فرهنگ هر شرکت، به نظر بسیاری همون عاملیه که می تونه در جذب استعدادای ناب بازار کار و رسیدن به موفقیتای خیره کننده، انگیزه های مالی رو بگذرونه. در بخش اول این مطلب نظرات ۵ نفر از اعضای انجمن کارآفرینان جوون در مورد فرهنگ شرکت و اون دسته از ویژگیایی که رضایت بیشتری واسه کارکنان به ارمغان میارن رو از نظر گذراندیم. نظرات این پنج نفر اینطوری بوده:

  1. به کار گیری ارزشیابیای کوچیک دوره ای
  2. پشتیبانی از رشد و رؤیاهای کارکنان
  3. پیروی از مورد بالا و لذت بردن از کار
  4. بها دادن به موفقیتا
  5. تنوع بخشیدن به کار

حال در بخش دوم و پایانی، به نظر ۴ نفر دیگه از اعضای این انجمن در مورد موضوع فرهنگ و اثر اون در بالا نگه داشتن روحیه، رضایت و انگیزه کارکنان می پردازیم:

۶- شفافیت از روز اول

شرادا آگاروال، مؤسس و مدیر ارشد روش هدف دار Context Media میگه: وقتی شروع به کار کردیم به ما گفته شده بود مراقب مسائلی که با کارمندان و ذینفعان شرکت خود در میان می ذاریم باشیم. با این وجود ما در ارتباطات خود خیلی شفاف و روراست عمل می کنیم. هیچی رو پنهونی نگاه نداشتیم و هیچ اطلاعاتی رو از کسی مخفی نکردیم.

این کار باعث شد کارکنان ابتدایی ما نه فقط احساس کنن نقش بسیار مهمی در رشد و پیشرفت شرکت دارن، بلکه بتونن مخالفتا و پیشنهادای خود رو در جهت ارائه راه حلای بهتر واسه رسیدن شرکت به اهدافش بگن. اونا واسه مؤسسین شرکت احترام خاصی قائل می شدن، چون نه فقط تصمیمامون رو می دیدن، بلکه تماشاگر چگونگی انجام این تصمیم گیریا هم بودن.

اینطوری حتی وقتی که با شکست مواجه می شدیم هم از پشتیبانی اونا بهره مند بودیم و روحیه شون کمک می کرد سریع خودمون رو جمع و جور کنیم. تک تک کارکنان ما خود رو در تموم تصمیم گیریا سهیم می دونستن و آخر تلاش خود رو واسه به نتیجه رسوندن اونا می کردن چون هیچ وقت خود رو از شرکت جدا نمی دیدن.

۷- ورزش گروهی

کوان صابر، مدیرعامل Fig میگه: هر جمعه در میان، یکی از اعضای تیم رهبری ورزش گروهی ما رو رو دوش میگیره. ما تا کنون تنیس، بسکتبال، یوگا، و کراس فیت بازی کردیم و حتی تا حدودی با ورزشای رزمی جور واجور هم آشنا شده ایم. اینطوری ناخواسته در کنار هم خطر کردیم و کارای تازه انجام دادیم، در مورد بهبود زندگی خود بحث و گفتگو کردیم و لحظات خوشحال زیادی با هم داشته ایم.

امتیازات ورزش گروهی همراه با آسیب پذیریا، رفاقتا و لحظات خوش همراهش، رضایت کلی تیم ما رو بالا برده.

۸- حق بیان عقیده واسه اعضای تیم

جرمی هیچکاک، مدیرعامل Dyn در این باره میگه: هر کسی وقتی عبارت «فرهنگ شرکت» به گوشش می خوره فکرش به سمت میز پینگ پنگ و چیزایی مثل این میره. این جور چیزها باحال ان، اما تا وقتی فضای کاری مناسب واسه به کار گیری اونا رو جفت و جور نکرده باشین نتیجه ای در بر ندارن. چیجوری میشه این فضا رو به وجود آورد؟ با حق اعلام نظر دادن به افراد.

وقتی دفتر جدیدمون رو می ساختیم، خیلی مهم بود که نظر و ایده های کارکنان خود رو در این مورد بدونیم. قبل اینکه در سال ۲۰۱۱ به دفتر جدیدمون جا به جایی مکان کنیم، نسخه ای داخلی از Pinterest داشتیم که هرکی می تونست ایده ها و عکسایی که فکر می کرد باید در دفتر جدید مورد توجه قرار گیرند رو روی اون بذاره.

اما به عنوان نکته پایانی، اگه براساس بازخورای دموکراتیک اراده کردن می کنین، باید شفافیت داشته باشین. اعضای تیم شما تا وقتی به این سیستم اعتماد می کنن که حس کنن فرایندای اون مساوی هستن.

۹- تبلور مأموریت شرکت در زندگی روزمره

الکس چمبرلین، مؤسس EZFingerprints میگه: چیزی که حاضرم روی موثر بودنش قسم بخورم اینه که هر روز مأموریت شرکت خود رو زندگی کنین. بیشتر وقتا آدما به خاطر این به تیم یا کار و کاسبی شما می پیوندن که کار متفاوتی انجام می دید؛ یعنی کس دیگه ای تا حالا این کار رو نکرده. از دست دادن این نعمت به از دست رفتن استارتاپتان منجر می شه؛ باید هر روز مأموریت خود رو زندگی کنین.

مأموریت ما هم همینه. هر کسی که به تیم ما ملحق شده به این مأموریت باور داره. ما هر روز تلاشمون رو در جهت انجام مأموریت خود انجام می دیم و اونو به پیش می رانیم؛ همینه که اعضای تیم ما رو خوشحال نگه می داره.