مادر عزیزم
آموزگار همت
محبت
و صداقت
در برابر وجود گرامی‌اش زانوی ادب بر زمین می‌نهم و بادلی مملو از عشق، محبت و خضوع بر دستش بوسه می‌زنم.
و تقدیم به پدرم، خواهرانم و برادرانم که بدون بردباری، همکاری و همراهی‌شان، پیمودن این راه ممکن نبود.
تقدیر و تشکر:
سپاس فراوان پروردگار مهربان را که با لطف خویش در تمام مراحل زندگی همراهیم کرده است و همواره در مسیر کسب دانش و علم‌آموزی راهنمایم بوده است.
از راهنمایی‌های بسیار ارزشمند و دقیق استاد بزرگوارم آقای دکتر محسن فر مهینی فراهانی به‌عنوان استاد راهنما که تا لحظات پایانی تدوین این پژوهش متحمل زحمات زیادی شده‌اند کمال تشکر رادارم و نیز از مشاوره‌های آقای دکتر مهدی سبحانی نژاد بسیار سپاسگزارم.
همچنین از تمامی دوستان خودم و سایر اساتید گروه ازجمله آقای دکتر اسماعیلی که در تدوین این پژوهش به هر نحوی مرا یاری کردند صمیمانه تشکر می‌کنم.
تقدیر و تشکر:
سپاس فراوان پروردگار مهربان را که با لطف خویش در تمام مراحل زندگی همراهیم کرده است و همواره در مسیر کسب دانش و علم‌آموزی راهنمایم بوده است.
از راهنمایی‌های بسیار ارزشمند و دقیق استاد بزرگوارم آقای دکتر محسن فر مهینی فراهانی به‌عنوان استاد راهنما که تا لحظات پایانی تدوین این پژوهش متحمل زحمات زیادی شده‌اند کمال تشکر رادارم و نیز از مشاوره‌های آقای دکتر مهدی سبحانی نژاد بسیار سپاسگزارم.
همچنین از تمامی دوستان خودم و سایر اساتید گروه ازجمله آقای دکتر اسماعیلی که در تدوین این پژوهش به هر نحوی مرا یاری کردند صمیمانه تشکر می‌کنم.
چکیده:
پژوهش حاضر، به بررسی تاثیر نوع رفتار معلم هنگام برگزاری امتحان در نتایج ارزشیابی دانش آموزان شهرستان ایلام پرداخته است؛ بنابراین شیوه ی انجام این پژوهش از لحاظ جمع آوری اطلاعات از نوع نیمه تجربی است و از لحاظ هدف کاربردی می باشد. به همین خاطر و در راستای این پژوهش تصمیم گرفته شد برای ارزیابی تاثیر رفتار معلم در نتیجه ی ارزشیابی از دانش آموزان از گروه کنترل و آزمایش استفاده شود. به این صورت که پس از تعیین جامعه و نمونه که شامل 6 کلاس میشد، دانش آموزان این کلاس ها به گروه های کنترل و آزمایش تقسیم شدند و از آنها امتحانی گرفته شد که در حین برگزاری این امتحان نوع رفتار معلم برای گروه های کنترل (رفتار مثبت) و آزمایش (رفتار منفی) سنجیده شد. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی، متوسطه اول (راهنمایی سابق) و متوسطه دوم (دبیرستان سابق) در سطح شهرستان ایلام می باشد که در سال تحصیلی 93-92 در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند، که تعداد این مدارس طبق اعلام رسمی سایت آموزش و پرورش شهرستان ایلام 204 مدرسه میباشد. که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 6 مدرسه از این مدارس در محله ی مهرآباد ایلام برای انجام این پژوهش انتخاب شد. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از آزمون معلم ساخته استفاده شده است و برای نشان دادن رفتار معلم از ده گویه ی محقق ساخته برای گروه کنترل و ده گویه ی محقق ساخته برای گروه آزمایش استفاده شده است. برای تایید روایی آزمون (درس ریاضی) معلم ساخته از نظر معلمان و برای تایید روایی گویه های محقق ساخته از نظر معلمان و متخصصان حوزه علوم تربیتی استفاده شده است و برای تایید پایایی آزمون معلم ساخته از روش دو نیم کردن استفاده شده است که پایایی آزمون دوره ابتدایی 85/0، دوره متوسطه اول 78/0 و دوره متوسطه دوم 81/0 بوده است. در پژوهش حاضر برای تحلیل داده ها و اطلاعات جمع آوری شده از آمار توصیفی (میانگین، میانه، درصد فراوانی) و همچنین از آمار استنباطی (T دو نمونه مستقل) استفاده شده است. به طور خلاصه نتایج این پژوهش حاکی از این است که نوع رفتار معلم در ارزشیابی از دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی و همچنین دختران و پسران دوره متوسطه اول تاثیر داشته است ولی در دختران و پسران دوره متوسطه دوم تاثیر نداشته است.
کلمات کلیدی: ارزشیابی، معلم، دانش آموز، رفتار معلم، امتحان
فهرست………………………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………2
2-1بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….3
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق