پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

تکه ای از متن پایان نامه :

بارها اتفاق افتاد که همه کشته می­شدند لیکن فرار نمی­کردند[1].

همچنین لیاقت و استعداد و هوشیاری و حسن سیاست و حسن تدبیر و دلاوری و نیک نفسی و اینگونه ویژگی ها که در پادشاهان نخستین آن سلسله وجود داشت، در پیشرفت آنها موثر بود. آوازه ی نیکی آنها با مردم در همه جا پیچیده بود و مردم از همه جا به آنها روی می آوردند. همانگونه که صاحب تجارب الامم مینویسد: «آن چیز که على بن بویه را بالا برد و بدانجا رسانید که رسید، گشاده دلى و گذشتى بود که در خوى خود داشت. او با این خوى نیکو یک منش نیکوتر نیز مى‏داشت و آن دلیرى بسیار بود. از اینها گذشته پیش­آمدهاى خوب و طالع نیکوى او بود.»[2]

صفت بسیار پسندیده­ای که در آنها وجود داشت و بیش از هر چیز در جذب قلوب مردم و محبت عموم نسبت به ایشان تأثیر داشت، خوش رفتاری با اسیران و نیکی درمورد کسانی بود که انتظار عقوبت داشتند. قتل­عام نمی­کردند و گذشته از اینکه اسیران و مغلوبین را مورد شکنجه قرار نمی­دادند، به آنها احسان نیز می­ کار آمدن آن خاندان می باشد. همانگونه که قبلا ذکر گردید، هنگامی که آل بویه به خلافت رسیدند و به عراق حمله ور شدند، از قدرت خلیفه چیزی باقی نمانده بود و از سرزمین­های وسیع غیر از قسمت کمی از عراق جای دیگری در اختیار او نبود. در ایام معز‌‌الدوله براى خلیفه حتى یک وزیر هم نماند. فقط یک منشى براى اداره­ی املاک و حسابدارى باقى گذاشتند. وزارت هم به معز‌‌الدوله منحصر گردید که خود براى خویش وزیر انتخاب می­نمود.[3]

یکی دیگر از مطالب سایت :
آسیب‌پذیری نسبت به صدمه یا بیماری، نیازها و خواسته‌ها

2-7. خدمات آل بویه

فرمانروایان آل بویه در طول بیش از یک قرن حکومت خود در مناطق تحت فرمان خویش، اقدامات فراوانی را از لحاظ مذهبی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و رفاهی انجام دادند و از این لحاظ نام نیکی از خود به یادگار گذاشتند. در اینجا به ذکر تعدادی از این خدمات، به ویژه اقدامات عضد‌‌‌الدوله که در منابع تاریخی آمده می باشد، می­پردازیم.

2-8. خدمات امنیتی

عضد‌‌‌الدوله هنگام ورود به بغداد متوجه گردید که راهزنان امنیت راه­های منتهی به آن شهر را از بین برده اند. از این رو به لشکریان خود مأموریت داد تا دزدان آن مناطق را[1]. عزالدین علی ابن اثیر جزری، ج ۱۹، ص۳۰۰.

[2]. احمد بن علی بن مسکویه، ج۵، ص۳۷۴- ۳۷۳.

[3]. همان،ج‏‏۲۰، ص ‏۱۶۹.

وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه