دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کشور آلمان به افراد بیناجنس این اجازه رو می‌دهد تا به صورت رسمی خود رو به عنوان جنس سوم معرفی و شناسایی کنن.

کسایی که از نظر بیولوژیکی به عنوان زن یا مرد شناخته نمی‌شن حالا می‌تونن در مدارک رسمی مانند شناسنامه و پاسپورت گزینه «متفاوت» رو واسه خود انتخاب کنن. البته این افراد فعلا واسه انتخاب این گزینه و ثبت اون به گواهی پزشکی نیاز دارن.

قبل از آلمان، دادگاه قانون اساسی اتریش در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ حکمی مثل همین رو صادر کرده بود. دیگه کشورای جهان مثل استرالیا، نیوزیلند، مالت، هند و کانادا هم تدابیری واسه رسیدگی به مشکلات شهروندان بیناجنس در نظر گرفته‌ان.

افراد بیناجنس می‌تونن در شناسنامه، پاسپورت و مدارک رسمی دیگه گزینه سوم رو در معرفی جنسیت خود انتخاب کنن

جنس سوم، بیناجنس یا همون دو جنسی به چه مفهومیه؟

افراد بیناجنس هم با ویژگی‌های جنسی مذکر و هم مونث به دنیا می‌آیند که ممکنه موقع تولد یا بعد از اون ظاهر شه.
به گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۱٫۷ درصد از جمعیت جهان با ویژگی‌های بیناجنسی به دنیا می‌‌آیند.

باید بدونین که بیناجنس بودن با گرایش جنسی افراد فرق داره و ربطی به هم ندارن.

یه فرد بیناجنس اندام‌های جنسی مربوط به یه جنس رو داره (صفات اولیه) اما موی صورت، لحن صدا، پخش چربی در بدن، ساختار استخوانی و ایستادگی ماهیچه‌ای (صفات ثانویه) اون کم و بیش مثل جنس دیگه س.

افراد بیناجنس به دلیل ویژگی‌های متفاوت با بی عدالتی‌های اجتماعی و قانونی روبرو هستن طوری که مجبور به عمل جراحی واسه تغییر خود می‌شن.

کودکان و نوزادان میان جنسی رو می‌توان از راه عمل جراحی یا درمان هورمونی (یا هردو) به جنسی که از دید اجتماعی واسه فرد مورد قبول تره تبدیل کرد.

یکی دیگر از مطالب سایت :
۱۰ فیلم طولانی اما بی نقص تاریخ سینما که از تماشای آن ها خسته نخواهید شد [قسمت اول]
البته این روند همیشه هم قابل اطمینان نیس.

در این جوری درمان‌ها بیشتر افراد عقیم‌سازی می‌شن.

بیناجنسی با ترانس سکشوال‌ (ترنس) فرق داره

بیناجنسی رو با نام‌های «هرمافرودیسم » و «دوجنسی» هم می‌شناسن در واقع یه جور مشکل  آناتومیکه. یعنی همونجوریکه گفتیم، در بدن فرد گرفتار، اندام‌های جنسی هر دو جنس مونث و مذکر هست.
یعنی ممکنه دستگاه خارجی تناسلی شخص، مردونه باشه اما بخش‌های زنونه مثل رحم و تخمدان هم در بدن اون به شکل ناقص وجود داشته باشه. اینجور فردی رو بیناجنسی حساب می‌کنن.

این فرد دچار یه جور ابهام جنسیتیه و نمی‌دونه که زنه یا مرد!

اما داستان ترانس سکشوال‌ فرق داره؛ یه فرد ترنس در ساختمون بدنش هیچ اشکالی وجود نداره. اون از نظر ساختمون بدنی، به طور کامل مرد و یا به طور کامل زنه. اندام‌های جنسی خارجی و داخلی اونا به طور کامل مردونه و یا به طور کامل زنونه س. یعنی تی‌اس‌ها، از نظر ظاهری و فیزیکی هیچ مشکلی ندارن.

مشکل اصلی ترنس‌ها، مشکل در احساسات و هیجانات و تمایلات اوناس. یعنی فردی که از نظر ژنتیک و ظاهر فیزیکی زنه، احساسات و تمایلات و رفتاراش مردونه س و درباره خودش عقیده داره که باید مرد می‌شد.

کلا ترانس سکشوال‌ یا تراجنسی‌ یعنی زیستن در کالبد جنس مخالف.

تراجنسی‌ها به دو دسته‌ کلی تقسیم می‌شن: کسایی که زن به دنیا اومده و اما احساسات داخلی اون‌ها مردونه س (ترامرد) و در مقابل گروهی که مرد متولد شده‌ان و خود رو زن می‌دانند (ترازن).

جراحی تغییر جنسیت در ایران

الان ایران به صورت کشوری پیشگام در عمل جراحی واسه تغییر جنسیت شناخته می‌شه. در هر هفته، یه تغییر جنسیت در ایران اتفاق می‌افتد.

تغییر جنسیت در ایران، بر خلاف دیگه کشورای اسلامی، واسه آدمایی که در مصاحبه‌های روان‌شناسی قبول شن و بتونن هزینه عمل رو پرداخت کنن مجازه.

یکی دیگر از مطالب سایت :
۸ اثر باور نکردنی گرمای بیش از اندازه هوا بر زندگی بشر که شما را متعجب خواهند ساخت

در ماده ۹۳۹ قانون مدنی ایران، اگه در شخص خنثی (هرمافرودیت) علائم جنسیتی بر علائم جنسیت دیگه غالب باشه، شخص پیرو احکام جنسیتیه که علائم اون در اون غالبه. طبق قانون پشتیبانی از خونواده مصوب سال ۱۳۹۱ واسه درخواست تغییر جنسیت، فرد باید به دادگاه خونواده مراجعه کنه.

فتوای امام خمینی (ره) در باره تغییر جنسیت چیه؟

امام خمینی (ره) موضوع تغییر جنسیت و احکام اونو نزدیک به پنجاه سال قبل و در دوران مقابله و تبعید، در آخر جلد دوم کتاب تحریرالوسیله و اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مسائل مستحدثه مطرح فرموده‌ان. در اون‌جا تصریح شده:

تغییر جنس دادن مرد به زن و برعکس تغییر جنس زن به مرد، هم اینکه اقدام شخص خنثی به خاطر ملحق شدن به یکی از دو جنس، حرام نیس.
(مراجعه شه به تحریرالوسیله، ج ۲؛ البحث دور المسائل المستحدثه، مبحث “و منها تغییر الجنسیه” مسأله ۱).

اهمیت آشنایی با جنس سوم چیه؟

آگاهی، مقدمه درک و همدلیه. بسیاری واسه درک و اثبات هویت جنسی خود تقلا می کنن. این افراد احتیاجی به ترحم یا دلسوزی ندارن بلکه از دور و بریا و جامعه توقع دارن تا هویت جنسی اونا رو به رسمیت بشناسن و موقعیتشان رو بفهمن.