پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های توصیفی و از لحاظ ارتباط بین متغیرهای پژوهش، از نوع علی است. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ هوش سازمانی آلبرشت و پرسشنامه‌ انعطاف‌پذیری منابع انسانی بر اساس مطالعات باتاچاریا، اسنل و رایت استفاده شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه تبریز از چهار گروه عمده دانشی است؛ه با استفاده از فرمول کوکران، در سطح اطمینان 95 درصد حجم نمونه‌آماری 235 نفر مشخص گردید و در نهایت 210 پرسشنامه به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای – تصادفی ساده گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد، هوش سازمانی با ضریب تشخیص 79 درصدتبیین‌کننده قوی انعطاف‌پذیری منابع انسانی است.
در تحقیقی که( شمس مورکانی و همکاران) درسال 1393با عنوان : بررسی نقش هوش سازمانی در عملکرد سازمانی مدیران دبیرستانهای مناطق نوزدهگانه آموزش و پرورش شهر تهران انجام دادند چنین بیان کردند که :
هوش سازمانی مدیران دبیرستانهای مناطق نوزدهگانه آموزش و پرورش شهر تهران در سطح نسبتاً مطلوب و عملکرد سازمانی آنان در سطح مطلوبی است؛ هوش سازمانی متغیر پیشبین مناسبی برای عملکرد سازمانی است و 4/87 درصد از تغییرات واریانس متغیر ملاک را تبیین میکند؛ و تمامی ابعاد هوش سازمانی به غیر از بعد کاربرد دانش با عملکرد سازمانی همبستگی چندگانه دارند. بدین منظور 223 نفر از مدیران دبیرستانهای شهر مزبور به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. تحقیق حاضر از حیث نحوه گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات توصیفی (غیرآزمایشی) است و دادههای پژوهش به واسطه یک ابزار پیمایشی که حاصل ترکیب دو مقیاس «هوش سازمانی کارل آلبرشت» و «پرسشنامه محققساخته عملکرد سازمانی» بود، جمعآوری گردید. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، با بهرهگیری از فنون آمار توصیفی و استنباطی (t تک‌نمونه‌ای، رگرسیون خطی دومتغیره و رگرسیون گام به گام) صورت گرفته است.
.در تحقیقی که (اردلان وهمکاران) در سال 1391با عنوان شناسایی رابطه بین رهبری دانش و هوش سازمانی با اثر بخشی سازمانی در دانشگاه بوعلی سینای همدان انجام دادند چنین بیان کردند که :
یافته ها نشان داد که وضعیت رهبری دانش هوش سازمانی واثربخشی سازمانی بالاتر از سطح متوسط است ضریب همبستگی پیرسون آشکار کرد که بین رهبری دانش وهوش سازمانی رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر آن است که بین مولفه های رهبری دانش مولفه حمایت از فرایند یادگیری فردی وگروهی بیشترین تاثیر را در پیش بینی اثربخشی سازمانی دارد واز بین مولفه های هوش سازمانی مولفه های اتحاد وتوافق بینش استراتژیک وسرنوشت مشترک به ترتیب بیشترین تاثیر را در پیش بینی اثر بخشی سازمانی دارند. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بوعلی سینا به تعداد 313 نفر بوده است و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 171 ازمودنی تعیین گردید گردآوری داده ها با استفاده از سه پرسشنامه رهبری دانش هوش سازمانی واثر بخشی سازمانی صورت گرفته است برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب 93، 93، 95 برآورد گردید.
درتحقیقی که (قره و همکاران)درسال 1391 با عنوان : “بررسی رابطه هوش سازمانی و مولفه‌های آن با عملکرد شغلی در مدیران تربیت بدنی و هیأت‌های ورزشی شهر اهواز” انجام دادند چنین بیان کردند: آزمون فرضیه تحقیق درسطح (0/05= α) نشان داد که بین تک تک مؤلفههای هوش سازمانی (بینش اشتراک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه‌، اتحاد و توافق، کاربرد دانش و فشار عملکرد) با عملکردشغلی مدیران رابطه معنی داری وجود دارد. که جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران تربیت بدنی وهیأت های ورزشی شهر اهواز بود که برای انتخاب نمونه تعداد 108 نفر از جامعه مذکور به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از دو پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون استفاده گردید. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده گردید.
در تحقیقی که (غلامی و همکاران) درسال 1390 باعنوان” بررسی رابطه بین هوش سازمانی وعملکرد مدیران گروههای اموزشی دانشگاههای شهرستان گرمسار در سال تحصیلی 89-90 انجام دادند چنین بیان کردند که: بین هوش سازمانی کل وهر یک از مولفه هایش با عملکرد مدیران رابطه معناداری وجود ندارد اما نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که مولفه کاربرد دانش سهم معناداری در عملکرد مدیران در بخش منابع انسانی دارد وقادر به پیش بینی عملکرد مدیران در بخش منابع انسانی است روش پژوهش از نظر هدف کاربردی واز نظر گرداوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی و جامعه اماری پژوهش شامل کلیه مدیران گروه های آموزشی دانشگاههای شهرستان گرمسار بود که تعداد انها 40 نفر گزارش شده است ابزارپژوهش شامل پرسشنامه هوش سازمانی البرشت (2003) وفرم گزارش کار محقق ساخته مدیران گروههای آموزشی بود برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمارتوصیفی واستنباطی همچون رگرسیون با استفاده از نرم افزارآماری استفاده شد.
