با توجه به محیط ناآرام و متلاطمی که سازمان های امروزی با آن مواجه هستند، اداره سازمان ها با روش های سنتی و قدیمی کارایی لازم را ندارد و اگر شرکتی چنین عمل کند، محکوم به فنا و حذف از صحنه رقابت می باشد. تغییرات مداوم در سیاست های بازرگانی رقبا، پیشرفت های تکنولوژیکی و قوانین و مقررات جدید همگی لزوم داشتن برنامه ای همه جانبه در سازمان، که تمامی نقاط قوت و محاسن سازمان را با عوامل و تغییرات محیط مربوط سازد، توجیه می کند. بنابراین داشتن نگرش سیستمی یکی از مهمترین ویژگی های سازمان های موفق امروزی است(وفا، 1378).
با نگاهی دقیق به مفهوم مدیریت استراتژیک می‌توان به ضرورت استفاده از آن پی برد. با توجه به تغییرات محیطی که در حال حاضر شتاب زیادی به خود گرفته است و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی، لزوم بکارگیری برنامه‌ای جامع برای مواجهه با اینگونه مسائل بیشتر از گذشته ملموس می‌شود. این برنامه چیزی جز برنامه استراتژیک نیست. مدیریت استراتژیک با تکیه بر ذهنیتی پویا، آینده‌نگر، جامع‌نگر و اقتضایی راه
حل بسیاری از مسائل سازمانهای امروزی است. پایه های مدیریت استراتژیک بر اساس میزان درکی است که مدیران از شرکت‌های رقیب، بازارها، قیمت‌ها، عرضه‌کنندگان مواد اولیه، توزیع‌کنندگان، دولت‌ها، بستانکاران، سهامداران و مشتریانی که در سراسر دنیا وجود دارند قرار دارد و این عوامل تعیین‌کنندگان موفقیت تجاری در دنیای امروز است. پس یکی از مهمترین ابزارهایی که سازمان‌ها برای حصول موفقیت در آینده می‌توانند از آن بهره گیرند مدیریت استراتژیک خواهد بود(صداقت گویان، 1384).
استراتژی بدون شناخت محیط و عوامل پیرامونی، طراحی نمی گردد و اگر این شناخت واقعی و مبتنی بر واقعیتهای محیطی نباشد، از اثر بخشی باز می ماند. چنانچه شناخت سازمان از رقبای اصلی، نیاز مشتری، روند تکنولوژی، کالاهای مکمل، نقاط قوت و ضعف درونی، تهدیدها و فرصتهای بیرونی، مبتنی بر واقعیتها نباشد، استراتژی بنا شده بر این شناخت، محکوم به شکست است(واعظی نژاد، 1388).
اگر استراتژی کلی سازمان نادرست(بدون اثربخشی)باشد، درآن صورت همه کارایی های موجود در این دنیا هم نخواهند توانست آن را موفق نماید. از استراتژی های تصادفی معمولاٌ نتایج خوشایندی در موفقیت سازمان های نظامی یا تجاری به دست نمی آید. بلکه موفقیت در سایه توجه دائمی به تغییراتی است که در شرایط داخل و خارج سازمان رخ می دهد و برای سازشکاری در برابر این شرایط باید تدبیری اندیشید، استراتژی هایی را تدوین کرد و به اجرا درآورد.(دیوید، 1999، ص 63).
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک(SPACE)با استفاده از شدت قوت، ضعف و فرصت، تهدید شرکت، چهار موقعیت تدافعی، تهاجمی، محافظه کارانه و رقابتی را برای فعالیت شرکت بیان می کند. از این ماتریس برای تعیین نوع جهت گیری آینده شرکت آب و فاضلاب خوزستان گردیده است.
1-4 اهداف تحقیق
تعیین موقعیت وجایگاه شرکت آب و فاضلاب خوزستان
ارایه استراتژی متناسب با موقعیت بدست آمده
1-5 سوالات تحقیق
1. موقعیت شرکت آب و فاضلاب خوزستان در حال حاضر چگونه است؟
2. استراتژی بهینه شرکت آب و فاضلاب خوزستان کدام است؟
1-6 تعریف واژه های مورد استفاده در تحقیق
تدوین استراتژی(مفهومی): فرایند و گزینش استراتژی هایی است که سازمان را به سمت هدف هایش رهنمون می سازد.
تدوین استراتژی(عملیاتی): تعیین متغیرهای استراتژیک و سپس مدلسازی موضوع مورد نظر در قالب یک ماتریس و یا مدل تصمیم گیری است که منجر به اتخاذ تصمیم و یا راهبرد مبنی بر تعیین ماهیت استراتژی اصلی سازمان می گردد.
موقعیت و اقدام استراتژیک(مفهومی): یکی از مدل های تدوین استراتژی می باشد که با استفاده از آن می توان موقعیت استراتژیک سازمان را مشخص کرد و با توجه به موقعیت بدست آمده، استراتژی های مناسب را تدوین نمود.
موقعیت و اقدام استراتژیک(عملیاتی):با تهیه و تکمیل پرسشنامه ای شامل متغیرهایی که معرف توان مالی، مزیت رقابتی، ثبات محیط، توان صنعت می باشند، می توان موقعیت شرکت را در مدل مشخص نمود.
فصل دوم
ادبیات تحقیق
2-1 مقدمه
این فصل مروری بر مدیریت استراتژیک می باشد. پس از بیان تاریخچه، تعاریفی از مدیریت استراتژیک از دیدگاه صاحبنظران مختلف آورده و سپس فرآیند مدیریت استراتژیک تشریح شده است. در پایان تعدادی از تحقیقات انجام شده در این زمینه ارائه گردیده است.