ارزشیابی از یادگیری، کودکان و نوجوانان

Abstract mandala graphic design and watercolor digital art painting for ancient geometric concept background

تحلیل پایان نامه کارشناسی ارشد دارد.
14- پرورش توأمان جسمی و روحی: در فعالیتهایی که به تربیت بدنی (ورزش) مربوط می شوند بدن سازی و پرورش جسمی کودکان و نوجوانان به گونه ای صورت می پذیرد که با شادی و شور و شعف همراه تا جسم و روح آنان در فضایی صمیمی و پر نشاط پرورش یابد.
15- راهنمایی پدران و مادران: سرانجام فعالیتهای ویژه پدران و مادران که همیشه مشتاقند در خانه با فرزندان خود کار کنند به گونه ای انتخاب شده اند که از عهده ی هر پدر و مادری بر می آید آنها نیز می توانند همان هدفهای معلمان را دنبال کنند بی آنکه دخالتهای دانسته یا ندانسته در کار معلمان مدرسه داشته باشند. این فعالیتها در واقع راهنمای آن دسته از پدران و مادرانی است که می خواهند و می دانند که وظیفه دارند به دلبندان خود کمک کنند ولی نمی دانند چه طور و چگونه.
هدف در تدریس
در تعریف هدف گفته شده است که هدف فلسفه ی وجودی حیات است هدف زنده بودن است.
نیازها هدفها را می سازند هدفها بی پایانند. رسیدن به یک هدف یا هدفهای تازه تری را پیش رو قرار می دهد. هدفهای تازه تلاشهای تازه می طلبند. حرکت و تلاش مستمر میوه دارد. میوه ی آن رسیدن به هدف است. همیشه انتخاب هدفهای خوب و درست بر اساس واقعیتهای موجود صورت می پذیرد اگر واقعیتهای موجود را در انتخاب هدفها دخالت ندهیم باز هم میزان و درجه ناکامیها فزونی می گیرد توجه به واقعیتهای موجود یعنی تعیین میزان ثمربخشی و مفید بودن هدف و امکان دستیابی به آن در شرایطی که در آن هستیم و کار و فعالیت می کنیم. هدفهای نابجا و نامناسبی که بر پایه ی واقعیتهای زندگی عینی و ملموس انتخاب شده باشند نمی توانند بازندگی روزمره گره بخورند.
تدریس چیست؟
یکی از نیازهای پایدار و همیشگی هر انسان یاد گرفتن است. انسانها برای رفع این نیاز خود همواره باید بکوشند و تلاش کنند نیاز به یادگرفتن از کجا آغاز می شود و در کجا پایان می یابد نیاز به یادگرفتن از همان لحظه ی تولد آغاز می شود و تا دم مرگ انسانها را همراهی می کند. معمولترین و متداولترین راه یاد گرفتن این است که از یاددهندگان بیاموزیم که به این کار تدریس گویند هدفهای تدریس والاترین هدفهای بشری هستند که انسانها برای خود تعیین کرده اند انسان تنها با رسیدن به این هدفها و خلق هدفهای برتر و برتر تمدنش را پیشرفت داده است و بر خود بالیده است. این بالندگی همواره ادامه داشته است و در این زمان سرعت گرفته است آن هم سرعتی حیرت انگیز!
هدف در تدریس!
تدریس بدون هدف مثل راه رفتن در غبار است. وقتی در غبار راه می رویم نمی دانیم به کجا می رسیم برای تدریس نیز باید هدفهای رفتاری مناسبی داشته باشیم. مثلا 1- محتوای درس را مشخص کنیم. 2- ابزار مورد نیاز را شناسایی کنیم. 3- روشهایی را که باید به اجرا بگذاریم را انتخاب کنیم. 4- مهارتهایی را که باید بکار ببریم تعیین کنیم. 5- سنجش و ارزشیابی از یادگیریهای یادگیرندگانمان را مد نظر داشته باشیم.
کاربرد ریاضیات در زندگی روزمره
یکی از وسایل مورد نیاز در زندگی مخصوصا در شرکتها و بانکها ماشین حساب است.
آیا می دانید ماشین حساب فقط برای محاسبه کردن و یافتن زودهنگام پاسخ به کار نمی رود؟
ماشین حساب از جمله اختراعهایی است که می توانند هر از گاهی ما را سرگرم کند این ابزار همچون جادوگری است که بازیها حیله ها و حتی شیوه های نوینی از مکالمه را در چنته دارد.