در تحقیقی که( بیک زاد وهمکاران) درسال 1389 باعنوان بررسی هوش سازمانی مدیران وعملکرد آنان در دستگاههای دولتی شهر تبریز ان
جام دادند چنین بیان کردند که : نتیجه حاصله بیانگر این است که بین هوش سازمانی مدیران و عملکرد انان در دستگاههای دولتی شهر تبریز رابطه معنی داری وجود دارد. .برای این منظور هوش سازمانی بر اساس نظریه کارل البرخت در هفت بعد :تصور استراتزیک . سرنوشت مشترک ،میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق ،کاربرد دانش وفشار عملکرد. تعریف ودر این راستا یک فرضیه اصلی وهفت فرضیه فرعی تنظیم شده است . جامع آماری تحقیق حاضر کارکنان دستگاههای دولتی شهر تبریز هستند که تعداد آنها 3545 نفر میباشد وحجم نمونه با استفاده ازرابطه کوکران 337 نفر براورد گردید که نمونه اماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. ابزار جمع اوری اطلاعات دو پرسشنامه شامل پرسشنامه هوش سازمانی با 49 سوال وپرسشنامه عملکرد مدیران با 20 سوال است. که پس از سنجش روایی وپایایی انها درا اختیار نمونه اماری قرار گرفت . برای تجزیه وتحلیل آماری اطلاعات جمع اوری شده از روشهای اماری توصیفی واستنباطی و برای ازمون فرضیه های تحقیق از روش اماری استنباطی (ازمون rپیرسون (استفاده شد. نتیجه حاصله بیانگر این است که بین هوش سازمانی و عملکرد آنان در دستگاههای دولتی شهر تبریز رابطه معنی داری وجود دارد.
در تحقیقی که (رحیمی و دمیرچی )در سال 1389 با عنوان بررسی تاثیر هوش سازمانی بر کارآفرینی سازمانی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان،انجام دادند چنین بیان کردند که:
هدف این تحقیق ساس نظریه هوش سازمانی کارل آلبرخت و نظریه کارآفرینی سازمانی استیونسون می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان شرکت کشت و صنعت تشکل می‌دهد که با ضریب اطمینان 95% حداکثر حجم نمونه برابر با 252 برآورد گردیده و روش نمونه‌گیری‌ تصادفی طبقه‌ای می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و برای آزمون معنی داری r از آزمون t، و برای تعیین میزان درصد تاثیر از ضریب تعیین استفاده گردیده است. نتایج حاصله از آزمون هفت فرضیه تحقیق نشان داد که رابطه معنی‌داری بین هوش سازمانی بر کارآفرینی سازمانی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان وجود دارد. و 52 درصد تغییرات در کارآفرینی سازمانی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به هوش سازمانی آن بستگی دارد.
یافته های واسوتیدا 2012 در تحقیقی که در صنعت هتلداری کشور انجام شد ، دریافت که تعهد سازمانی منابع انسانی (مرتبط با احساس مشترک که از زیر مجموعه های هوش سازمانی) به طور معناداری از خودکارامدی آن ها تاثیرپزیر است.
یافته های جین 2012 در پژوهشی در خصوص رابطه ی بین خود کارآمدی و روحیه بانوان (زیر مجموعه هوش سازمانی ) ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
فینک و یولز در سال 2011 طی پژوهشی با عنوان “ادراک هوش سازمانی به عنوان عناصر تشکیل دهنده شخصیت هنجاری ” به این نتیجه رسیدند که هوش سازمانی می تواند بر عملکرد سازمانی موثر باشد.
کستی وهمکاران در سال 2011 پژوهشی را با عنوان تحلیل سرمایه انسانی به عنوان ابزار هوش سازمانی برای مدیریت عملکرد انجام دادند نتایج نشان داد که مدیریت عملکرد سازمانی برای بهبود باید بر پایه هوش سازمانی باشد.
پتاس و همکاران 2010 پژوهشی را در کشور ترکیه انجام دادند یافته ها نشان داد که استنباط ها در باره سطح هوش سازمانی در سطح میانی مدیران شدید است. به علاوه مدیران و معلمان هوش سازمانی را در تمامی مناطق و استان ها بر حسب ابعاد مختلف نشان می دهد.
لفتر و همکاران 2008 دار پزوهشی با عنوان ابعاد هوش سازمانی در شرکت های رومانیایی : ارایه دورنمایی از سرمایه انسانی از موفقیت کارکنان شرکت های رومانیایی با توجه به هفت بعد هوش سازمانی البرشت بوده است .همچنین در این پژوهش تفاوتهای موجود بین سازمانهای بزرگ بیش از 150 کارمند و سازمانهای کوچک بررسی شده است . با این فرض که نیروی انسانی و تفاوتهای وجود در فرهنگ سازمانی و رهبری بین دو طبقه میتواند تاثیر چشمگیری بر نحوه درک ابعاد موثر هوش سازمانی و عملکرد آن داشته باشد نتایج تحقق نشان داده فقط 13 درصد از کارکنان شرکتهای بزرگ و متوسط با مفهوم هوش سازمانی آشنا بوده اند و کارکنان شرکت های کوچه اصلا این مفهوم را نمیشناخته اند با این حال تحقیق های بدست آمده نشان میدهد که هوش سازمانی در حد متوسط و بالاتر بوده است.
الف) کارل ، آلبرخت در سال2003 تحقیقی با عنوان “بررسی هوش سازمانی” انجام دادکه نتایج زیر را به دنبال داشت :
1-   مدیران استرالیایی با آگاهی از هوش سازمانی خود به درک و آگاهی بهتری از سازمانشان می رسند.
2-  مدیران استرالیایی با آگاهی از هوش سازمانی می توانند نگاه جدید تری به سازمان داشته باشند.