بازار داری: افزایش یا حفظ مشتریان (خلاقیت و نوآوری)
بازار گردانی: اداره کردن بازار از طریق مدیریت (محصول، قیمت، توزیع ، ترفیع) (مدیریت بازار)
یکی از زیرمجموعه های مهم فرایند بازاریابی، مفهوم آمیخته ترفیع می باشد که در دنیای رقابت دارای اهمیت فراوانی
می باشد.
آمیخته فعالیتهای ترفیعی مجموعه ای از تبلیغات، فروش حضوری، پیشبرد فروش وروابط عمومی است
که برای دستیابی به هدف های برنامه فروش مورداستفاده قرارمی گیرد. ترفیعات یاارتقاعبارت است:
ازمجموعه فعالیت های اطلاع رسانی، ترغیب واثرگذاری که این سه کاملاباهم مربوطند. عوامل متعددی نیازبه ترفیع را مشخص می سازد:
1) افزایش فاصله فیزیکی بین تولیدکننده ومصرف کننده که خودباعث مشکل ارتباطات شده است.
2) رقابت شدید بین منابع گوناگون وشرکت های مربوط به یک صنعت که فشارزیادی بر برنامه های ترفیعی فروشندگان وارد آورده است(روستا ،ونوس و ابراهیمی،1381) .
3.2) تبلیغات
امروزه به دلایل مختلف که در رأس آن دلایل اقتصادی است، ناگزیر به استفاده از تبلیغات هستیم. درآمد کشورها به میزان زیادی تابع تبلیغات بازرگانی آنهاست. تبلیغات بر افزایش تولید و تقاضای کالاها و خدمات، در نتیجه ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و رفاه جامعه و کاهش فقر و بیکاری تاثیر دارد (پاکدهی.1379،69)
برخی از آمارها بیان می دارند که سالانه بیش از 400 میلیارد دلار هزینه تبلیغات بازرگانی می شود. مبالغی که کشورهای مختلف برای تبلیغات بازرگانی هزینه می نمایند با پیشرفت اقتصادی آنها ارتباط مستقیمی دارد. آمریکا با 50% بیشترین سهم را در هزینه های تبلیغاتی سالانه به خود اختصاص داده است. کشورهای در حال توسعه 20% از سهم هزینه های تبلیغاتی را به خود اختصاص داده اند. برای ایران رقم دقیقی در دست نیست ولی تخمین زده می شود بین2500 تا300 ‏میلیارد ریال هزینه تبلیغات بازرگانی شد (معتمد نژاد،1379،34 ‏).
1.3.2)تعاریف تبلیغات
تعاریف مختلفی از تبلیغات ارائه شده است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود
تبلیغات قالبی از پیام است که به طور معمول کوشش میکند برای نفوذ بر مشتریان بالقوه به منظور ترغیب آنها برای خرید یا مصرف بیشتری از یک کالا یا خدمت مشخص (برده، 2005 ، ص 1).
تبلیغات ارتباط و معرفی غیرشخصی محصولات یا خدمات از طریق رسانه های عمومی در قبال دریافت وجه برای مؤسسات انتفاعی و غیرانتفاعی و یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شده اند (کیگان، 1383 ، ص 384).
تبلیغات عبارت است از ارائه، معرفی، نشر و تشویق ایده ها، کالاها و خدماتی می داند که اولاً غیر شخصی بوده و ثانیأ هزینه عملیات آنها پرداخت شده باشد و ثالثا عملیات مذکور توسط موسسه ای مشخص شده و به نیابت از طرف موسسه دیگر انجام گردد (تکیه، سلاحی،1351،147).
تبلیغات به معنای عملیاتی است که به قصد خرید،ایجاد ارتباط با مصرف کننده و اثرگذاری در وی طراحی شده و برای جلب نظر یا ایجاد انعطاف در رفتار خریدار به نفع کالا صورت پذیرد. (بلوریان تهرانی،1376).
2.3.2) تارخچه تبلیغات بازرگانی