ن سخت افزار کامپیوتر، از دست دادن ) خراب شدن ( اطلاعات یا ایرادات دیگر ممکن است از بکار بردن یک سخت افزار قدیمی با یک مادربرد با FSB بالا باشد. بنابراین سازگاری قطعات کامپیوتر را با مادربرد و یا FSB مادربرد بایدبررسی شود. در ضمن باید FSB کامپیوتر شما به طور مناسب تنظیم شده باشد.
over clock کردن کامپیوتر نیزمعمولآ چنین اشکالاتی رابه وجود می آورد.
خوب ، حال برویم سراغ FSB که بعکس فرکانس داخلی افزایش چشمگیری داشته است ، در مورد Core 2 ها ، FSB برابر با 1066و1333 است و ندرتا در مورد برخی تحت عنوان EXTERME‏‏‏‏ ‏‏1600را هم میبینیم.

پردازندههای ارزانقیمت تر اینتل دارای FSB برابر 1066 هستند ، مانند 7300E یا 7500E ‏، حال آنکه در پردازندههای گرانقیمت تر مانند 8300Q یا 9650Q ‏، FSB برابر با 1333 است.
شاید سوال کنید ، FSB برای Core i چقدر است ، اما این سوال صحیح نیست ، چون در مورد Core i سیستم FSB وجود ندارد و در عوض از تکنولوژیهایی بنام QPI و DMI در این موارد استفاده شده است که QPI ظاهرا تقلیدی از روش همیشگی AMD است. QPI بمراتب قدرتمندتر از FSB می باشد.
در مورد AMD میدانید که FSB مطرح نیست و فرکانس HT مطرح است.فرکانس HT هم در حال حاضر عموما بین 1.6 ال 2 گیگاهرتز می باشد ، در مورد Phenom II نیز ، HT از 1.6GHz شروع میشه و به 2.2 GHz هم میرسد.
فرکانس بالاتر یا هسته بیشتر؟
آیا یک پردازنده دو هستهای با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز برابر با یک پردازنده تک هستهای با فرکانس کاری 3.6 گیگا هرتزی است؟
آیا پردازنده دو هستهای با فرکانس کمتر ، قویتر از پردازنده تک هستهای با فرکانس بالاتر است ؟
اساس کار پردازندههای دو هستهای چیست ؟
سوالاتی از این قبیل هنوز هم در ذهن کاربران در هنگام خرید پردازنده مطرح می شود. در این مطلب سعی میکنیم با توضیح کوتاهی دید شما را نسبت به پردازندههای چند هستهای باز تر کنیم پردازندههای چند هستهای در دنیای امروز و در صنعت ساخت پردازندهها ، رقابت بر سر افزایش فرکانس کاری متوقف شده و جنگ بر سر تعداد هستههای پردازشگر و میزان کارآیی آنها شکل گرفته است. در این حالت تنها سازندهای موفق است که بتواند تعادلی مناسب بین سرعت کلاک و تعداد واحدهای پردازشگر برقرار کند. به لطف تکنولوژیهای ساخت 90 نانو و یا 65 نانو پردازندههایی با بیش از یک واحد پردازشگر ممکن شدند. پروسههای ساخت مذکور با کاهش اندازه سطح Die و نیز قابلیت مدیریت بهتر توان مصرفی و در نتیجه کاهش حرارت ایجاد شده ، تعداد بیشتری از واحدهای پردازشگر را در پردازنده ممکن ساخته اند.هم اکنون نیز 4 4 واحد پردازشگر را در یک پردازنده دیدهایم و در آینده نیز قطعا این مقدار افزایش خواهد یافت. اما آنچه که مهم جلوه می کند این است که نرمافزارها چگونه میتوانند گذر از تک هستهای به دوهسته و یا چهار هستهای را پذیرفته و خود را با آن هماهنگ سازند.
در این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته و گوشهای از جریان پردازش موازی را مورد بررسی قرار میدهیم. در حالت ایدهآل نرمافزاری را در نظر میگیریم که میتواند از قابلیت Multi-Threading به درستی استفاده کند. البته علت اینکه عبارت ” به درستی ” را بکار بردیم در ادامه ارایه خواهد شد. بدین ترتیب این نرمافزار میتواند بار کاری خود را به چندین رشته قابل پردازش (Thread ) بصورت کاملا یکسان از لحاظ حجم کاری تقسیم کرده و آنها را برای پردازش به سمت هستههای پردازشگر ارسال کند. حال این هستههای پردازشگر میتواند در یک پردازنده بوده و یا ترکیبی از چندین پردازنده باشد. بدین ترتیب هر رشته قابل پردازش را یک هسته پردازشگر مورد پردازش قرار داده و سرعت انجام کار افزایش مییابد. بهتر است این پروسه را با ذکر مثالی بیان کنیم .
