کویر لوت و قناتای ایران، ثبت جهانی شدن

خبر خوشحال کننده ثبت جهانی قناتای ایران و کویر لوت که یه چند وقت پیش روی داد، شمار آثار جهانی ثبت شده ایران رو به ۲۱ مورد رساند. رییس سازمان گردشگری هم اعلام کرد که پرونده ۶۰ اثر دیگه ایران واسه ارسال به یونسکو آماده شده.
واسه اولین بار، قوانین مشارکت و سرمایه گذاری واسه طبیعت گردی در مناطق طبیعی کشور منتشر شد.

یکی از اخبار بد واسه صنعت گردشگری ایران در هفته گذشته، خلع ید پیمانکار تعمیر و نگهداری عمارت تاریخی فرهنگی مسعودیه در بهارستان تهران بود که موجب پلمپ و تعطیلی موقت این مجموعه شد.
البته خبرایی مبنی بر تخریب خونه تاریخی ملک توران در منطقه زعفرانیه تهران هم تازگیا به گوش رسیده. این در حالی هست که با خبر شدیم که مزایده خونه علا، الدوله، حاکم تهران متوقف شد.

کودتا در ترکیه و تاثیر اون بر گردشگران ایرونی هم یکی از اخبار خیلی مهم روزای گذشته بود. ولی تیموری، مدیرکل دفتر نظارت و آزمایش خدمات گردشگری در این‌باره به ایسنا گفته که اگه دفتر خدمات مسافرتی بازم تور ترکیه بفروشن، تخلف قطعی کرده و کمیته فنی استان با در نظر گرفتن تعداد و چگونگی توافق با گردشگر می‌تونه واسه اون دفتر حکم “تعلیق” صادر کنه.
با این حال انگیزه بعضی آژانس‌های مسافرتی واسه فروش تورهای ترکیه در شرایط فوق‌العاده الان، قابل تأمله. مردم هم اونقدر باید از سفر به ترکیه تا عادی شدن شرایط در این کشور بحران زده، دوری کنن.

مهم: اشخاصی که از سفر به ترکیه منصرف شده و تمایل به کنسل کردن تور خود دارن، اصلا نباید جریمه پرداخت کنن و در صورت مواجه با اینجور تخلفی، می‌تونن از راه اداره‌های میراث فرهنگی و گردشگری هر استان و یا شماره تلفن ۰۹۶۲۹، شکایت خود رو طرح و پیگیری کنن.

قناتای ایران، ثبت جهانی شد  /آثار جهانی ایران به ۲۱ مورد رسید

پس از تلاشای گسترده ایران، در آخر قناتای ایران، در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد.
واسه اهالی میراث فرهنگی و گردشگری کشورمون، جهانی شدن قناتای ایران که سمبل گردشگری استان یزد هم هستش، بهترین خبر تیر ماه و شاید سال ۹۵ باشه.

کویر لوت ایران (گرم ترین نقطه کره زمین) ثبت جهانی شد

خبر خوش بعدی این که کویر لوت ایران، ثبت جهانی شد.

کویر لوت اولین اثر طبیعی ایران زمینه که در آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید و انتظار میره با ثبت جهانی این اثر، بشه از برنامه های جور واجور گردشگری از جمله رالیای بین المللی و کویر نورددی روزانه و شبونه در گرم ترین نقطه کره زمین استفاده کرد و به جذب گردشگر پرداخت.

کویر لوت با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر، در شمال شرقی استان کرمان قرار داره و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود ۱۰ درصد وسعت کشور رو دربر گرفته. سابقه‌ی تمدنی بیشتر از پنج هزار سال در حاشیه‌ی کویر لوت و کشف حدود سه‌هزار اثر تاریخی از این منطقه بی‌نظیره که از جمله این کشفیات می‌توان به درفش پنج‌ هزارساله‌ی شهداد اشاره کرد که قدیمی‌ترین درفش جهان حساب می‌شه.

کویرلوت در سال ۲۰۰۵ با دمای ۷۰.۷ درجه‌ی سانتی‌گراد، رکورد گرم‌ترین هوا در همه کره زمین ثبت کرد.
کویر لوت به سه واحد جغرافیایی لوت شمالی، لوت مرکزی که کلوت‌ها و تپه‌های ماسه‌ای در اون قرار داره و لوت جنوبی که غنی‌ترین پوشش گیاهی این کویر رو داره، تقسیم می‌شه.

