.
در این مقاله من ندا میرشکاری به بررسی معنی کلمه ی عشق می پردازم.
 
عشق چیست؟
برای دانستن تعریف عشق، ابتدا باید بدانیم عشق چیست عشق مجموعه‌ای از احساسات مثبت نسبت به طرف مقابل است، از نظر ماهیت این احساسات شامل توجه، مراقبت، صمیمیت، نزدیکی و از جمله غنی‌ترین تجربه‌های مردم هستند.
سایر امتیازات زندگی مشترک یعنی صمیمیت، با هم بودن، رسیدگی به یکدیگر، امنیت عاطفی و خیلی از جنبه‌های دیگر که روح خسته‌تان را آرامش می‌بخشد و با یأس‌ها و دلتنگی‌هایتان کنار می‌آید و با شما در هیجانات زندگی و اتفاقات خوشایند و ناخوشایند آن شریک می‌شود.
احساس عشق بین دو جنس مخالف مهمترین پاداش و بهترین احساسی است که هر آدمی می‌تواند تجربه کند. بدون عشق و علاقه و همچنین بدون برخورداری از علاقه دیگران جسم و روح انسانی پژمرده می‌شود و می‌میرد. در درون عشق و عاشقی گرایش طبیعی و عشق موجود در میان دو دلداده، بسیاری از گرفتاری‌ها را حل می‌کند.

رابطه تولد و عشق

عشق پدیده‌ای آموختنی است عشق یک حس عاطفی است روان شناس ها و انسان شناس ها در مطالعات و بررسی‌های بی شمار خود به این نتیجه رسیده‌اند که عشق آموختنی و احساسی فرا گرفتنی است.
رفتار اغلب ما به گونه‌ای است که گویا عشق آموختنی نیست بلکه خصوصیتی است که هر آدمی در انتظار یک معجزه است که از دورن بشکفد و به سطح بیایید. همه آدم‌ها تمام عمر خود را تا رسیدن به این زمان صبر می‌کنند. اغلب عمر خود را در جستجوی عشق می‌گذرانیم می‌خواهیم در عشق زندگی کنیم و می‌میریم بی آنکه هرگز حقیقتاً آن را کشف کنیم. بیشتر ما هرگز عشق را نمی‌آموزیم در عشق سر گرم می‌شویم و ادعای عشاق را در می‌آوریم و عشق را به بازی می‌گیرم.
تعریفی که کراس لند از عشق می‌کند خیلی احساساتی و عاشقانه نیست. عشق هنگامی پدید می‌آید که نیازهای دیگری از نیازهای خودتان مهم‌تر است.
چیستی عشق؟
زمانی عشق را میان فرد با فرد دیگر یا پدیده‌ای را توصیف می‌کنیم که در درون آن احساس خیال‌انگیز و هیجان بالایی دیده شود؛ چیزی که در سطوح معمول دوستی و رفاقت وجود ندارد.
در این میان به نظر می‌رسد افرادی که دارای منبع کنترل بیرونی بوده و اساس رفتارهای خود را در درون خود نمی‌دانند، احتمال بیشتری می‌رود که موارد بیشتری از «به دام عشق افتادن» را در طول زندگی خود تجربه نمایند.
شاید نزدیک‌ترین مفهوم به عشق، دوست داشتن باشد. عشق و دوست داشتن هر دو نگرش‌هایی هستند که فرد در رابطه با شخص دیگر تجربه می‌کند. بین این دو مفهوم صرفاً یک همبستگی مثبت متوسط وجود دارد.
این موضوع به این معناست که گرچه این دو با هم همسو و هم‌راستا هستند ولی لزوماً یک پدیده واحد نیستند.
بررسی شرکت‌کنندگان در پژوهشی نشان داد که افراد همسرشان را فقط کمی بیشتر از دوست هم‌جنس‌شان دوست دارند، اما خیلی بیشتر از دوست، عاشق همسرشان هستند.
از جمله نتایج جالب توجه اینکه نمره مردان در مقیاس‌های دوست داشتن و عشق ورزیدن همبستگی بالاتری داشتند و این به آن معناست که شاید مردان درباره ماهیت واقعی احساساتشان بیشتر سردرگم هستند، در حالی که زنان توانایی بیشتری در تشخیص این تفاوت‌های ظریف دارند.
برای ایجاد درک بهتر تعدادی از تفاوت‌های مقیاس دوست داشتن و عشق ورزیدن در ادامه آمده است:
موارد دوست داشتن:
–    من فکر می‌کنم که … فوق العاده سازگار است.
–    من فکر می‌کنم که … یکی از افرادی است که احترام زیادی به من می‌گذارد
–    من فکر می‌کنم که … و من، کاملاً شبیه یکدیگر باشیم.
موارد عشق ورزیدن:
–    اگر من هرگز نتوانم با … باشم، بیچاره می‌شوم.
–    من احساس مالکیت زیادی نسبت به … دارم.
–    من تقریباً هر کاری را برای … انجام می‌دهم
عشق در دل شما گذاشته نشده تا همان جا بماند مادامی که عشق را به دیگران نبخشایید عشق نیست.
عشق الهی ثروت، توانگری، امید، روشن‌بینی، قدرت، آرامش، شفا می‌آورد پس‌ازاین رو در بخشش آن خساست به خرج ندهید.
منبع: معنی کلمه ی عشق