به عنوان مثال عبارت محاسباتی روبرو را در نظر بگیرید x(3+4)(2+1)):
اگر فرض کنیم هر عملیات ریاضی در یک سیکل به انجام برسد آنگاه برای انجام این عبارت به 3 سیکل کاری احتیاج خواهیم داشت)با فرض اینکه پردازندهای تک هستهای، این عملیات در 3 سیکل کاری انجام میگیرد(.اما اگر پردازنده دو هستهای در
اختیار داشته باشیم در یک سیکل بطور موازی محاسبه مقادیر داخل پرانتز صورت گرفته و در یک سیکل دیگر نتایج داخلی دو پرانتر در هم ضرب میگردند.
بعبارتی دیگر میتوان گفت پردازش نتیجه داخلی دو پرانتز در یک سیکل و بطور همزمان و موازی توسط دو هسته صورت میگیرد و سپس عمل ضرب انجام میپذیرد. ملاحظه میکنید که در این حالت فرکانس کاری در جریان کلی کار در نظر گرفته نشده است. این بدین معنی است که با افزایش تعداد هستههای پردازشگر به سبب خاصیت ” پردازش موازی ” کارآیی و سرعت انجام کار افزایش مییابد. کاملا واضح است که تعداد کارگرهای بیشتر، همواره از تعداد کارگرهای سریع ولی کمتر ، پر سرعت تر است. به همین دلیل در هنگام ورود پردازندههای دو هستهای شاهد بودیم که فرکانس کاری آنها در مقایسه با پردازندههای تک هسته بطور قابل توجهی کاهش یافته بود.
یکی از مسایلی که اکثر کاربران را دچار مشکل کرده بود کاهش فرکانس کاری در پردازندههای دو هستهای است. درواقع سوال خیلیها این بود که برای مثال، پردازنده 3.6 گیگا هرتزی پنتیوم 4 قویتر است یا پردازنده 1.8 گیگا هرتزی Core 2 شاید با مثال بالا کمی شبهات بر طرف شده باشد. البته تمام برتری پردازنده های دو هسته ای جدید به پردازش موازی آنها نیست اما میتوان گفت بارزترین علت این برتری همین توانایی و قابلیت پردازش موازی است اما این قضیه تمام جریان نیست. با ورود پردازندههای چند هسته ای مشکلات و نقاط ضعف ج
دید نیز مطرح شدند. در واقع همیشه میزان بار کاری لازم برای استفاده از دو یا چهار هسته پردازنده وجود ندارد. همچنین در تقسیم و انتشار بار کاری بین هسته های پردازشگر نیز هنوز مکانیسم صحیحی دیده نمی شود. به عبارت بهتر واسط های فیزیکی HyperTransport در AMD و Front Side Bus در Intel ممکن است سبب ایجاد گلوگاه در این امر شوند. اگر به لایه های بالاتر نیز دقت کنیم سیستم عامل هم به عنوان فرستنده و توزیع کننده خود میتواند سبب ایجاد گلوگاه گردد.
Over clock کردن cpu
اورکلاک به بالابردن سرعت و در نتیجه آن کارایی یک قطعه به بیشتر از مشخصات تعیین شده توسط کارخانه سازنده اطلاق میگردد. واژه کلاک برگرفته از ” clock crystal ” می باشد. از سوی دیگر اورکلاک به معنی افزایش فرکانس و جریان کاری اجزاء مختلف سیستم کامپیوتر از قبیل مادربورد، پردازنده، حافظه و دیگر اجزای سیستم برای دستیابی به بهره وری و توان بیشتر از آنچه هر یک از آنها قادر به ارایه آن هستند می باشد . جذابیت» اورکلاکینگ «در واقع در پشت این واقعیت پنهان شده است که سرعت و مشخصه های حیاتی یک قطعه توسط کاربر قابل ارتقا می باشد و کاربرانی که قصد انجام اورکلاکینگ را دارند بیشتر بر روی افزایش فرکانس های قطعات اصلی سیستم مانند مادربورد، پردازنده، کارت گرافیک و حافظه دقیق میشوند. انگیزه های انجام اورکلاکینگ به طور کلی در بین کاربران مختلف متفاوت است. برخی از کاربران برای افزایش کارایی سیستم های خود اقدام به انجام اورکلاکینگ میکنند و برخی دیگر تنها به عنوان سرگرمی و برای اینکه ببینند قادر هستند کارایی سیستمهای خود را تا چه حد بالا ببرند اقدام به این کار میکنند. به هر دلیلی که اقدام به اورکلاک کردن قطعات مختلف کامپیوتر خود کنید، این کار دارای مزایا و معایب خاص خود خواهد بود. با استفاده از اورکلاک کردن قطعات مختلف میتوانید آنها را وادار کنید که در سرعتهایی بالاتر از آنچه برای آن طراحی شدهند به کار بپردازند پس باید ابتدا بدانید که کدام قطعات برای اورکلاکینگ مناسب هستند.
