آلبینیسم یا زالی به شکلای جور واجور مختلفی از مشکلات میگن که شدت متفاوتی دارن. این مشکل در اثر کاهش یا از دست دادن ملانین (گروهی از رنگدانهای طبیعی موجود در بدن موجودات زنده) به وجود میاد و بیشتر باعث سفید شدن پوست، روشن شدن موها و مشکلات چشمی می شه.
به طور تقریبی از هر ۱۷ هزار نفر یه نفر به زالی گرفتار می شه.

در ادامه به حقایقی درباره این مشکل و گلچینی از تصاویر جذابی می پردازیم که زیباییای این مشکل رو در نژادای جور واجور به تصویر میکشه.

۱- خیالات اشتباه زیادی در مورد مریضی زالی هست.

در بعضی نقاط دنیا زالا رو عقیم یا حتی نفرین شده می دونن. در بخشایی از افریقا، عقاید خرافی در مورد زالی هر ساله باعث مرگ هزاران کودک بی گناه زال می شه.
مردم محلی تصور می کنن اعضای بدن زالا قدرتی سحرآمیز در درمان ایدز داره.
اونا زالا رو شکار و اعضای بدن شون رو جدا می کنن و میفروشن.

۲- یکی دیگه از عقاید خرافی درباره زالا مربوط به ارواحه. مردم قبایلی در افریقا باور دارن مادرانی که بچه زال به دنیا میارن از روح مرد اروپایی که در گذشته افریقا رو تحت استعمار درآورده بود آبستن می شن.

۳- با اینکه عقاید و خیالات اشتباه زیادی درباره این مشکل هست، اما زالا می تونن مانند هر آدم دیگری زندگی سالم و عمری طولانی داشته باشن. با این حال، از اونجایی که پوست اونا هیچ محافظی در برابر اشعه های مضر آفتاب نداره، احتمال دچار شدن به سرطان در این افراد بسیار بیشتر از دیگرونه. علاوه بر این، اونا از مشکلات چشمی زیادی مثل بینایی ضعیف، حرکات غیر ارادی چشم یا حساسیت به نور رنج می برن.

یکی دیگر از مطالب سایت :
کویر لوت و قنات های ایران، ثبت جهانی شدند

۴- کتاب معروف «موبی دیک»، نوشته هرمان ملویل نویسنده امریکایی که در سال ۱۸۵۱ منتشر شد، براساس داستان واقعی نهنگی نوشته شده که گرفتار به زالی بود. موکا دیک، نهنگ سفیدی بود که در اقیانوس و در نزدیکی جزیره موکا در جنوب شیلی زندگی می کرد.
اون به نجات از حمله های خیلی زیاد صیادان نهنگ و تلافی حمله های اونا معروف شده بود.

۵- زالی در اثر جهش یکی از ژنای تولید کننده یا پخش کننده ملانین اتفاق می افته. نبود تولید ملاتونین یا کاهش اون، نتیجه این جهش یا نقصه. این ژن خراب از والدین به بچه به ارث می رسه.

۶- ویتامین دی در بدن کسایی که با مریضی زالی متولد می شن پنج برابر بیشتر از بقیه تولید می شه.
ویتامین دی وقتی تولید می شه که پرتوهای فرابنفش-ب (UV-B) نور خورشید وارد پوست شه.
وقتی پوست بدون رنگدونه باشه، تابشا خیلی راحت نفوذ می کنن و ویتامین دی بیشتری تولید می شه.

۷- عقاید و خیالات نادرستی که در مورد این مشکل هست باعث شده زالا مورد زورگویی قرار گیرند و رانده شن. واسه اگاهی درست و مناسب درباره این مشکل و دسترسی بیشتر به مراقبتای درمانی اون، شبکه ای از انجمنای بیماران آلبینیسم در اروپا به وجود اومده تا آدمایی که به این مشکل دچار هستن رو به هم پیوند دهد و اونا بتونن از حمایتای این شبکه بهره مند شن.

۸- آلبینیسم دو نوعه. شایع ترین و شدیدترین نوع اون، آلبینییسم چشمی- پوستیه که در نتیجه اون پوست و موها در تموم طول عمر فرد سفید رنگ پریده میشه. نوع دوم اون شدت کمتری داره و با بالا رفتن سن، پوست و موی فرد کم کم تیره تر می شه.

یکی دیگر از مطالب سایت :
۱۱ ترفند ساده برای آن که بتوانید تصاویری به یاد ماندنی و خاطره انگیز ثبت کنید

۹- در کنیا طبیبان جادوگری که از مقامات محلی پول گرفتن، مردان، زنان و کودکان زال رو شکار می کنن. مردم محلی باور دارن زالا واسه اونا خوش شانسی میارن و به شکارچیان پول میدن تا زالا شکار کنن. این باور در تانزانیا و دیگه کشورای همسایه اونم هست.