پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :وجود یا عدم ضمان معاوضی در فسخ و اقاله و در دوران حق حبس

تکه ای از متن پایان نامه :

دارد زیرا عقد مختص اراده مشترک طرفین می باشد و البته استثنا دارد عقد نکاح و عقد وقف؛ که به لحاظ خاص بودن ماهیت حقوقى آنها قابل اقاله نیستند آن چیز که مسلم می باشد آثار اقاله عبارتند از: 1. انحلال ارتباط حقوقى سابق 2. زوال آثار ناشى از آن ارتباط.

با وجود این اثر اقاله را نمى‏توان منحصر به انحلال عقد بدانیم زیرا اقاله موجب زوال آثار ناشى از عقد در آینده نیز مى‏گردد. لذا مى‏توان اقاله را «تراضى دو طرف عقد براى انحلال عقد سابق و زوال آثار آن در آینده» دانست.

براى تحقق اقاله عناصر زیر لازم مى‏باشد:

1) عقدى قبل از اقاله واقع شده باشد همچنان که در فسخ نیز چنین می باشد.

2) آن عقد از عقود لازم باشد و یا دست کم از یک طرف لازم باشد مانند عقد رهن.

3) تعهدات ناشى از آن عقد را به تراضى ساقط کنند.

4) چیزى بر اسقاط مذکور نیفزایند، اما امهال براى رد یکى از عوضین و یا افزایش بر مهلت  و یا گنجاندن شرطى ضمن اقاله منعى ندارد.

ملاحظه مى‏گردد که اقاله براى تحقق، نیازمند تراضى طرفین می باشد در حالیکه در فسخ چنین توافقى لازم نیست. همچنین اقاله فقط در مورد عقود لازم یا عقودى که براى یکى از طرفین لازم مى‏باشد قابل تحقق می باشد، در حالیکه فسخ در مورد عقود جایز نیز به کار مى‏رود. در مورد نکته‏ى مشترک این دو باید گفت که اثر هر دو نسبت به آینده می باشد و نیز اینکه هر دو آن‏ها بدانیم در این صورت اگر بیعى اقاله گردد براى شریک خریدار در هنگام اقاله حق شفعه ایجاد نمى‏گردد و بدیهى می باشد در مورد خیارات مختص عقد بیع مثل خیار مجلس یا حیوان نیز همین حکم جارى مى‏گردد.

یکی دیگر از مطالب سایت :
پایان نامه رشته حقوق وجود یا عدم ضمان معاوضی در فسخ و اقاله و در دوران حق حبس

یکى از فقها درمورد اقاله مى‏گوید: «اقاله در نظر ما فقیهان امامیه، فسخ در حق متعاقدین و یا میراث براى

وجود یا عدم ضمان معاوضی در فسخ، اقاله و در دوران حق حبس

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه