یکی از بزرگترین توسعه ها در 20 سال اخیر ، ظهور گونه های جدید فروشگاهی است که حوزه عملکردی این مراکز ، با دسته بندی کلاسیک متفاوت می باشد . این فروشگاه ها مرکز فروش کالاهای تخصصی بوده و منطقه وسیعی را در حومه شهر اشغال می کنند . از زمان پا گرفتن مراکز عرضه کالاهای خاص در دهه 1960 ، انواعی از مراکز خرید که زیر مجموعه این نوع فروشگاه ها محسوب می شوند ، گسترش یافته اند . این مراکز تجاری محلی دور از مرکز تجاری شهر بوده ( 12- Maitland , 1990:11) و معمولاً به صورت ردیفی به موازات بزرگراه طراحی می شوند ؛ به طوری که حد فاصل میان این مراکز و بزرگراه ها ، پارکینگ ها بوده و بخش های خدماتی در قسمت پشتی و رو ب  خیابان های کم عرض تر قرار می گیرد . در انواع جدید این مراکز ، واحدهای فروشگاهی در دو سمت یک مسیر سرپوشیده قرار گرفته اند ( De Chiara , 1990 : 779 ) .
 
2-8-3-مراکز تجاری میانه
این مراکز همانند مراکز خرید محلی ، از یک ردیف فروشگاه تشکیل شده اند ، با این تفاوت که آنها بزرگ تر بوده و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ را به عنوان واحد اصلی خود در بردارند ؛ اما در رقابت با مجتمع های بزرگ تجاری ، آسیب پذیر بوده و از مطلوبیت آنها کاسته شده است  ( De Chiara , 1990 : 779 ) .
2-8-4-مراکزتجاری مرکز شهر  ( پروژه های نوسازی )
توسعه مراکز تجاری در مرکز شهر ، بیشتر در چندین طبقه ، شامل فروشگاه های بزرگ و کوچک ، رستوران ها و دیگر امکانات می باشند . مراکز چند طبقه ممکن است مستقیماً یا به وسیله پل هایی به هتل ها ، دفاتر اداری و پارکینگ متصل شوند . به دلیل ارزش بالای زمین ، عموماً پارکینگ ها چند طبقه بوده و در طبقات بالا ، پایین یا در بهترین حالت ، در مجاورت مراکز قرار می گیرند ( De Chiara , 1990 : 779 ) .
2-8-5-مراکز تجاری در سطح منطقه
مراکز خرید منطقه ای شامل فروشگاه های زنجیره ای بزرگ و مرتبط با تعداری واحد کوچک تر هستند که کالاهای با کیفیت بالا و بر اساس مد روز ، در آنها به فروش می رسد . این مراکز شامل یک تا چهار فروشگاه بزرگ زنجیره ای و 50 الی 100 فروشگاه اقماری است که آنها را احاطه نموده و رو به یک مسیر عبور داخلی طراحی می گردند . تمامی امکانات و تسهیلات جهت آسایش مشتریان، پیرامون مراکز خرید با پارکینگ احاطه گشته است . امروزه با رشد صعودی قیمت زمین و کمبود فضا ، تمایل به ساخت مراکز خرید با تراکم بهینه و پارکینگ طبقاتی افزایش یافته است تا حداکثر استفاده از زمین به عمل آید ( De Chiara , 1990 : 779 ) .
2-9-انواع مرکز خرید بر اساس نحوه قرارگیری نسبت به خیابان
2-9-1-مرکز خرید نواری با پارگینگ در لبه خیابان
این مراکز خرید از یک ردیف فروشگاه با طول تقریبی 610 متر (2000 فوت) در امتداد بزرگراه تشکیل شده اند  خریداران ، اتومبیل خود را در لبه خیابان ، مقابل فروشگاه مورد نظر پارک کرده اند خرید خود را انجام داده و سپس محل را ترک می کنند . در این حالت جریان خرید و حرکت پیاده محدود می باشد (De Chiara , 1990 : 779) .
2-9-2- مرکز خرید نواری با پارکینگ در خارج از محدوده خیابان
این مراکز خرید از یک ردیف فروشگاه با طول تقریبی610 متر (2000 فوت) تشکیل شده که با فاصله مشخصی از بزرگراه قرار گرفته اند . پارکینگ‌ها در جلوی مرکز خرید و خارج از خیابان اصلی بوده و پیاده‌رو با مسیر عبور مسقف ، مشوق حرکت عابر پیاده ، در امتداد ردیف فروشگاه‌ها می‌باشد . افزایش حرکت پیاده جهت خرید کردن از مزایای این طرح نسبت به نمونه قبلی می باشد. دلیل فاصله زیاد بین دو انتهای نوار ، ‌خریدار ممکن است پس از هر داد ستد ، برای رسیدن به فروشگاه مورد نظر بعدی ، بدون نظر گرفتن فروشگاه‌های میانی ، از اتومبیل خود استفاده کند (De chiara, 1990:790) .
دانلود متن کامل پایان نامه مقطع ارشد معماری : طراحی مجتمع تجاریتفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی
2-9-3- مرکز خرید دونواره با پارکینگ در خارج از خیابان
این مراکز خرید شامل دو فروشگاه بزرگ به عنوان دو قطب آهن‌ربایی در دو طرف خیابان می‌باشد . نوار 610 متر (2000 فوت)  فروشگاه‌ها در این حالت ، به دو نوار 305 (1000 فوتی) تقسیم می‌شود . با کاهش طول مرکز خرید به نصف میزان قبل ، جریان حرکت پیاده افزایش یافته که از نظر اقتصادی به سود فروشگاه‌های میانی است . باید توجه داشت ، ایجاد یک منطقه مطلوب برای حرکت پیاده که تا حد ممکن عاری از سر و صدا ، بوی نامطبوع ، سردرگمی و خطر عبور اتومبیل باشد ، سهم مهمی در افزایش جریان خرید داراست (De chiara, 1990:791) .