در گذشتهای نه چندان دور، بسیاری از کاربران با استفاده از تغییرات سخت افزاری، مانند تغییر جامپرها و یا دیپسوییچها به تغییر فرکانس و ولتاژها بر روی مادربردهای خود میپرداختند. اما اندک اندک که BIOS کنترل همه عملکردهای پای سختافزاری را در سیستم بر عهده گرفت، استفاده از آن برای انجام اورکلاک به یک ضرورت بدل گردید. با استفاده از تنظیمات میتوان بسیاری از عملکردهای سیستم را کنترل کرد. افزایش فرکانس FSB یا به بیانی دیگر “گذرگاه پردازنده” یکی از اصلی ترین تنظیماتی است که هر کاربری برای افزایش کارایی پردازنده و در نتیجه افزایش کارایی سیستم خود می بایست آنرا آنجام دهد. از آنجایی که فرکانس پردازنده ضریبی از فرکانس گذرگاه است، افزایش آن فرکانس پردازنده را نیز افزایش خواهد داد. به همین دلیل با انجام این کار میتوان به سادگی کارایی سیستم را افزایش داد.
اما در بسیاری از مادربردها افزایش فرکانس گذرگاه پردازنده سبب افزایش تمامی فرکانسهای دیگر از جمله فرکانسهای حافظه، درگاههای PCI و PCIExpress و غیره می شود. به همین دلیل ممکن است هنگام افزایش فرکانس، حتی در صورتی که پردازنده توانایی کار در فرکانسهای فوق را داشته باشد، به دلیل عدم توانایی قطعات دیگر سیستم بیثبات شده و یا آسیب ببیند.
عوامل موثر در خرابی و ناپایداری سختافزار عبارتند از:
سرعت – مدارهای مجتمع طول عمری محدود دارند، هر عملیات به مقدار بینهایت کوچک مدار را رو به زوال تدریجی(deterioration )سوق می دهد، بنابراین دوبرابرکردن تعداد چرخه بر ثانیه )فرکانس( میتواند طول عمر قطعه را به نصف کاهش دهد.
گرما – با افزایش گرما مدارات با سرعت بیشتری رو به زوال میروند. گرما همچنین دشمن پایداری است، بطوریکه برای رسیدن به بالاترین سرعت پایدار باید دما را پایین نگه دارید .
ولتاژ – افزایش ولتاژ باعث تقویت قدرت سیگنال می شود که تاثیر فاحشی روی میزان قابلیت اورکلاکینگ میگذارد. اما افزایش ولتاژ زوال تدریجی مدارها را بیشتر می کند. افزایش ولتاژ همچنین باعث تولید گرمای بیشتر می شود برخی از مادربردها هستند که به شما اجازه میدهند تا فرکانس گذرگاه پردازنده را به صورت مستقل از دیگر فرکانسها تغییر دهید
مفهوم فرکانس در مانیتور
وقتی گفته می شود نرخ بازسازی صفحه در مانیتور 61 هرتز است یعنی در هر ثانیه 61 بار کل صفحه مانیتور شما پیکسل به پیکسل از بالا به پایین با رنگ جدید جایگزین می شود . طبیعتاً 61 بار در ثانیه آنقدر سریع است که چشم انسان آنرا احساس نمی کند و شما فکر میکنید دائماً یک صحنه ثابت دارید میبینید . در حالی که این صحنه حد اقل 61 بار در هر ثانیه دوباره بازسازی می شود.هر چه این گزینه را روی عدد بیشتری تنظیم کنید، چشم شما کمتر چشمکزدنهای مانیتور را احساس می کند و چشم شما کمتر خسته می شود .

یکی دیگر از مطالب سایت :
یادگیری، خلاقیت

تکنولوژی Wireless
برای انتقال اطلاعات، احتیاج به رسانه انتقال و سیستم انتقال می باشد . رسانه های انتقال اجزا فیزیکی می باشند که انتقال اطلاعات در آنها صورت می گیرند و عبار تنداز : زوج سیم به هم تابیده، کابل کواکس، فیبر نوری و مخابرات بی سیم.
