رژیم ۵:۲ بسیار ساده س!: شما ۵ روز هر چی دلتون می خواد میل می کنین، اما دو روز رو به طور کامل روزه می گیرین. یعنی در واقع به خود گرسنگی می دید.

چی بهتر از اینکه که بتونین همزمان با خوردن کیک شکلاتی و پاستا و سس بازم وزن کم کنین و به تناسب اندام دلخواه خود برسین!

قبل از هر توضیح اضافه ای در مورد این رژیم غذایی باید یادآوری کنیم که از دهه ۱۹۴۰ میلادی، اثرات مثبت روزه گرفتن روی بدن ثابت شده.
تازگیا هم در سال ۲۰۱۳ دوباره از اثرات مثبت روزه گرفتنای متناوب روی سلامت بدن سخن به میان اومد.

داستان از این قرار بود که بعضیا از مردم ادعا می کردن در بیشتر روزای هفته همه خوراکیای دلخواه خود رو میل می کنن اما دور روز رو روزه می گیرن. همین باعث کاهش وزن اونا می شه.

اولین باری که مبحث گرسنگی کشیدن واسه کاهش وزن مطرح شد، به تابستون سال ۲۰۱۲ میلادی برمیگرده. در اون سال، «مایکل موسلی» دکتر و ژورنالیست، یه جور رژیم موسوم به «انقلاب هوشمندانه» معرفی کرد و نتیجه اون در کتاب «رژیم غذایی روزه‌داری» در ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی منتشر شد.

یه ماه پس از منتشر کردن کتاب موسلی، خبرنگار قبلی بی‌بی‌سی، کیت هریسون هم نسخه جدیدی از کتاب خود رو با عنوان «کتاب رژیم ۵:۲» منتشر کرد.

مضمون اصلی هر دو کتاب یکی بود: با روزه‌داری، لاغر شید.

رژیم لاغری با روزه گرفتن

 

رژیم لاغری با روزه گرفتن چیه؟

 

همونجوریکه در اول مطلب گفتیم، براساس رژیم ۵:۲ شما می‌تونید در ۵ روز از هفته هر چیزی که دوست دارین رو بخورین. دنبال‌کننده‌های این رژیم باید در طول ۵ روز به اندازه نرمال کالری مصرف کنن و بعد، در دو روز باقی مونده از هفته، فقط ۲۵ درصد از کل کالری مجاز (۵۰۰ واحد واسه خانوما و ۶۰۰ واحد واسه آقایون) رو مصرف کنن.

یکی دیگر از مطالب سایت :
۱۱ ترفند ساده برای آن که بتوانید تصاویری به یاد ماندنی و خاطره انگیز ثبت کنید

می گن که زنان با این رژیم حدود ۴۵۰ گرم تو یه هفته می تونن از وزن خود کم کنن. این کاهش وزن در مردان هم تقریبا در همین حده.

در این رابطه، یه متخصص تغذیه به نام «کری تورنس» بیان داشته: این رژیم که براساس روزه بنا نهاده شده، از دیگر  روش ها بسیار آسون تره چون لازم نیس گروهی از مواد غذایی رو از دایره تغذیه خود خط بزنین. حتی لازم نیس مواد غذایی رو دسته بندی کنین.

روزه گرفتن روند خیلی سختی نیس و می تونین با به کار گیری اون وزن خود رو کم کنین. هم اینکه تجربه گرسنگی این مزیت رو داره که می تونین در طول هفته هم بر نفس خود پیروز شده و از مصرف کالریای بی ارزش دوری کنین.

رژیم روزه‌داری ادعا می کنه که محدود کردن کالری به موارد زیر منجر می شه:

  • تقویت حافظه

  • کاهش خطر حملات قلبی، سکته و سرطان

  • تنظیم اندازه کلسترول و قند خون
  • خاصیت ضدپیری با کم شدن اندازه ترشح هورمونایی مثل IGF-1

البته دلیلای زیادی مبنی بر اثرات مثبت روزه روی بدن هست که هنوز مورد تایید علمی قرا نگرفته ان. البته رژیم روزه‌داری واسه زنان باردار، زنان شیرده، افراد گرفتار به دیابت، نوجوانان و کودکان پیشنهاد نمی شه چون ممکنه مانع از دریافت مواد غذایی لازم واسه رشد و سلامت بشه.

در این نوع از روزه‌داری، هروقت احساس سردرد یا سرگیجه داشتین، پیشنهاد می کنیم حتما آب، چای گیاهی یا دمنوش بخورین. کم‌آبی موجب سردرد می شه.

در روزای روزه داری، بهتره واسه کنترل اشتهای خود به اندازه خیلی کم سبزیجات و پروتئین استفاده کنین. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در روزای معمولی غذاهای شما شامل میوه، سبزیجات، دانه های خوراکی، گوشت، مرغ، ماهی و لبنیاته. پس دچار هیچ کمبودی نمی شین.

یکی دیگر از مطالب سایت :
داستانی عجیب اما واقعی؛ وقتی سوسیس آلمانی موجب کشف بوتاکس شد

روزه داری باید حدود ۱۲ ساعت ادامه داشته باشه. یعنی در اول و انتهای یه فاصله ۱۲ ساعتی می‌تونید غذاهای سبک بخورین. مثلا می تونین غروب یه وعده غذای سبک میل کرده و تا صبح روز بعد گرسنه بمونین. یا صبح یه وعده سبک غذا بخورین و تا غروب به جز آب و دمنوش، هیچ غذایی نخورین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که دو روز روزه‌داری شما پشت سر هم نباشه. مثلا اگه یکی از اونا شنبه و دیگری سه شنبه یا چهارشنبه باشه، بهتر میشه.

وقتی این رژیم رو اتخاذ می کنین، حواستون باشه که پروتئین و ویتامینای موردنیاز بدن رو در طول هفته با غذاهای سالم و مقوی تامین کنین.