مشاوره دادن پند و اندرز نیست ، پاسخ دادن به سوالات و یافتن راه حل مشکلات نیست ، دستور دادن و تعیین تکلیف کردن نیست ، دادن اطلاعات نیست ، تجزیه و تحلیل مراجع هم نیست
«مشاوره یک جریان یادگیری است که از طریق رابطه بین دو نفر انجام می‌گیرد . در این رابطه مشاور با داشتن مهارتها و صلاحیتهای علمی و حرفه‌ای می کوشد مراجع را با روشهای منطبق بر نیازمندیهایش یاری کند تا بیشتر خود را بشناسد و بینشی را که به این طریق نسبت به خویشتن کسب می کند در رابطه اش با هدفهای معین واقع بینانه و ادراک شده بطور موثری مورد استفاده قرار دهد و بالنتیجه فردی خلاقتر و شادمان تر در جامعه خود بارآید .
مشاور و وجود مکانی برای مشاوره به کمک می کند تا بتوانند راه حل مشکلات و پاسخ سوالهای بی جواب خود را یافته و آلام خود را تسکین دهد .
مشاوره عبارت است از یک رابطه رودررو . به این طریق مشاور با تمام شناختی که از خصوصیات اخلاقی و عاطفی و شخصّیتی مراجع دارد به کمک او می شتابد تا او خود را بهتر بشناسد ، به استعدادهای نهفته خود پی ببرد ، راه استفاده از توانایی ها و امکانات را بهتر دریابد و مسئولّیت اعمال و رفتار خود را به عهده بگیرد تا فردی سازنده باشد و بتواند با مشکلات بهتر مبارزه کند در واقع می توان گفت که مشاوره نوعی یادگیری است که مشاور به کمک خود مراجع آموزشهای لازم را جهت خود شناسی به او میدهد تا او بتواند در ضمن حفظ شخصّیت خود با محیط و اطرافیانش نیز سازش پیدا کند .
 
نظریه ویلیامسون چیست ؟ ویلیامسون شخصی است که بر روی مشاوره تحقیقاتی مستقیم انجام داده نظریه وی بدین صورت می باشد که وی مشاوره را نوعی مشاهده کلینیکی می داند و می گوید که هدف از روان درمانی و مشاوره سازندگی شخص است ، ولی مشاوره دامنه اش وسیع تر است و محدود به مسائل عاطفی ، تضاد ها وارزشها نمی شود .
ویلیامسون می گوید که نقش تکنیک مشاوره بر حسب نوع مشکل ، نیاز مراجع و محیط و موقعیّت متفاوت است و نمی توان یک روش و تکنیک را در مورد همه مراجعان و در تمام موارد به کار برد.روش ویلیامسون در واقع بیشتر ، جنبه آموزشی دارد ، زیرا او معتقد است که مراجعان بدون راهنمایی مشاور نمی تواند مسائل و مشکلاتش را حل کند ، بلکه باید در این کار به او کمک و یاری شود . مشاور باید پس از کسب اطلاعات لازم با کاربرد روشهای سایر علوم به مراجع کمک کند . بشر به سوی کمال پیش می رود وذاتاً عاقل ودارای استعدادهای جالب است ، ولی به تنهایی قادر نیست که خودش را کامل کند و باید به او کمک  شود . مشاور کسی است که این نقش را ایفا می کند و در واقع منبع قدرتی است که می تواند از این نقش را عمل کند . به همین دلیل است که روش ویلیامسون را روش مشاور مرکزی نیز می گویند .
ویلیامسون شش مرحله برا ی مشاوره کلینکی ذکر کرده است . این مراحل عبارت است از :

  • تجزیه وتحیل : در این مرحله مشاور به جمع آوری اطلاعات درمورد استعدادها ، خواسته ها، علایق ، وضع سلامت جسمانی ، تعادل عاطفی و سایر خصوّصیات مراجع می پردازد و سپس این اطلاعات را با تصویری که مراجع از خودش دارد مقایسه می کند .
  • ترکیب : در این مرحله به اطلاعات گرد آوری شده نظم و ترتیب داده می شود و مشاور و مراجع ، هر دو در جست وجوی یافتن هماهنگی بین این اطلاعات بر می آیند .
  • تشخیص : در مرحله سوم مشاور ، نوع ناراحتی را تشخیص می دهد و آن را به ترتیبی منطقی بیان می کند .
  • پیش بینی : در مرحله پیش بینی مشاور درمورد چگونگی مشکل در آینده نظر می دهد .
  • مشاوره : مرحله مشاوره ، مرحله درمانی است ، یعنی یک رابطه تعلیم و تربیّتی در بین مشاورو مراجع ایجاد می شود . چنانچه این مرحله بر اساس یک تشخیص صحیح بنا شود مفید و مؤثّر خواهد بود ، زیرا در این مرحله است که مراجع در مورد علل و موجبات ناراحتی خود آگاهی می یابد . همچنین در مورد مشکل خود د رآینده فکر می کند ، در مورد تغییر و اصلاح وضع فعلی و وسایلی که باید به کار رود به تفکر می پردازد و در مورد ‎آنچه که باید انجام دهد تا این تغییرات و اصلاحات صورت پذیرد تصمیم می گیرد . در تمام این موارد ، مشاور به او کمک می کند تا حداکثر استفاده را از نیروهای خود بنماید و در او تعادل و سازگاری ایجاد شود .
  • پی گیری : مرحله ای است که نتیجه مشاوره و روان درمانی را نشان می دهد و معلوم می دارد که مراجع در مواجهه بامشکلات آْتی چه خواهد کرد .
یکی دیگر از مطالب سایت :
پایان نامه ارشد رشته حقوق: وجود یا عدم ضمان معاوضی در فسخ و اقاله و در دوران حق حبس

 
خدمات مرکز مشاوره صادقیه  و مرکز مشاوره فرمانیه :
مشاوره تلفنی با موبایل ، مشاوره خیانت زناشویی و بی وفایی در زوجین  ، مشاوره خانواده و مشاوره زناشویی  ،مشاوره طلاق، مشاوره پیش از ازدواج  ، مشاوره جنسی و درمان مشکلات جنسی  ، مشاوره کودک ، مشاوره و روانشناسی تخصصی نوجوانان و جوانان  ، نوروتراپی بر مبنای TDCS  ، نوروفیدبک یا نوروتراپی ، درمان اختلالات روانشناختی نظیر افسردگی ، اضطراب ، انواع فوبی ها و ترس های مرضی ، اختلالات خواب ، اختلالات جنسی و …