منابع درآمد شهرداری
  قیمت گذاری خدمات شهری یا فروش خدمات
فروش خدمات را اصولاً در مورد کالاهای اجتماعی که در مورد آنها منع پذیری امکان پذیر است، می توان به کار گرفت . در این رابطه  برای مثال می توان  به  ورود یه  پارک های  تفریحی اشاره نمود . مزیت این  روش در درجه اول این است که کارایی استفاده  از منابع را  تأمین می نماید به عبارت دیگر مانع اسراف در نحوه استفاده از کالا می گردد. علاوه بر این، در این  روش با  استفاده  از  اطلاعات موجود  می توان  نسبت  به ارزیابی سطح  تقاضا و  پیش بینی  میزان  مطلوب ارائه آن  اقدام نمود.اما اشکال این روش این است که  تنها   در مواردی  کارآیی را حفظ  خواهد  نمود که  هزینه  نهایی  ارائه  آن  ناچیز  نباشد . در غیر این صورت بهتر خواهد بود که، از نظر حفظ کارایی کالا به صورت رایگان ارائه شود. علاوه بر این و مهمتر از اشکال فوق  باید  به غیر عادلانه  بودن  این روش اشاره نمود. چرا که افراد کم درآمد نیز  باید مبلغی  همانند افراد پر درآمد جهت استفاده از این کالاها و خدمات بپردازند. البته اشکال مربوط به غیر عادلانه  بودن زمانی مطرح  است که  قیمت گذاری خدمات  با  هدف  درآمد زدایی  یا  پوشاندن  هزینه ها انجام گرفته  باشد. در مواردی که شهرداری ها  به دلائلی از قبیل وجود منافع جنبی ناچار به پرداخت سوبسید باشند این اشکال لزوماً مطرح نخواهد بود.
 
2-3-2- قیمت گذاری خدمات عمومی و نقش آن در کارائی:
شاید قیمت گذاری خدمات عمومی بیشتر از نقطه نظر مالی و اجرائی و عدالت مورد توجه سیاستگذاران قرار داشته باشند، اما  از بعد کارایی نیز قیمت گذاری حائز اهمیت است. توجه  به  جنبه کارایی  قمیت گذاری از این جهت از نظر اقتصاد دانان حائز اهمیت است که با توجه به  محدودیت منابع  یک  سیاست  صحیح  که تأثیر آن  بر کارایی استفاده  از  منابع  در آن لحاظ  شده  باشد، منجر به استفاده حداکثری از این  منابع  محدود خواهد گردید.
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
بررسی روشهای تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری ( مطالعه موردی شهر شاهرود)