روش شناسی تحقیق
۳-۱٫ مقدمه
در این فصل روش شناسی انجام تحقیق بررسی می شود. بدین منظور ابتدا روش تحقیق ،جامعه و نمونه آماری توضیح داده می شود و سپس در مورد روش نمونه گیری ، روش و ابزار گردآوری اطلاعات ، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون های مورد استفاده در این تحقیق بحث و بررسی می شود.
۳-۲٫ روش تحقیق
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است که جمع آوری اطلاعات آن به صورت میدانی و کتابخانه ای انجام شد.
۳-۳٫ جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مدیران و نائب روسا هیئت های ورزشی استان فارس می باشد که بر اساس آمارهای موجود تعداد آنان ۹۲ نفر می باشد. که ۷۹ پرسش نامه جمع آوری شد.که از این تعداد ۵پرسش نامه مخدوشه بود که پس از جدا سازی تعداد۷۴ پرسش نامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
با توجه به اهداف تحقیق نمونه آماری با بهره گرفتن از روش تمام شمار مشخص گردید. این بدان معنا می باشد که تعداد جامعه آماری و نمونه آماری مساوی می باشد.
۳-۴٫ متغییر های تحقیق
متغییر پیش بین : ویژگی های شخصیتی
متغییر ملاک : راهبرد های مدیریت تعارض
۳-۵٫ روش جمع آوری اطلاعات و داده ها:
الف –کتابخانه ای: هر محققی قبل از شروع تحقیق هنگامی که به موضوع علاقه مند شده است، ناگریز از مراجع به کتابخانه خواهد بود. با مطالعه کتاب ها، مقالات، و تحقیقات انجام شده می تواند موضوع تحقیق و هدف یا هدف های آن را به خوبی بشناسد. در این تحقیق نیز از منابع کتابخانه ای فارسی و لاتین و منابع موجود در شبکه اینترنت استفاده شده است.
ب- روش میدانی: از لحاظ مطالعات محیطی این تحقیق از مطالعه میدانی به حساب می آید که با مطالعه و بررسی نظری و جمع آوری اطلاعات لازم با بهره گرفتن از پرسش نامه از جامعه آماری صورت گرفته است.
۳-۶٫ ابزارهای پژوهش
با توجه به اهداف تحقیق ، جمع آوری داده ها با بهره گرفتن از پرسش نامه استاندارد صورت گرفت. بدین منظور از دو پرسش نامه ویژگی های شخصیتی NEO-FFI و پرسش نامه سبک های مدیریت تعارض استفاده گردید.
۳-۶-۱٫ پرسشنامه استاندارد ویژگی های شخصیتی NEO-FFI:
پرسش نامه ویژگی های شخصیتی NEO-FFI [۱۳۶] که برای نخستین بار در سال (۱۹۸۵)توسط مک کری و کاستا ساخته شده و در سال (۱۹۹۲) مورد بررسی مجدد قرار گرفت که در آن پنج عامل بزرگ شخصیت شامل فراخ ذهنیo ، روان رنجور خویی N، برونگراییE، خوشایندی(توافق)A و وجدانی بودن بودن C اندازه گیری می گردد(مک کی،کاستا،۱۹۹۲).
این پرسش نامه شامل ۶۰ گویه و در شمار پرسش نامه های بسته پاسخ است و برای هر عامل، ۱۲ ماده وجود دارد. پاسخ دهی به این آیتم ها در قالب مقیاس ۵ درجه ای (کاملا موافقم، موافق، نظری ندارم، مخالف، کاملا مخالف) امکان پذیر است. روش نمره گذاری به صورت ۰،۱،۲،۳،۴(با در نظر گرفتن گویه های منفی) می باشد.
در جدول ۱-۳ حیطه های ویژگی های شخصیتی پنج عاملی NEO-FFI و گویه های آنان آورده شده است.
جدول ۱-۳٫ حیطه های ویژگی های شخصیتی پنج عاملی NEO-FFI و گویه های ان

یکی دیگر از مطالب سایت :
رابطه حمایت سازمانی ادراک شده با اعتماد سازمانی، مزایای به کارگیری اعتماد برای سازمان

پنج عامل نئو گویه ها
روان رنجور خویی N ۱و۶و۱۱و۱۶و۲۱و۲۶و۳۱و۳۶و۴۱و۴۶و۵۱و۵۶
برونگراییE ۲و۷و۱۲و۱۷و۲۲و۳۲و۳۷و۴۲و۴۷و۵۲و۵۷
باز بودنO ۳و۸و۱۳و۱۸و۲۳و۲۸و۳۳و۳۸و۴۳و۴۸و۵۳و۵۸

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.