شخصیت برند به حدودی گفته میشود که مصرفکنندگان”ویژگی شخصیتی” برند خاصی را در نظر میگیرند (لین، 2010).
در این تحقیق حاضر شخصیت برند بر اساس سه بعد هیجان،صلاحیت و دلفریب مورد ارزیابی قرارگرفته است.
هیجان: به درجه ای از پرحرفی، آزادی، شادی و انرژی گفته میشودکه در ویژگیهای شخصیتی برند بسیار نمایان است. هیجان پذیری یک ویژگی فردی است که سبب میشود افراد در موقعیتهای مشابه، واکنش های عاطفی و احساسی متفاوت از خود نشان دهند. هیجان پذیری را میتوان میزان انعطاف و یا تحمل هیجانی و عاطفی در برابر رویدادهای پیش آمده دانست که بخشی از آن ذاتی و ناشی از خصوصیات توارثی و بخشی دیگر حاصل معرفت پذیری و تجربیات شخصی. هیجان پذیری در مطالعات مربوط به جنبههای احساسی و عاطفی در سازمانها جایگاه ویژه ای دارد و تأثیر آن بر سایر سازههای سازمانی به تأیید رسیده است (رضائیان و نائیجی، 1388).
هیجان پذیری شامل دو بعد مستقل: هیجان پذیری مثبت(PA) و هیجان پذیری منفی(NA) است که افراد میتوانند در هریک از آنها در حد بالا یا پایین باشند. منفی یک ویژگی شخصی است که افراد را وادار میکند یک مجموعه واکنش های منفی و منفعلانه از خود بروز دهند و رابطه ای نزدیک با اضطراب و تشویش درونی دارد. بعد دیگر هیجانپذیری در این تحقیق، هیجان پذیری مثبت است که از لحاظ مفهومی، در مقام قیاس با هیجانپذیری منفی توسعه یافته است و بیانگر واکنشهای مثبت در برابر رویدادها و تفسیر خوشبینانه تر از پدیدههاست افراد با هیجان پذیری مثبت(PA) بالاتر، در مقایسه با افراد دارای (PA) کمتر، احتمالاً حالات مثبت و پویایی احساسی بیشتری را بروز میدهند، دیدگاه مثبت تری نسبت به خود دارند و بر جنبههای مثبت موقعیت تمرکزدارند (رضائیان و نائیجی، 1388).
صلاحیت: به درجه ای از مسئولیتپذیری، تصمیمگیری و صبوری در ویژگی شخصیتی که برند دارد گفته میشود.
دلفریب: به درجه ای از وقار و سبک در ویژگی شخصیتی که برند دارد گفته میشود (لین، 2010).
تمام فعالیتهای بازاریابی هدفشان باور دادن و شناساندن شخصیت و خصوصیت برند خود به مصرفکنندگان است و اینکه بتوانند ارتباط میان برند و مصرف کننده را تقویت کنند تا بدین وسیله وفاداری و عدالت برند را ارتقاء دهند. (Govers and schoormans, 2005)
اگر چه برند ها عناصری بی جانند،اما مشتریان آنها را اغلب دارای ویژگی شخصیتی انسانی میدانند برای مثال، بیشتر مشتریان سیگار مارلبورو را برندی قوی میپندارند.
شخصیت برند متمایز، تداعیهای مطلوب و منحصر به فرد را در ذهن مشتری خلق میکند وارزش ویژه برند را ارتقاء میبخشد (آقازاده و همکاران، 1392).
شخصیت برند یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده “هویت برند”است.از این رو محققان معمولا هویت برند و تصویر برند را به عنوان یک ساختار چند بعدی که در آن شخصیت برند یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده هویت برند است، در نظر میگیرند.اگر چه چارچوبهای مختلفی در رابطه با هویت برند وجود دارد، اما نقطه مشترک در تمامی تحقیقات این است که هویت برند از طرف فرستنده درک میشوند و تصویر برند از طرف گیرنده. از طرفی مصرفکنندگان اغلب با اعطای ویژگی شخصیتی به برند برای آنها
جنبه انسانی قائل میشوند، و بازاریابان اغلب این ادراکات را با جایگاه یا بی برند ایجاد و تقویت میکنند
(عزیزی و همکاران،1391).
شخصیت برند: شانگ و همکاران(2006) ،معتقدند که در بررسی و آنالیز محصول سه سطح عمده وجود دارد :
خود محصول که شامل المانهای قابل لمس و فیزیکی نظیر طراحی، شکل، بسته بندی و…..می شود.
میزان خدمات وسرویس های اضافی مانند گارانتی، امور مالی، خدمات پس از فروش
ابعاد چشمگیرتر نظیر: برند، کیفیت وادراکات و اعتبار و…….
و این یعنی برند امروز برند به مراتب از خود محصول اهمیت بیشتری دارد و توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که بر خلاف گذشته انتخاب محصولات و برندهای آنها تنها به ویژگیهای ذاتی و کارکردی محصول مربوط نشده و خصوصیات متنوعی از برند در قالب ویژگیهای زیبا شناختی و معانی نمادینی از سیمای برند منبعث میشود، را نیز تحت پوشش قرار میدهد )خوئه،2008).
شخصیت برند ساختاری چند بعدی است که از سه بعد اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:
صفات دوستانه 2- چاره جویی 3- خود محوری
در کل مردم یک کشور از شخصیت نام تجاری کشور دیگر یک شخصیت از نوع دو قطبی میباشد که در صفات دوستانه و مدبر به ظاهر با ویژگیهای شخصیتی خود محور در نبرد میباشد. مقیاس شخصیت نام تجاری یک پیش بینی قابل توجهی از نیات رفتاری مردمیک کشور به سمت کشورهای دیگر میباشد.