تکه ای از متن پایان نامه :
اغلب برای توصیف همۀ فعالیتهای گردشگری در نواحی روستایی به کار برده میگردد (اگر چه معنی دقیق آن همیشه گردش بر روی زمین کشاورزی میباشد) و … . به هر حال در بیشتر موارد گردشگری کشاورزی شامل فرآوردههای گردشگری که مستقیماً با محیط زیست زراعی، محصولات زراعی و یا اقامتها که در مزرعه صورت میگیرد، میباشد. به عبارت دیگر گردشگری کشاورزی، گردشگریی می باشد که با کشاورزی مرتبط می باشد، پس گردشگری مبتنی بر مزرعه یکی از اجزا گردشگری کشاورزی می باشد و گردشگری کشاورزی مفهومی گسترده تر دارد که جشنها، موزهها، ارائه محصولات صنعتی و سایر جاذبهها و رویدادها ی فرهنگی را شامل میگردد.
گردشگری سبز[1]
اگر چه در بعضی کشورها اصطلاح گردشگری سبز به گردشگری روستایی اطلاق میگردد (یعنی گردشگری در مناطق سر سبز)، اما غالباً برای توصیف بخشی از گردشگری به کار میرود که بیشتر از این که طرفدار گردشگری سنتی باشد، طرفدار محیط زیست میباشند و آن را با نامهای مختلف مثل؛ گردشگری مسؤل، گردشگری انعطاف پذیر، گردشگری سودمند یا گردشگری جدید نامیده اند، زیرا گردشگری سبز بهترین روش برای توسعه ارتباط همزیستی بین محیط زیست طبیعی و اجتماعی می باشد. به عبارت دیگر، افزایش در نظر داشتن اثرات زیانباری که بعضی گردشگران در محیط زیست ایجاد میکنند باعث به وجودآمدن نوع خاصی از گردشگری به نام گردشگری سبز شده می باشد.
گردشگری ماجراجویانه[2]
در این نوع گردشگری افراد به صورت شخصی و یا گروهی خود را درگیر فعالیتهای خطرناک و پر دردسر میکنند. که شامل شکار حیوانات وحشی، سفرهای طولانی، قایق سواری در شیب تند رودخانه، مسابقات ماشین سواری، صخره نوردی، گاوبازی و… می باشد. این نوع گردشگری بایستی به صورت متناسب و انسجام یافته انجام گردد، زیرا تسهیلات خاص خود را میطلبد. فعالیتهای جاذب و پر دردسر فرصت خوبی را برای گردشگران ماجراجو به وجود آورده و بازار روبه رشدی دارد. گردشگری ماجراجویانه اخیراً بازار وسیعی را در گردشگری روستایی به خود اختصاص داده می باشد. (همان، صص 27و 28).
گردشگری به مقصود دیدار از دوستان و آشنایان[3]
پیشرفت و توسعه تکنولوژی ارتباطات باعث شده بشر بدون تماس رودررو با هم، ارتباط دوستی مستقر کنند و بتوانند با وجود صدها کیلومتر فاصله مکانی، از طریق اینترنت و وسایل ارتباطی دیگر در کوتاه ترین زمان ممکن مکاتبه و مکالمه کنند و در صورتی که فرصتی بیابند به دیدن دوستان خود بروند. این نوع گردشگری به مقصود دیدار و بازدید از آشنایان صورت میگیرد تا به این شکل کسانی که مدتها دوستان و آشنایان خود را ندیده اند، فرصتی یافته، به دیدن آنها بروند. هر چند که در نظر داشتن این نوع گردشگری در اواخر قرن بیستم از جانب گروههای دانشگاهی و سازمانهای بازاریابی افزایش یافته می باشد، اما تأثیر و تأثیر آن در مناطق روستایی در مقایسه با سایر جاها کمتر بوده می باشد. پژوهش و مطالعه در روستاهای اسکاتلند نشان داده که ارتباط بین مبدأ
[1]. Green Tourism
[2]. Advanture Tourism
[3]. Visiting Friends and Reletives(VFR)