هیوندای آزرا یا گرنجور که در نسل چهارم و پنجم یکی از سدانای پرطرفدار بازار ایران بود که واردات اون به دنبال وضع قانون منع واردات خودروهای لوکس (مجهز به پیشرانهای بیشتر از ۲٫۵ لیتری) از سال ۲۰۱۴ متوقف شده

اما پس از توقف تولید نسل پنجم، هیوندای آزرا (گرنجور) در اکتبر ۲۰۱۶ وارد نسل ششم خود شد. فروش نسل جدید آزرا تازگیا در سرزمین مادری شروع شده و همزمان با این اتفاق، جزییات بیشتری درباره پیشرانها و قیمت گذاری این خودرو مشخص شده.

مدل پایه آزرا با یه موتور ۲٫۴ لیتری چهار سیلندر و یه گیربکس شش دنده خودکار ارائه می شه. با این پیشرانه ارزون ترین آزرا ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور در اختیار مالک خود میذاره، ارقامی که واسه یه سدان اندازه متوسط خیلی هیجان انگیز نیستن.

هیوندای واسه این مدل قیمتی برابر با ۳۰٫۵۵ میلیون وون تعیین کرده که در صورت تبدیل به دلار رقمی در حدود ۲۶ هزار دلار (حدود ۱۰۰ میلیون تومن) می شه.

آدمایی که خواهان موتوری قوی تر هستن، می تونن آزرای جدید رو با موتور ۳ لیتری V6 سفارش بدن. این موتور توانایی تولید ۲۶۲ اسب بخار قدرت و ۳۰۸ نیوتن متر گشتاور رو داره که بسیار بهتر از نمونه ۲٫۴ لیتری پایه س.

واسه علاقه مندان به موتورهای دیزلی هم هیوندای یه موتور ۲٫۲ لیتری توربودیزل در نظر گرفته؛ این موتور هم خروجیایی برابر با ۱۹۹ اسب بخار قدرت و ۴۴۱ نیوتن متر گشتاور داره.

هر دوی این موتورها با یه گیربکس ۸ دنده ترکیب می شن که نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت اجرا می کنه. مثل نسلای قبلی، آزرای ششم هم ذاتا یه خودروی دیفرانسیل جلوه.

از نظر طراحی ظاهری، میشه گفت که هیوندای آزرای جدید رو از این رو به اون رو کرده و دیگه خبری از اون حجمای بزرگ نمایی آمیز و خطوط روون نیس. نمایی جلویی این خودرو با اجناس برند لوکس جنسیس همسوتر شده و شکل چراغا در نمای عقب هم داج چارجر رو تو ذهن تداعی می کنه.

دامنه تغییرات در داخل کابین با انقلاب همراه بوده و هیچ شباهتی با نسلای قبلی نداره.

در کنار سیستم اینفوتینمنت ۸ اینچی که به شکل پیشفرض از سیستم اپل کارپلی پشتیبانی می کنه، یه ساعت عقربه دار لوکس تعبیه کرده تا آزرا رو متمایزتر و لوکس تر از بقیه اجناس خود جلوه دهد.

با اینحال شکل فرمون چهارشاخه به شکلی طراحی شده که فقط افراد سن بالا اونو تعریف می کنن!

انتظار میره آزرا به عنوان مدل سال ۲۰۱۸ وارد خاک آمریکا شه. واسه بازار آمریکای شمالی، هیوندای شاید آزاری نسل ششم رو فقط با یه موتور V6 ارائه می کنه؛ اما بجای نمونه ۳ لیتری، شاید همون موتور ۳٫۳ لیتری سانتافه نیروبخش آزرا در آمریکا باشه.

باید اینم بگیم که با در نظر گرفتن قوانین موجود، مدل پایه هیوندای آزرا که به موتوری ۲٫۴ لیتری مجهز شده مشکلی از واسه ورود به کشور نداشته و شاید روزی تماشاگر تردد اون در خیابونای ایران باشیم، اما با در نظر گرفتن تعرفه ها و قوانین فعلی واردات، شاید قیمت مدل پایه آزرا چیزی بیشتر از ۲۱۰ میلیون تومن میشه.

از طرف دیگه چند هفته ایست که نام خودروهای کیا و هیوندای و بعضی برندای دیگه  از سایت ثبت سفارش گمرک خارج شده و با در نظر گرفتن قرارداد میان هیوندای و کرمان موتور، ممکنه واردات خودروهای هیوندای هم به کرمان موتور سپرده شه، در این صورت احتمال ورود این خودرو به کشورمون بیشتر از قبل کم میشه.