نقش گزارشگری مالی و افشا در بازار سرمایه

یک چالش کلیدی برای اقتصادهای پیشرفته، تخصیص بهینه پس اندازها به فرصت‌های سرمایه گذاری می‌باشد. معمولاً شرکت‌ها و نوآوران زیادی هستند که تمایل دارند تا پس اندازهای خانوارها را جذب نموده تا ایده‌های تجاری خود را پیاده نمایند. در حالی که هم پس انداز کنندگان و هم افراد متخصص در شرکت‌ها تمایل دارند که یک فعالیت تجاری را با یکدیگر انجام دهند، ولی تطبیق پس اندازها به فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش تجاری به دو دلیل، بسیار پیچیده می‌باشد. اول، اینکه مدیران و اداره کنندگان امور شرکت‌ها نسبت به پس انداز کنندگان اطلاعات بهتری درباره ارزش فرصت‌های سرمایه گذاری دارند و انگیزه دارند تا ارزش شرکت را بیش از حد نشان دهند. در نتیجه پس انداز کنندگان با مسئله اطلاعاتی در هنگام سرمایه گذاری در شرکت مواجه هستند. دوم، هنگامی که پس انداز کننده (سرمایه گذار) پول خود را در شرکت سرمایه گذاری نمود، مدیران این انگیزه را دارند تا پس انداز آن‌ها را به طور نادرست استفاده نمایند و مسئله نمایندگی ایجاد می‌گردد.(هیلی و پالپو[1]،2001؛ بیر[2] و همکاران،2010)

خرید و دانلود فایل:

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد (docx ):

wq

پایان نامه رابطه تغییرات نوع اظهار نظر حسابرس با به موقع بودن افشا

اطلاعات حسابداری (شامل افشا حسابداری) 2 نقش با اهمیت در بازارهای سرمایه توسعه یافته ایفا می‌نماید. اول؛ اطلاعات حسابداری به فراهم کنندگان سرمایه شرکت (شامل سهامداران و اعتباردهندگان) این امکان را می‌دهد تا بازده بالقوه فرصت‌های سرمایه گذاری را ارزیابی نمایند(نقش ارزشیابی یا قبل از وقوع[3] اطلاعات حسابداری). دوم؛ اطلاعات حسابداری به فراهم کنندگان سرمایه اجازه می‌دهد تا بر نحوه استفاده از سرمایه اعطاء شده نظارت نمایند(نقش مباشرتی یا بعد از وقوع[4] اطلاعات حسابداری). به طور کلی مسئله نمایندگی و اطلاعاتی[5] مانع از تخصیص بهینه منابع در بازار سرمایه می‌گردد(بیر و همکاران،2010). افشا حسابداری و نهادهایی که ایجاد شده‌اند تا انتقال اطلاعات با اطمینان را بین مدیریت و سرمایه گذاران تسهیل نمایند، نقش با اهمیتی در کاهش این دو مسئله بازی می‌نمایند(هیلی و پالپو،2001).در ادامه مسئله اطلاعاتی و نمایندگی را به تفصیل بحث می‌نماییم.

  • مسئله اطلاعاتی
یکی دیگر از مطالب سایت :
استانداردهای حسابداری و مقررات قانون مالیاتهای مستقیم، بورس اوراق بهادار تهران

مسئله اطلاعاتی یا قراضه[6](اکرلوف[7]،1970) ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی و انگیزه‌های متضاد بین مدیران و سرمایه گذاران می‌باشد. این مسئله می‌تواند باعث به وجود آمدن نواقصی در عملکرد بازار سرمایه گردد.مدیران شرکت معمولاً اطلاعات بیشتری نسبت به افراد برون سازمانی درباره سودآوری مورد انتظار سرمایه گذاری‌های آتی و جاری شرکت دارند. عدم تقارن اطلاعاتی برای فراهم کنندگان سرمایه برون سازمانی باعث می‌شود تا در ارزیابی سودآوری آتی فرصت‌های سرمایه گذاری شرکت دچار مشکلاتی شوند. این مسئله زمانی بغرنج‌تر می‌گردد که افراد درون سازمانی انگیزه دارند تا سودآوری آتی شرکت را به طور اغراق آمیز نمایش دهند. در نتیجه اگر فراهم کنندگان سرمایه نتوانند سودآوری شرکت را ارزیابی نمایند، آن‌ها شرکت‌های با سودآوری بالا را کمتر از ارزش واقعی ارزیابی نموده و شرکت‌های با سودآوری پایین را بیشتر از حد ارزشیابی می‌نمایند که منجر به نا کارایی بازار می‌گردد(بیر و همکاران، 2010).

چندین راه حل برای مسئله اطلاعاتی وجود دارد. قراردادهای کارا بین مدیریت و سرمایه گذاران انگیزه‌ای برای افشا کامل اطلاعات محرمانه به وجود می‌آورد، بنابراین مسئله ارزشیابی نادرست را کاهش می‌دهد(هیلی و پالپو، 2001). یک راه حل بالقوه دیگر برای مسئله عدم تقارن اطلاعاتی، ایجاد مقررات در الزام مدیریت به افشا اطلاعات محرمانه می‌باشد. در نهایت، به دلیل مسئله عدم تقارن اطلاعاتی تقاضا برای واسطه‌های اطلاعاتی همچون، تحلیلگران مالی و نهادهای رتبه گذار که به تولید اطلاعات محرمانه می‌پردازند، وجود دارد.

شکل 2-1 نقش افشا اطلاعات حسابداری و واسطه‌های مالی در بازار سرمایه را به تصویر می‌کشد. در سمت چپ نگاره، جریان سرمایه از پس انداز کنندگان به شرکت‌ها نمایش داده شده است. سرمایه می‌تواند از دو مسیر به ایده‌های تجاری جریان یابد.اول، سرمایه می‌تواند به طور مستقیم از پس انداز کنندگان به واحدهای تجاری جریان یابد. برای مثال سهام شرکت‌ها که به طور خصوصی در دسترس مردم می‌باشد. دوم، راه حل متداول‌تر برای جریان سرمایه از طریق واسطه‌های مالی همچون بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، صندوق‌های مشترک سرمایه گذاری و… می‌باشد. سمت راست شکل جریان اطلاعات از واحدهای تجاری به پس انداز کنندگان و واسطه‌ها را نشان می‌دهد. شرکت‌ها می‌توانند به طور مستقیم از طریق رسانه‌ها همچون گزارشات مالی و اخبار منتشر شده عمومی در مطبوعات با سرمایه گذاران ارتباط برقرار نمایند. همچنین آن‌ها از طریق واسطه‌های مالی یا واسطه‌های اطلاعاتی همچون تحلیلگران اطلاعات را مخابره می‌نمایند(هیلی و پالپو،2001).

یکی دیگر از مطالب سایت :
تفاوت نظام اخلاقی اسلام با دیگر نظام‌ها، نظام اخلاقی اسلام عقلانی است یا وحیانی

[1]-Healy and palepu

[2] -Beyer

[3]-Ex-ante

[4]-Ex-post

[5]-Agency and Information Problem

[6]-lemons

[7] -Akerlof