نمایشگاه گردشگری ایران و چین چند هفته دیگه

با امضای تفاهم نامه پیشرفت مناسبات گردشگری و فرهنگی بین ایران و چین، نمایشگاه های گردشگری بین دو کشور بزودی برگزار شد.
رئیس ایکوم ایران از امضای قرار داد‌ میان ایران و چین در دو بخش‌ی جاده ابریشم و برگزاری نمایشگاه ‌های دوطرفه در شهریور امسال خبر داد.

جالبه بدونین در حاشیه‌ی  اجلاس جهانی  ایکوم که امسال در شهر میلان ایتالیا برگزار شد، با کمیته‌ی ملی چین توافقی رسمی در دو بخش‌ی مشخص جاده ابریشم و برگزاری نمایشگاه‌های دوطرفه به عمل اومد و  قراره که امضای پایانی اون ماه سپتامبر (شهریور) همراه با کنگره‌ی رود و تمدن، در چین انجام شه.

روادید فرودگاهی ایران، ۹۰ روزه شد

خبر بعدی این که هم جهت با افزایش اندازه گردشگر خارجی در ایران و تقویت این صنعت در عصر پسا برجام، با توافق هیات دولت ، روادید فرودگاهی ایران که از ۱۵ روز به ۱ ماه زیاد شده بود، به ۹۰ روز تغییر کرد.
حالا، شهروندان ۱۹۰ کشور دنیا می تونن پس از ورود به یکی از فرودگاه های ایران، روادید گردشگری فرودگاهی (visa on arrival) دریافت کنن و اجباری به اخذ ویزا در کشور خود ندارن.

جالبه بدونین، خبرایی از لغو روادید ایران با چند کشور دنیا به گوش رسیده که قراره این موارد در روزای آینده اطلاع رسانی شه.
حالا ایران با ۱۲ کشور از جمله ترکیه، لبنان، سوریه و ارمنستان، تفاهم نامه لغو روادید دو طرفه داره.

یکی دیگر از مطالب سایت :
۸ اثر باور نکردنی گرمای بیش از اندازه هوا بر زندگی بشر که شما را متعجب خواهند ساخت

کاخ گلستان، زیر دوربین مدار بسته رفت

تنها اثر ثبت شده جهانی ایران در آثار یونسکو، تازگیا تحت پوشش دوربین مدار بسته قرار گرفت. مجموعه فرهنگی تاریخی گلستان که در مرکز شهر تهران واقع شده، یکی از مقصدای پر اولویت گردشگری پایتخته که هر ساله میزبان صدها هزار گردشگر  داخلی و بین المللیه.

«با هدف پیشرفت ضریب امنیتی و حفاظت، عملیات نصب و راه‌اندازی سیستم‌های دوربین‌های مدار بسته و کنترل الکتریکی در مجموعه‌ جهانی کاخ گلستان شروع شد.»

طرح مجازی گردشگری به استان مازندران رسید

خبر بعدی این که ، معاون پیشرفت، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مازندران به عنوان دومین استان هم جهت با اجرای طرح گردشگری مجازی در کشور انتخاب شد.

در طرح ملی تلاش واسه مازندران ،  پیشرفت گردشگری و حفظ کشاورزی در کشور در اولویت قرار داره طوریکه گردشگری در این استان سر سبز موجب حفظ محیط زیست شه و در مقابل کاهش کاربری رو به دنبال داشته باشه.

عمارت مسعودیه تهران تعطیل شد

این بد ترین خبری بود که در فضای مجازی در میدون گردشگری شهری تهران در چند وقت گذشته به اشتراک گذاشته شد.
تعطیلی عمارت مسعودیه بدون اطلاع قبلی انجام شد و هنوز دلیل روشن و مشخصی واسه دلیل بسته شدن یکی از مقصدای گردشگری چند سال گذشته شهر تهران ارائه نشده.

شرکت عظام که سال ۸۹ در مزایده ای، تعمیر و نگهداری این ابنیه تاریخی ایران رو به مدت ۵۹ سال (پنجاه و نه سال) پذیرفته بود الان از ورود به این مجموعه ضعیف مونده. اما، خبرگزاری ایرنا چند روز پیش گزارش داد که تخلفات زیاد این شرکت بهره بردار و انجام رفتارایی مخالف با قرارداد منعقده با سازمان میراث فرهنگی در سال ۸۹، عامل اصلی فسخ قرارداد و برگشت عمارت مسعودیه به دولته. انگار قرار بود که تعمیر این اثر تاریخی در سال ۹۲ به اتمام برسه که انگار شرکت عظام با وجود درآمدای فراوون از این مرکز تفریحی و تاریخی جنوب تهران، از این کار دوری کرده بود.