ممکن است این پرسش مشغولتان داشته باشد که چرا شکل اعداد در صفحه نمایش ماشین حساب برجسته و زاویه دار است؟ در این صفحه هر عدد با خطوطی صاف نشان داده می شود و هر خط با روشن شدن لامپهای کوچک که در پشت صفحه نمایش نصب شده است ظاهر می شود ماشین حسابها می توانند 8 تا 12 رقم را روی صفحه نمایش خود نشان دهند. ماشین حساب شما چند رقمی است؟ برای دانستن آن دکمه AC را فشار دهید و سپس دکمه های اعداد را بزنید تا صفحه پر از رقم شود حالا رقمها را بشمارید چند تاست؟
اگر با دقت به هر رقم نگاه کنید متوجه خواهید شد که هر رقم از خطوط کوچکی که به یکدیگر متصل نیستند تشکیل شده است برای مثال دکمه ی عدد 8 هشت را فشار دهید و سپس خطوط کوچک آن را بشمارید چند خط کوچک وجود دارد؟ بلی 7 خط کوچک پشت هم رقم دو مربع قرار گرفته است که با لامپهای کوچک روشن می شوند با همان هفت لامپ کوچک می توانید هر رقمی را از 0 تا 9 نشان دهید برای مثال دکمه ی عدد 6 را فشار دهید بلی از 6 تا خط تشکیل شده است پس 6 لامپ کوچک عدد 6 را نشان می دهد. لامپها بوسیله سیمهای کوچک مخصوصی به دکمه های ماشین حساب متصل می شوند و با فشار دادن دکمه ها روشن می شوند.
بسمه تعالی
مطالعه، فعالیتی است که قوای ذهنی، بیشترین کارایی را در آن دارد و انجام صحیح و پرثمر آن به آمادگی ذهنی بستگی فراوان دارد. خواننده هنگام مطالعه باید توانایی درک مطالب خواندنی و ایجاد ارتباط آن ها را با سایر معلومات داشته باشد.
برای افزایش توانایی مطالعه، توجه به نکات زیر ضروریست:
1- یکی از موثرترین راههای افزایش بازده در مطالعه، خواندن و به خود پس دادن یا برای خود بازگو کردن است.
وقتی شخصی مطلبی را با اطلاع از اینکه به زودی باید آن را برای خود بازگو کند مطالعه می کند، این احساس در شخص انگیزش ایجاد می کند.
2- در هنگام خواندن، باید جهش به عقب را از بین برد.
اکثر ما اغلب هنگامی که مایلیم جمله جالبی را که خوانده ایم دوباره خوانده و یا در مواردی که تمرکز فکر کافی و حضور ذهن نداشته ایم، دوباره به عقب برگشته تا قسمتی از م
طالب خوانده شده را مجددا با دقت بیشتر بخوانیم، در واقع اقدام به واپس نگری می کنیم.
ولی اگر این واپس نگری ها را کنترل نکنیم، به صورت عادت بسیار بدی درخواهد آمد. تصور کنید که اگر قرار باشد هر بار کلمه یا عبارت یا قسمتی از یک سطر را که خوانده ایم دوباره خوانده و باز ازعقب برگشته دوباره و سه باره بخوانیم رشته مطالب را گم کرده و چه قدر از سرعت مطالعه ما کاسته خواهد شد.
3- در هنگام خواندن، وسعت دید را می توان تا حد دیدن بیش از 5 کلمه در هر توقف گسترش داد. یعنی خواننده سریع با توسعه میدان دید چشم خود، به شبه جمله ها و عبارت توجه کرده و با اجتناب از تلفظ و خواندن تک تک کلمات در هر نگاه چند یا چندین کلمه را ملاحظه و جذب می کند. برای دیدن بیش از یک کلمه در هر بار می بایستی که از حرکت سر خود جلوگیری نمایید. بدین ترتیب تعداد توقف های یک خواننده در پاراگراف دو خط و نیمی به حدود پنج الی شش توقف کاهش می یابد.
4- یکی از علل کندخوانی، تلفظ کلمات و خواندن تک تک آن ها، حتی به صورت بی صدا است که باید از آن پرهیز شود. یکی از راه های پیشنهادی برای از بین بردن لب خوانی حتی به صورت بی صدا، این است که بین دو لب هایتان، و نه بین دندانها، چیزی که به قدر کافی سنگین باشد و برای نگهداری آن ناچار به فشار روی لبها باشید، قرار دهید و خواندن را ادامه دهید.