وجود منابع طبیعی از قبیل کوه ، جنگل، باتلاق، هزینه های بالای کابل کشی در بعضی مناطق، سختی کابل کشی و گاه ناممکن بودن کابل کشی در مناطق دور افتاده، زمان بری برپایی یک شبکه کابلی، نیاز به پهنای باند بالا و دسترسی آسان و هزینه های پایین نصب و بهره وری در شبکه بی سیم
، امروزه کاربران را به سوی استفاده از این شبکه ها سوق داده است .
تشریح مقدماتی شبکه های بی سیم و کابلی:
شبکه های محلی ( LAN) برای خانه و محیط کار می توانند به دو صورت کابل Wir )) یا بی سیم (Wireless ) طراحی گردند در ابتدا این شبکه ها به روش کابلی با استفاده از تکنولوژی Ethernet طراحی می شدند اما اکنون با روند رو به افزایش استفاده ازشبکه های بی سیم با تکنولوژی WiFi مواجه هستیم
در شبکه های کابلی ) که در حال حاضر بیشتر با توپولوژی ستاره ای بکار می روند(، بایستی از محل هر ایستگاه کاری تا دستگاه توزیع کننده ) هاب یا سوئیچ ( به صورت مستقل کابل کشی صورت پذیرد )طول کابل ازنوع CAT5 نبایستی ۰۱۱ متربیشتر باشد در غیر این صورت از فیبر نوری استفاده میگرد د( که تجهیزات بکار رفته از دو نوع تجهیزات غیر فعال (P assive ) مانند : کابل ، پریز، داکت، پچ پنل و … و تجهیزات فعال ( Active ) ما نند : هاب،سوئیچ، روتر، کارت شبکه و … هستند
استاندارد های وایرلس
1997- 802.11:
ویرایش اولیه استاندارد IEEE 802.11 در سال 1991 تعیین شد و در سال 1999 بازنگری گردید، این استاندارد در حال حاضر قدیمی و غیر قابل استفاده می باشد. در این استاندارد 2 نرخ انتقال دیتا 1 و 2 مگابیت در ثانیه به همراه کد اصلاح خطا رو به جلو “forward error correction ” تعیین شده بود.
این استاندارد 3 تکنولوژی لایه فیزیکی مختلف را معرفی می نماید: انتشار مادون قرمز (infrared) با سرعت 1 Mbit/s ، طیف انتشار ” frequency-hopping ” که در 1 Mbit/s یا 2 Mbit/s فعالیت می کند و انتشار ” direct-sequence ” که در 1 Mbit/s یا 2 Mbit/s فعالیت دارد، دو تکنولوژی آخر از امواج ماکروویو “ microwave ” درفرکانس 2.4 گیگا هرتز باند ISM جهت انتقال داده استفاده می نمایند.تکنولوژی های ابتدایی تر شبکه های بی سیم از فرکانس های پایین تری مانند 900 مگاهرتز در باند ISM استفاده می کردند.
تکنولوژی اولیه 802.11 با انتشار ” direct-sequence ” به سرعت جایگزین تکنولوژی های دیگر گردید و با 802.11 فراگیر شد.
A802.11:
این تکنولوژی نیز از همان فرمت فریم ها و پروتکل های لایه دیتا لینک مورد استفاده در تکنولوژی اصلی استفاده می نماید، اما در لایه فیزیکی از واسط هوا بر مبنای OFDM استفاده می نماید. این تکنولوژی در باند 1 گیگا هرتز با نرخ انتقال داده حداکثر 54 Mbit/s 54 Mbit/s به همراه کد تصحیح خطا “error correction code” عمل می نماید که به طور عملی، عملکرد میانگین 20 Mbit/s دست یافتنی خواهد بود.
از آنجا که باند 2.4 گیگا هرتز بسیار مورد استفاده قرار گرفته تا جایی که به مرز شلوغی رسیده است، استفاده از باند نسبتا خلوت 5گیگا هرتز مزیت بزرگی در تکنولوژی 802.11a به شمار می آید. اگرچه استفاده از این فرکانس حامل مشکلی را نیز به همراه دارد، که در نتیجه آن برد موثر 802.11a کمتر از 802.11b/g خواهد بود. در علم نظری، سیگنال های 802.11a با توجه به طول موج کوچکشان به آسانی توسط دیوارها و بقیه اجسام جامد موجود در مسیر جذب می شوند و در نتیجه در مقایسه با امواج 802.11b قادر به نفوذ درمسافت طولانی نمی باشند. عملا 802.11b دارای برد طولانی تری در سرعت های کمتر می باشد.)در 802.11b کاهش قدرت سیگنال ، سرعت انتقال را تا 5 Mbit/s و حتی 1