مدیر عامل صندوق احیا تازگیا اعلام  کرد: الان شرکت قبلی طرف قرارداد واسه تعمیر و احیا(شرکت عظام) با خروج از این مجموعه به طور کامل خلع ید شده و فقط تعدادی از نمایندگان این شرکت در این مجموعه تا انجام کامل نقل و انتقالات هستن.

عمارت مسعودیه دومین خونه نفیس و تاریخی تهران پس از کاخ گلستانه که معماری اون مربوط به دوره قاجاره ، این اثر که در میدون بهارستان واقع شده بیست و هفتم دی ماه سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و بنای خیلی از نهادای فرهنگی کشور در گذشته ، در این عمارت گذاشته شده.

سازه های آبی شوشتر، در خطره

این خبری بود که بعضی از خبرگزاریا در هفته های گذشته روی خروجی خود قرار دارن. سازه های آبی شوشتر، دهمین اثر ایرانه که به ثبت جهانی نایل شد.
سازه های که از ان به عنوان پایتخت مهندسی آب ایران یاد می کنن. تصاویری که در بالا مشاهده می کنین، حال نا خوش این سازه رو در روزگار امروز نشون میده که عزم جدی مسئولان رو واسه حفظ میراث فرهنگی و تاریخی ایران زمین در سرزمین شوشتر می خواد.

بلند ترین کوه ایران، در بند اعتبار دولت واسه ثبت جهانی

خبر بعدی این که، بلند ترین کوه ایران با ارتفاع ۵۶۷۱ متر، منتظر اعتبارات دولتی واسه ارسال پرونده به یونسکو واسه ثبت جهانیه. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران تازگیا گفته بود که  کوه دماوند واسه ثبت در فهرست آثار طبیعی جهان هیچ معارضی نداره، فقط منتظر تأمین اعتباراتیه که در سفر رییس‌جمهور دستور اون داده شد.

قرار هست پرونده رامسر به عنوان یکی از قشنگتر ترین شهرای ایران، واسه ثبت در آثار طبیعی یونسکو ارسال شه.

 

ترکیه هم اونقدر بحرانیه

 

به دنبال وقوع کودتای ناتموم نظامی در ترکیه که صدا کشته و زخمی و هزاران بازداشتی به همراه داشت، فضای شهرای بزرگ این کشور توریستی حالت امنیتی به خود گرفته و ده ها هواپیما از مبدا تهران به سمت ترکیه رفت تا مسافران ایرونی رو هر چی سریع تر از این مخصمه ای که ترکا در ان گرفتار شدن خارج کنه.
حالا که ۴ روز از این اتفاق میگذره و کمی شرایط در ترکیه آروم شده، بعضی از موسسات گردشگری بدون توجه به هشدارای سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشورمون مبنی بر جلوگیری از اعزام گردشگر به این کشور، نسبت به فروش پکیج تور اقدام می کنن.

با وجود امنیتی بودن شرایط در ترکیه و نامشخص بودن شرایط سیاسی و امنیتی در اون، از گردشگران ایرونی خواسته شده تا مشخص شدن شرایط، از سفر به این کشور دوری کنن.

به گفته‌ی بعضی مجریان این تورها، از زمان ایجاد کودتا در ترکیه، تعداد تماس‌ها با دفاتر خدمات مسافرتی واسه پیگیری پروازها و قیمت اون‌ها – با این احتمال که تحت تاثیر کودتا کاهش پیدا می کنه – حتی بیشتر هم شده.

یکی دیگر از مطالب سایت :
رژیم غذایی سخت و باورنکردنی برخی از بازیگران مرد هالیوود

 

 

۶۰ اثر ایران در انتظار ثبت جهانی

 

 

خبر بعدی این که رییس سازمان گردشگری ایران تازگیا گفته که ۶۰ اثر ایران واسه ثبت جهانی در یونسکو آماده هستن. معاون رئیس جمهور اضافه کرد: براساس محدودیت‌هایی که یونسکو از سال ۲۰۰۷ ایجاد کرده، هر کشور هرساله مجاز به معرفی و ثبت یه اثر فرهنگی و تاریخی در فهرست میراث جهانیه، این در حالیه که با در نظر گرفتن ظرفیت و بضاعت تاریخی و فرهنگی ایران، ما الان ۶۰ اثر رو در فهرست انتظار ثبت جهانی یونسکو داریم.

ایران با ۲۱ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، یازدهمین کشور دنیا هستش که بالا ترین تعداد آثار ثبت شده جهانی رو در اختیار داره.

