پرخوری و نبود جنب و جوش باعث زیاد شدن وزن و در نتیجه ایجاد چربی شکمی می شه.
اما اگه رژیم غذایی مناسبی دارین و اهل ورزش هستین اما هنوزم در حسرت یه شکم تخت و بدون چربی هستین، شاید عامل پنهونی هست که از اون بی خبرید. در ادامه به ۸ موردی که نمی دونین عامل بزرگی شکم تون هستن اما ارتباطی به رژیم غذایی و ورزش ندارن.

۱- ژنتیک

با اینکه ژنتیک به طور خودکار باعث بزرگ شدن شکم نمی شه، اما نقش زیادی در پخش و جمع شدن چربی در بدن داره.
چربی احشایی – یه جور چربی که بدن در ناحیه شکم و دور و بر روده ها انباشته می کنه و بیشترً عامل بزرگ شدن شکمه – تا حدودی در اثر ژنتیک به وجود میاد. بعضی افراد هستن که از پایهً مستعد داشتن چربی شکمی ای مشابه پدر یا مادر خود هستن.

۲- آلرژیای غذایی و اختلاف بدن با بعضی مواد غذایی

ژنتیک هم اینکه نقش مهمی در آلرژیای غذایی و اختلاف بدن با بعضی مواد غذایی داره.
این مشکلات غذایی می تونن عامل ایجاد چربی شکمی و نفخ باشن. مثلا، اگه اجداد شما اهل سرزمینی بودن که ماده غذایی خاصی در اونجا رشد نمی کرد و در نتیجه اونو مصرف نمی کردن اما حالا شما علاقه زیادی به خوردن اون دارین، این ماده غذایی در بدن شما به صورت چربی ذخیره می شه چون بدن تون اونو واسه سوخت و ساز به رسمیت نمی شناسه. پس همه آلرژیای غذایی منتهی به کهیر یا جوش زدن نمی شن؛ بعضی از این آلرژیا باعث بروز التهاب و متورم شدن شکم یا بزرگ شدن شکم و دور کمر می شن.
نمونه دیگه این مسأله، حساسیت به ماده گلوتن یا همون مریضی سلیاکه.

۳- به هم خوردن تعادل جمعیت میکروبی روده ها

وقتی تعادل جمعیت میکروبی روده ها بر هم می خوره، نتیجه اون گاز معده، نفخ و بزرگ شدن شکمه. البته به تحقیقات بیشتری درباره نقش سلامت روده ها در جمع شدن چربی نیازه، اما بعضی تحقیقات نشون داده پیوند مدفوع (یه جور روش درمانی واسه تنظیم ساختار جمعیت میکروبی روده ها) از افراد لاغر اندام به افراد چاق باعث کاهش وزن افراد چاق شده و تنها توضیحی که واسه این مسأله هست اون هستش که جمعیت میکروبی روده های افراد لاغر اندام کارکرد بهتری در سوزوندن چربیا دارن.

یکی دیگر از مطالب سایت :
تئاتر گردی شهریور: از «علیمردان خان» تا «گوژپشت نتردام»

هم اینکه باکتریای روده شاید در اینکه بدن مواد غذایی و مغذی جور واجور رو چیجوری هضم کنه تأثیرگذار هستن. مثلا، یه جور از باکتریای روده هستن که ماده فیبر رو هضم می کنن و این مسأله شاید منتهی به کاهش وزن می شه.

هم اینکه، باکتریای روده احساس سیری و گرسنگی در شما رو کنترل می کنن و این مسأله می تونه روی وزن شما اثر بزاره.

۴- به هم خوردن تعادل هورمونا

تغییر سطح هورمونا یکی از دلایل زیاد شدن وزن، مخصوصا در دور و بر شکم، در دوران یائسگیه. با شروع یائسگی، بافت چربی هورمون استروژن تولید می کنه.
این هورمون باعث جمع شدن چربی می شه و واقعا یه چرخه خراب به وجود میاد. عوامل مختلفی می تونه باعث به هم خوردن تعادل هورمونا و در نتیجه زیاد شدن وزن شه.
اضطراب یکی از عواملیه که بیشتر در زنان یائسه دیده می شه.
اضطراب جلوی تخمک گذاری رو میگیره و با توقف تخمک گذاری، هورمون پروژسترون دیگه در بدن زنان تولید نمی شه.
وجود پروژسترون واسه کمک به سوزوندن چربی و تبدیل اون به انرژی لازمه.

۵- کم کاری تیروئید

 

مریضی تیروئید باعث کند شدن سوخت و ساز می شه و بدن شخص گرفتار رو مستعد جمع شدن چربی می کنه.
غده تیروئید تقریبا مانند رهبر ارکستر، سرعتی که اندامای بدن باید با اون فعالیت کنن رو تعیین می کنه.
پس اگه این غده کم کار و کنه شه، همه دیگه سیستمای بدن هم کنه می شن و وزن بالا میره. هم اینکه، این کندی باعث احساس خستگی بیشتر می شه چون بدن بدون انرژی و  راهنمایی لازم واسه فعالیت سریع تره، در نتیجه کالری کمتری می سوزونه. یه مورد نادر اما بسیار خطرناک از مشکلات مشکلات تیروئیدی، جمع شدن مایعات در بافتای بدنه، که چربی اضافه به نظر می رسه.

یکی دیگر از مطالب سایت :
دانشمندان می گویند داشتن خواهر برای سلامت روان مفید است

۶- مصرف داروهای استروئیدی

زنان در دوران پیش یائسگی، واسه مقابله با تغییرات هورمونی و متعادل کردن هورمونا داروهای استروئیدی مصرف می کنن که این مسأله خطر زیاد شدن وزن رو در اونا بالا می بره. در این دوران نه فقط شکل پخش چربی در بدن تغییر می کنه، بلکه داروهای استروئیدی هم می تونن باعث جمع شدن چربی اضافه مخصوصا در ناحیه شکم شن. این مسأله در مورد کسایی که از داروهای استروئیدی واسه مشکلات جسمی دیگری مثل التهاب استفاده می کنن هم صدق می کنه.

۷- مصرف داروهای ضد دیوونگی یا ضد افسردگی

داروهای ضد دیوونگی و ضد افسردگی باعث زیاد شدن وزن و در نتیجه بزرگ شدن شکم می شن.
در میان داروهایی که زیاد شدن وزن از مشکلات جانبی اونا هستش، داروهای ضد دیوونگی و ضد افسردگی از بدترین این داروها هستن چون روی ماده انسولین اثر می ذارن (نقش انسولین در زیاد شدن وزن در مورد بعدی بررسی می شه).

۸- مصرف انسولین

ماده انسولین یه جور استروئید آنابولیکه که موجب از دست رفتن عضلات و تولید بیشتر چربی در بدن می شه.
مصرف انسولین باعث واکنشای شیمیایی مختلفی در بدن می شه تا به جذب ماده گلوکز و کنترل قند خون کمک کنه.
زیاد شدن وزن از مشکلات جانبی طبیعی مصرف انسولینه. بدن گلوکز اضافه یا استفاده نشده حاصل از انسولین رو تغییر میده و به صورت چربی ذخیره می کنه.
هم اینکه انسولین شکل پخش چربی و چگونگی پردازش اون در بدن رو تغییر میده. آدمایی که داروهای ضد دیوونگی یا ضد افسردگی مصرف می کنن، خطر بروز مقاومت انسولینی در اونا بالا هستش.