگیرد و ارتباط مشتری با ابزار تجاری را برقرار میسازد. |
M—C—S | مشتری اطلاعات یک کالای ارائه شده در یک نمایشگاه را از طریق بارکد روی کالا بازخوانی میکند و سپس با مراجعه بیسیم به وبسایت نمایشگاه، بهای کالا را میپردازد. |