– اطمینان شناختی
عبارت است از نمره‌ای که فرد در پرسشنامه فراشناخت- 30 (MCQ-30) در پاسخ به گزینه‌های مربوط به این باور به دست می‌آورد. این نمره از حداقل 6 تا حداکثر 24 متفاوت خواهد بود. داشتن نمره‌ی بالاتر دال براعتماد کمتر فرد به حافظه‌ی خود می‌باشد.
خودآگاهی شناختی
عبارت است از نمره‌ای که فرد در پرسشنامه (MCQ-30) در پاسخ به گزینه‌های مربوط به این باور به دست می‌آورد. این نمره از حداقل 6 تا حداکثر 24 متفاوت خواهد بود. داشتن نمره‌ی بالاتر دال برآگاهی دایم از افکار و نظارت بیشتر برآنها است.
– باورهای منفی درباره غیرقابل کنترل بودن افکار و خطر
عبارت است از نمره‌ای که فرد در پرسشنامه (MCQ-30) در پاسخ به گزینه‌های مربوط به این باور به دست می‌آورد. این نمره از حداقل 6 تا حداکثر 24 متفاوت خواهد بود. نمره‌ی بالاتر دال برنگرش منفی فرد درباره‌ی نگرانی و تصور عدم توانایی برای کنترل آن می‌باشد.
– باورهایی درباره نیاز به کنترل افکار
عبارت است از نمره‌ای که فرد در پرسشنامه (MCQ-30) درپاسخ به گزینه‌های مربوط به این باور به دست می‌آورد. این نمره از حداقل 6 تا حداکثر 24 متفاوت خواهد بود. نمره‌ی بالاتر دال برباور فرد در خصوص ضرورت کنترل افکار می‌باشد.
– باورهای مثبت درباره‌ی نگرانی
عبارت است از نمره‌ای که فرد در پرسشنامه (MCQ-30) در پاسخ به گزینه‌های مربوط به این باور به دست می‌آورد. این نمره از حداقل 6 تا حداکثر 24 متفاوت خواهد بود. نمره‌ی بالاتر دال برنگرش مثبت فرد درباره‌ی نگرانی، جهت کنترل امور مختلف مربوط به زندگی می‌باشد.
افسردگی
عبارت است از نمره ای که فرد در پاسخ به گزینه های پرسشنامه افسردگی بک- ویرایش دوم (BDI-II) به دست می آورد(دامنه تغییر نمرات در پاسخ به این پرسشنامه از صفر تا 63 می باشد).

یکی دیگر از مطالب سایت :
دانلود پایان نامه با موضوع وقف پول و اوراق بهادار از منظر فقه و حقوق موضوعه

فصل دوم
پیشینه پژوهش
فصل دوم مشتمل بر سه بخش مجزا می‌باشد. بخش اول، معرفی اختلال وسواس فکری و عملی؛ بخش دوم مدل‌های درمانی وسواس و بخش سوم مشتمل برپژوهش‌های داخلی و خارجی در ارتباط با رویکردهای درمانی در OCD است. در بخش اول، تحت عنوان معرفی اختلال وسواس فکری و عملی مباحث تاریخچه‌، سیمای بالینی و ملاک‌های تشخیصی وسواس، زیرمجموعه‌ها و انواع وسواس‌های فکری و عملی و در قالب بحث سبب‌شناسی؛ عوامل عصبی – زیستی، روان‌پویشی، رفتاری و شناختی وسواس توضیح داده شده است. در ادامه تشخیص افتراقی و طیف اختلالات وسواس فکری و عملی و احتمال ابتلای افراد واجد اختلال وسواس فکری و عملی به اختلالات دیگر تحت عنوان همایندی مطرح شده و شیوع و سیر و پیش‌آگهی اختلال مباحث پایانی این بخش است.
در بخش دوم به معرفی مدل‌های درمانی اختلال براساس رویکردهای درمانی مورد نظر در پژوهش حاضر پرداخته و دراین رابطه مدل عصبی – زیستی مطرح و بحث درمان دارویی در ارتباط با آن توضیح داده شده است. سپس مدل رفتاری و درمان رفتاری (ERP)و در تبیین درمان شناختی OCD مدل‌های شناختی و درمانی سالکوفسکیس و ویلهلم و استکتی مطرح شده و سرانجام مدل فراشناختی و مبتنی برآن مدل S-REF و ارتباط آن با اختلالات روان شناختی، پدیدآیی و درمان وسواس توضیح داده شده است.
در بخش پایانی (سوم) پژوهش‌های داخلی و خارجی مرتبط با چها ررویکرد درمانی فوق مطرح و علاوه بر طرح پژوهش‌های مرتبط با هرکدام از این رویکردها پژوهش‌های مقایسه‌ای که به نحوی این چهار رویکرد را با یکدیگر مقایسه کرده‌اند مطرح شده است. لازم به ذکر است که در پژوهش‌های مورد بررسی، پژوهشی که هرچهار روش رفتاری، شناختی، فراشناختی و دارویی را با یکدیگر مقایسه کرده باشد یافت نشد.