۲ اثر در استان گلستان، ثبت ملی شد

دو اثر دانشکده منابع طبیعی گرگان و خونه قدس مفیدی‌ها (دورگی) در فهرست آثار ملی ثبت شدن. بنای دانشکده منابع طبیعی، اولین بنای دانشگاهی در این استانه که ساخت اون مربوط به دوره پهلوی دومه. این بنا در سه طبقه زیرزمین، همکف و اول ساخته‌شده و ساختار معماری اون مثل معماری ساختمون‌های دوره پهلوی اول در گرگانه.

ساختار معماری بنا مشابه بناهای مدرسه ایرانشهر، کاخ دادگستری، ساختمون دارایی و بناهایی از این‌دست بوده که در اون کشیدگی بنا با در نظر گرفتن مسائل اقلیمی و دید مناسب رو به خیابون و نمای اصلی رو به جنوب با رواقی ستون‌داره. ستون‌ها با مقطع دایره نمایی با ریتمی مشخص و پیش‌آمدگی مستطیلی بام، مشخصه اصلی بناست.

خونه قدس مفیدیا در خیابون سر خواجه، سر خواجه ۱۵، محله باغ پلنگ، کوچه حموم سردار گرگان واقع‌شده مربوط به اواخر قاجار- اوایل پهلوی هستش.
این بنا با ارتفاع حدود ۸ متر از سطح زمین در دو طبقه ساخته شد.
در طبقه دوم رو به حیاط، ایوون کوچیک ستون‌داری در مرکز نما قرار گرفته و بام به‌صورت شیب‌دار و سفال پوش بوده و  اصلی‌ترین مصالح به‌کار رفته در بنا، آجر، خشت و چوب بوده و اندودها هم از گچ، کاه‌گل و سیمانه.

سمنانیا به زودی صاحب ۳ موزه جدید می شن

خبر خوش واسه سمنانیای عزیز این که بزودی این استان تاریخی و پر گردشگر کشورمون صاحب ۳ موزه دیگه می شه.
الان هشت موزه شامل گرمابه پهنه و مهر و سکه در سمنان و مردم‌شناسی، عرفان شرق بسطام و موزه‌آب در شاهرود، موزه عشایری ایل سنگسر در مهدیشهر، اقوام در گرمسار و تاریخ شهر دامغان در استان سمنان فعالیت دارن.

از سازمان میراث فرهنگی چه خبر؟

۱۴۰ هزار شغل تا سال ۹۶ – ریس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طرح خاص اشتغال دو ساله در بخش گردشگری و صنایع دستی رو به شورای اشتغال ارسال کردیم تا بتونیم با به کار گیری ظرفیتای این بخش ۱۴۰ هزار شغل رو در سالای ۹۵و ۹۶ بسازیم.  این طرح با تسهیلات ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی اجرایی می شه که می تونه هم واسه حل مشکلات اشتغال کشور و هم واسه به استفاده رسوندن طرحای نیمه کاره بخش گردشگری ، کمک کننده باشه.  رشد گردشگری دنیا در سالای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به صورت میانگین ۴ و ۶ دهم درصد و در اروپا ۳ درصد بود اما این رشد در ایران ۱۲ درصد و ۳ برابر میانگین جهانی بوده.

۱۷۵۲ طرح گردشگری – شنیدهای نشون دهنده این هست که این تعداد طرح گردشگری  ، تأسیسات ، هتلا ، هتل آپارتمانا و دیگه امکانات مربوط به این بخش به وسیله بخش خصوصی در حال اجراست که از این اندازه ۸۲۰ طرح شامل هتلای ۱ تا ۵ ستاره و هتل آپارتمانا با پیشرفت فیزیکی ۵ تا ۹۵ درصده.

۱۰ هزار میلیارد اعتبار واسه گردشگری کرمانشاه–  معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اختصاص ۹ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۵ و ۹۶ واسه اجرای ۴۵ طرح در استان کرمانشاه خبر داد.  این اعتبار به غیر از اعتبارهاییه که به وسیله بانکا، بنگاهای اقتصادی و سرمایه گذاریای زیاد تخصیص پیدا می کنه . کرمانشاه، یکی از مقصدای گردشگری طبیعی ، باستانی و تاریخی کشور هستش.

دست آخر این که سرمایه گذارای گردشگری اتریش، واسه سرمایه گذاری در سرعین اردبیل، اعلام آمادگی کردن.

از خواننده گان محترم مجله گردشگری ما می خوایم که اخبار فعالیتای گردشگری استان خود رو به صورت متنی و تصویری به مجله گردشگری هفتگی ارسال کنن تا در این صفحه منتشر شه.