4-4-3-مدل اندازه گیری متغیرهای تحقیق
شکل های 4-11 و 4-12 نتایج تحلیل عاملی تاییدی مولفه ها و شاخص های مربوط به متغیرهای تحقیق را با استفاده از نرم افزار LISREL نشان میدهد.
شکل 4-11- مدل اندازه گیری متغیرهای تحقیق در حالت استاندارد
شکل 4-12- مدل اندازه گیری متغیرهای مستقل تحقیق در حالت معناداری
بارهای عاملی مدل در حالت تخمین استاندارد میزان تاثیر هر کدام از متغیرها و یا گویه ها را در توضیح و تبیین واریانس نمرات متغیر یا عامل اصلی نشان می دهد. به عبارت دیگر بار عاملی نشان دهنده میزان همبستگی هر متغیر مشاهده گر (سوال پرسشنامه) با متغیر مکنون (عامل ها) می باشد. با توجه به شکل 411 می توان بارهای عاملی هر یک از سوالات متغیرهای مستقل تحقیق را مشاهده نمود. برای مثال بار عاملی سوال اول در متغیر تداعی کاربردی برند، 0.78 می‌باشد. به عبارت دیگر این سوال تقریباً 0.22 درصد از واریانس تداعی برند عملیاتی را تبیین می نماید. مقدار 0.39 نیز مقدار خطا می باشد (مقدار واریانسی که توسط سوال اول قابل تبیین نیست، واضح است که هر چه مقدار خطا کمتر باشد ضرایب تعیین بالاتر و همبستگی بیشتری بین سوال و عامل مربوطه وجود دارد). مقدار ضریب تعیین عددی بین 0 و 1 است که هر چه به سمت 1 نزدیک شود مقدار تبیین واریانس بیشتر می گردد.
خروجی بعدی (مدل در حالت معناداری) معناداری ضرایب و پارامترهای بدست آمده مدل اندازه گیری متغیرهای تحقیق را نشان می دهد که تمامی ضرایب بدست آمده معنادار شده اند. مقادیر آزمون معناداری بزرگتر از 1.96 یا کوچکتر از 1.96- نشان دهنده معناداری روابط است. دو خروجی نرم افزار لیزرل (مدل در حالت تخمین استاندارد در بالا و مدل در حالت ضرایب معناداری در پایین) نشان داده شده است.
نیکوئی برازش مدل
در نهایت جهت برازش مدل ساختاری فرضیه اصلی تحقیق نیز از تعدادی از شاخص‌های نیکوئی برازش استفاده شده است. یکی از شاخص‌های عمومی برای به حساب آوردن پارامترهای آزاد در محاسبه شاخص‌های برازش، شاخص کای-دو بهنجار است که از تقسیم ساده کای-دو بر درجه آزادی مدل محاسبه می‌شود. چنانچه این مقدار بین 1 تا 5 باشد مطلوب است (کلاین، 2011 ، 59).
در مدل پژوهش، مقدار کای دو به درجه آزادی 3.89 است. همچنین مقدار جذر برآورد واریانس خطای تقریب (RMSEA) برابر با 0.07 و کوچکتر از 0.08 است. همچنین شاخص برازندگی تطبیقی (CFI)، شاخص برازندگی افزایشی (IFI)، شاخص برازندگی هنجار یافته (NFI) و شاخص برازندگی هنجارنیافته (NNFI) همگی از 0.9 بیشتر هستند، پس مدل برازش عالی را نشان داده و مورد تایید است.
جدول 4- 13-نیکوئی برازش

یکی دیگر از مطالب سایت :
گرایش‌های تفکر انتقادی، الگوهای ارتباط

دانلود کامل پایان نامه در سایت pifo.ir موجود است.

شاخص برازندگی RMSEA NFI NNFI IFI CFI
مقادیر قابل قبول ≤0.08 >0.9 >0.9 0-1 >0.9
مقادیرمحاسبه شده 0.07 0.96 0.97 0.97 0.97