همکاری علمی، اغلب نمایشی از کیفیت کار پژوهشگران همکار و نیز گروههای پژوهشی است.
بسیاری از پژوهشگران در مطالعات خود به افزایش همکاریهای علمی پی برده و همکاری علمی را به عنوان یکی از ویژگیهای اصلی نظام پژوهشی که به سرعت در حال تغییر است، در نظر گرفتهاند.
همکاری پژوهشی اغلب به عنوان راهحل مؤثری در دستیابی به دانش و فناوری علمی پیشرفته برای کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته میشود.
در بند 20 سند چشمانداز بلندمدت جمهوری اسلامی ایران درباره سیاستهای کلی نظام در امور فرهنگی بر “توسعه همکاریهای همه جانبه با کشورهای دوست، منطقه و اسلامی و مشارکت بینالمللی برای حفظ صلح” تأکید شده است.(ولایتی و نوروزی، 1387)
2-7-1. ضریب همکاری گروهی
ضریب همکاری گروهی بین نویسندگان با استفاده از فرمول زیر محاسبه میگردد:
فرمول 2-6
CC ((Collaborative coefficient: ضریب همکاری
: فراوانی مقالات تألیفی دارای j پدیدآور
j : تعداد مقالات تألیف شده(یک نویسنده، دو نویسنده، سه نویسنده و …)
N : تعداد کل مقالات تولید شده
K : بالاترین تعداد پدیدآورندگان مشارکت کننده در تولید مقاله(مصطفوی و عصاره، 1389؛ دانش و دیگران، 1388)
2-8.چشمانداز و نقشه جامع علمی کشور ایران
2-8-1. چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی
در سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران به موارد زیر اشاره شده است:
با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملّی و کوشش برنامهریزی شدن و مدبرانه جمعی و در مسیر تحقق آرمانها و اصول قانون اساسی، در چشم انداز 20 ساله ، ایران کشوری است توسعهیافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهامبخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده در روابط بینالملل .
جامعه ایرانی در افق این چشمانداز ، چنین ویژگیهایی خواهد داشت :
توسعهیافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود متکی براصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملّی و انقلابی، با تأکید بر مردمسالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادیهای مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها و بهرهمند از امنیت اجتماعی و قضایی .
برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فنآوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملّی.
امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت .
برخوردار از سلامت ، رفاه ، امنیت اجتماعی ، فرصتهای برابر ، توزیع مناسب درآمد ، نهاد مستحکم خانواده ، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره مند از محیط مطلوب .
فعال، مسئولیتپذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدانکاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن .