سرفصل محتوا

  • معنی رپرتاژ آگهی :
    • به چه دلیل مدیران تبلیغات رپرتاژ آگهی رو نسبت به آگهی معمولی ترجیع میدن :
    • رپرتاژ آگهی ؛ معامله ای سه سر سود واسه خواننده ، آگهی دهنده و ناشر
    • چیجوری یه رپورتاژ آگهی مؤثر بنویسیم؟
    • چند تا نکته مهم در مورد نوشتن رپرتاژ آگهی :

معنی رپرتاژ آگهی :

رپرتاژ آگهی (Advertorial) به شکلی از آگهی گفته می شه که به شکل گزارش ارائه شه.

بطوریکه ، مخاطبان رسانه ای تصور کنن که یه گزارش بی طرفه به اونا ارائه می شه، در حالی که چیزی که اونا می بینن، می شنوند و می خونن، در واقع تلاشی منظم واسه تقویت جنبه های ذهنی یه محصول یا خدمت تو ذهن اونا هستش.

در ایران معنی رپرتاژ آگهی فرق داره ؛ در رپرتاژ آگهی سایت های ایرونی عموماً وب سایت یا اپلیکیشن آنلاین به بقیه معرفی می شه ، که معمولاً با گرفتن  و بهبود همراه س. این معنی در وب سایت های خارج از ایران با عنوان Review شناخته می شه.

رپرتاژ آگهی یه قالب و شکل چاپی بخصوصه که یه شرکت واسه بازاریابی و انتقال پیام برند و اجناس خودش به صورت بی طرف واسه اون هزینه می کنه.

مدیر تبلیغات به مجله، روزنامه یا سایت واسه فضای موردنیاز جهت ارائه محتوای متن محور به مخاطب دلخواه پایانی هزینه ای رو پرداخت می کنه.

رپرتاژ آگهی بیشتر از هر چیز واسه اجناس و خدماتی مناسبه که در اونا اطلاعات بیشتر و بهتر موجب فروش محصول نسبت به به کار گیری تصاویر می شه.

 

به چه دلیل مدیران تبلیغات رپرتاژ آگهی رو نسبت به آگهی معمولی ترجیع میدن :

یکی از دلایلی که بعضی از مدیران تبلیغاتی به کار گیری رپرتاژ آگهی رو نسبت به آگهی معمولی ترجیع میدن اعتبار اونا در بین مخاطبینه.

رپرتاژ آگهی بیشتر بوسیله هرگونه محتوای دیگری در داخل یه رسانه بوسیله مخاطب خونده می شه.

پس هرچقدر علاقه و هیجان بیشتری از راه اون در مخاطب ایجاد شه، اندازه تأثیرگذاری اون هم افزایش پیدا می کنه.

مردم بیشتر آگهی های دیگری که دارای تصویر و عکس هستن رو بیشتر در جهت یه تبلیغ می دانند و ارزش اون چنانی واسه اون قائل نمی شن.

تشخیص دادن رپرتاژ آگهی در خیلی از موارد از دیگر محتوای عادی درج شده در رسانه ها و وبسایتا راحت نیس و خیلی از مخاطبین اون رو به اشتباه می گیرند.

هرچند که براساس بعضی از قوانین خاص وابسته به بعضی از رسانه و … در زمان درج رپرتاژ آگهی حتما باید در قسمت بالای اون اشاره به رپرتاژ آگهی بودن اون انجام شه تا تمایزی بین اون با دیگه محتوا وبسایتا وجود داشته باشه.

 

رپرتاژ آگهی ؛ معامله ای سه سر سود واسه خواننده ، آگهی دهنده و ناشر

خریدارانِ بالقوه تبلیغات رو به چشمِ «اخبار قابل استفاده» نگاه می کنن که اطلاعات لازم رو واسه تصمیم گیری آگاهانه در مورد خرید هر چیزی که به اون نیاز دارن، واسه شون آماده می کنه.

یه رپرتاژ آگهی که به خوبی نوشته شده باشه، این اطلاعات رو در قالبی باحال توجه و گیراتر از تبلیغات معمولی ارائه می دهد.

آگهی دهنده ها با به کار گیری رپرتاژ آگهی چهره ای به کسب و کارشون می بخشن و خود رو نسبت به رقبایشان جدا می کنن.

آدم موجودی اجتماعیه؛ ترجیح ما اینه که به جای سروکار داشتن با یه شرکت با آدم های دیگه تعامل کنیم.

رپرتاژ آگهی این فرصت رو به هر کسب وکار می دهد تا با معرفی نیروی انسانی اش و روایت داستان کسب وکار خود امکان اینجور تعاملی رو جفت و جور کنه.

ساختارِ روایتی رپرتاژ آگهی هم اینکه، پیام صاحبان صنایع و کسب وکارها رو واسه مردم به یادماندنی تر می کنه.

وقتی مردم خود رو به عنوان بخشی از داستان روایت شده می بینن، اطلاعات رو کامل تر و به مدت طولانی تری به یاد می بیارن.

داستان ها اطلاعات رو به باحال ترین و به یادماندنی ترین روش ی ممکن نقل می کنن.

داستان ها نه فقط به مردم کمک می کنن کسب وکارها رو بهتر به خاطر بسپارن بلکه اونا رو واسه مبادرت به خرید تشویق می کنن.

وقتی که اطلاعات یا ایده ای به شکل داستان ارائه شه، افراد رو سریع تر و با اثر بیشتری راضی می کنه.

به کار گیری رپرتاژ آگهی واسه بیان راضی کننده تر و به یاد موندنی تر پیام کسب و کارا، به صاحبان اون اجازه می دهد تا در بین رقبا قد علم کنن.

مردم محتوای انتشار یافته به شکل چاپی رو قابل اعتماد تر از محتوای بقیه رسانه ها می پیدا کنن. آگهی دهندگان می تونن از این اعتماد واسه ارتقای نظر مردم درباره ی کسب و کارشون استفاده کنن.

مردم رپرتاژ آگهی چاپ شده در روزنامه رو به چشم محتوایی قابل اعتماد نگاه می کنن.

این نکته مخصوصا واسه کسب و کارای خدماتی یا تازه تأسیس تری مهمه که، واسه جذب مشتریانِ با احتیاط، نیاز دارن وجهه ی خوبی از خود بسازن.

مثلا، در روزنامه ای ، هر هفته بخشی با عنوان “سؤال از کارشناسان” منتشر می شه که در اون پزشکان، دندون پزشکان، مشاوران اقتصادی و دیگه متخصصین می تونن با جواب دادن به سؤالات مردم جنبه ی خاصی از کارشون رو واسه اونا توضیح بدن.

اون دسته از صاحبان مشاغل که کالا یا خدماتی عرضه می کنن که نسبت به کالا یا خدمات مشابه قیمت بالاتری داره، می تونن از رپرتاژ آگهی واسه نشون دادن ارزش کالا و خدمات شون استفاده کنن.

رپورتاژ آگهی هم اینکه واسه صاحبان نشریات امتیازات زیادی به همراه داره.

روشن ترین مزیت اون هزینه ی تبلیغاتیه که به نشریه پرداخت می شه که می توان از اون واسه پیشرفت ی محتوا و افزایش درآمد استفاده کرد.

مضاف بر افزایش درآمد، رپورتاژ آگهی تعداد خوانندگان رو هم افزایش می دهد.

همون طور که گفته شد، خوانندگان از رپورتاژ آگهی لذت می برند، پس جا دادن رپرتاژ آگهی در نشریه ، ارزش اون رو واسه مخاطبین افزایش می دهد.

یه رپورتاژ آگهی با طراحی مناسب، که از عکس یا اثر هنری استفاده کرده باشه، به جاذبه ی چشمی نشریه اضافه می کنه و یکنواختی صفحات تبلیغی اون رو می زداید.

علاوه بر این فهمیده ام که رپرتاژآگهی ها حس وفاداری رو در مشتریائی که در نشریه ی شما آگهی داده ان، برمی انگیزند.

اونا از دیدن مقالات چاپ شده در مورد کسب و کارشون خوشحال می شن.

دادن شانس خرید رپورتاژ آگهی به اونا روابط شما رو با مشتریان تون محکم می کنه.

رپرتاژ آگهی ها خوانندگان رو به خود جلب می کنن، بارها اتفاق می افتد که هنگام خرید به اونا اشاره می کنن: «در مورد کسب وکارتون در روزنامه خونده ام»؛ و این ارزش نشر شما رو ثابت می کنه.

 

چیجوری یه رپورتاژ آگهی مؤثر بنویسیم؟

مشکلِ اضافه کردن رپورتاژ آگهی به ترکیبِ محصولِ پایانی، زمان بر بودن ساخت و نوشتن اون هستش.

محول کردن این کار به خود مشتریان احتمال خرید اونا رو کاهش می دهد.

حتی اگه صاحبان کسب وکار از تسلط کافی در نوشتن بهره مند باشن، گرایش اونا به سمت استفاده از اصطلاحات زیادتر از اندازه تخصصی و نوشتن از چیزهاییه که بیشتر واسه خودشون مهمه تا خوانندگان.

واسه نوشتن متن رپورتاژ آگهی با فروشنده های خودتون، کارمندان دفتری و کارکنان تولیدیتان صحبت کنین، ممکنه در میان اونا فردی لایق و علاقه مند به نوشتن متن پیدا کنین. گزینه ی دیگه شما استخدام یه نویسنده ی آزادکار (فریلنس) است.

رپرتاژ آگهی ها تبلیغات معمولی نیستن، رپرتاژ آگهی ها داستان ان. اونا نباید خیلی راحت مواردی رو تکرار کنن که در تبلیغات به اون اشاره شده.

چند تا نکته مهم در مورد نوشتن رپرتاژ آگهی :

  • تلاش نکنین به تموم داستان مشتریان تون بپردازید. تمرکز خود رو بر یه جنبه ی باحال توجه از کسب وکارشون بذارین؛ مثلا: چیجوری شروع به کار کردن، جایزه ی مهمی که برنده شده ان، خدمات جدیدی که ارائه میدن.
  • چهره ای واسه کسب وکارها بسازین. داستان هایی که درباره ی افراد باشه، گیراتر از داستان هایی است که درباره ی سازمان و سازمان ها باشن. به داستان هایی درباره ی صاحبان اون مشاغل بپردازید، درباره ی خانوادشان، کارکنان شون و مشتریان شون. تلاش کنین تصاویری از کسائی که درباره ی اونا می نویسید به متن اضافه کنین.
  • درباره ی چیزایی بنویسین که واسه خواننده ها باحال باشه. مقالاتی درباره ی اینکه چیجوری کسب وکارها به مشتریان شون کمک کرده ان تا کارشون رو به طور خاصی خوب بکننن. این روش یکی از بهترین ساختارها واسه ارائه ی تایید مشتریاس.
  • رپورتاژ آگهی رو گیرا و جذاب بنویسین. از زبون ساده و محاوره ای استفاده کنین و از کاربرد جملات و پاراگراف های طولانی دوری کنین.
  • از تیترهای قوی استفاده کنین و مطمئن شید واسه هر عکس توضیحاتی نوشته اید. تحقیقات نشون میدن حتی آدمایی که مقالات رو نمی خونن، سرتیترها و توضیحات عکس ها رو مطالعه می کنن.

در آخر اینم بگیم که به کار گیری رپرتاژ آگهی، اهرمی فوق العاده واسه افزایش آگاهی مشتریان از اجناس و خدمات و کسب درآمده.

برگرفته از: ویکی پدیا ، paperchain و chetor