با سلام و وقت بخیر خدمت شما عزیزان در این بحث و معرفی پیرامون خدمات راه اندازی فود کورت توسط گروه سرآشپزان آسیا می پردازیم و امیدوارم این مقاله و نکات پیرامون آن برای شما علاقمندان به صنعت کسب و کارهای غذا محور مفید واقع شود.

یکی از دیگر خدمات متنوع گروه سرآشپزان آسیا راه اندازی فود کورت است که  نخستین بار در سال 1974 در ایلات آمریکا راه اندازی شد و به معنی مجموعه غذایی و نوشیدنی است و در این مجموعه ها تعدادی رستوران و کافی شاپ احداث می شود که در مجموع به آن فود کورت گفته می شود.

افتتاح  فوت کورد FOOD COURT برای نخستین بار خیلی موفق بود و عملکرد در سود آوری آن سبب شد تا در خیلی از کشورها در مجموعه های تجاری معروف و بزرگ که شامل مجموعه های فروشگاهی و شاپینگ یا فرودگاه ها و … صورت پذیرد. این مکان خا به این دلیل برای راه اندازی فود کورت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که مساحت و محیط بیشتر و بازتری به نسبت رستورانها برخوردارند برای فود کورد بسیار مناسب است.

در این بخش گروه سرآشپزان آسیا با مدیریت سرآشپز مهدی حصاری منش با تجربه ای نزدیک به ربع قرن در صنعت غذا و نوشیدنی و تخصص در حوزه غذا های ایرانی و سنتی غذا های ایتالیایی، غذا های مکزیکی، غذا های فرانسوی، غذا های مدیترانه ای، کافی شاپ، راهنمای شما خواهد بود تا با ذکر نکات کلیدی و مهم در سرمایه گذاری را با شما در میان بگذاریم.

اگر واقعا در فکر تاسیس فودکورت هستید باید این نکته را مدنظر داشته باشید که چنانچه برای جلب رضایت میهمان در رستوران، نیاز به یک نوع منو با آیتمهای غذایی و نوشیدنی داشته باشید، در فودکورت باید حداقل 5 نوع استیشن(رستوران) و کافی شاپ در نظر بگیرید و 5 منوی غذایی و نوشیدنی متنوع و بسیار قوی داشته باشید تا بتوانید ذائقه مهمانان را تامین و رضایت آنها را جلب نمائید، زیرا که در فودکورت باید از سطح تنوع بیشتری در کنار کیفیت غذا و نوشیدنی ها، در استیشن های مختلف استفاده شود، که این کار آسانی نیست و بالطبع باید تیم مشاوره و راه اندازی بسیار قوی در کنار خود داشته باشید که به تمام این منو ها واقف و از توانایی بالایی نیز برخوردار باشد، در کنار این آیتمها باید البته موارد مهم دیگری را نیز مدنظر قرار دهید: نوع طراحی، دکوراسیون جذاب که بالطبع می تواند از سبک های زیبا و متفاوت با استفاده از رنگ های مناسب و مرتبط بهره برد.

یکی دیگر از مطالب سایت :
عوامل موثر بر موفقیت خرید آنلاین از دیدگاه لیو و آرنت، رضایت از کیفیت بین مشتریان تعاملی و رابطه ای

البته پیشرفت های بیشتری هم وجود دارد، تا با ترفیع و اعتلای فرهنگ اصیل ایرانیان که بسیار مهمان نواز و مهماندوست هستند تعداد بیشتری از این گونه مجموعه های رفاهی و فرهنگی در قالب فودکورت ایجاد شود، اما بالطبع باید نقاط ضعف و قوت تاسیس فودکورت را نیز مورد بررسی قرار دهیم، تا هم بتوانیم با علم و تجربه کافی وارد این صنعت شویم و به درصد موفقیت خود بیفزاییم زیرا همانطور که تاسیس فودکورت می تواند سودآوری بسیار بیشتری نسبت به رستوران داشته باشد، به همان نسبت نیز با برنامه ریزی غیر اصولی و بدون فکر می تواند تبعات بیشتر و بزرگتری نیز در پی داشته باشد.

 

برای مثال یک استیشن غذا های ایرانی، یک استیشن غذا های ایتالیایی، یک استیشن کافی شاپ، با دارا بودن آیتم های نوشیدنی سرد و گرم و… که می توان در این بخش دنیایی از خلاقیت ها را اجرا نمود که هر کدام از این بخش ها تجهیزات و ادوات مورد نیاز خود را می طلبند.

نکته مهم دیگر این که این استیشن ها باید معمولا دو قسمتی تعبیه گردند یکی فضای Back kitchen یا همان فضای آماده سازی و امور اولیه و پخت که تمامی موارد شستشو، گندزدایی و… در این بخش انجام می پذیردو معمولا مجموعه های زنجیره ای بزرگ و با حجم فروش زیاد یک آشپزخانه مرکزی با امکانات مورد نیاز، سرد خانه های بالای صفر و زیر صفر و سایر امکانات مورد نیاز در این بخش را نیز تامین و طراحی نمایند که این باعث درایت و زمینه ساز برندینگ و ایجاد شعبات دیگر در آینده را نیز فراهم خواهد ساخت. بخش بعدی فضای Front kitchen می باشد که فضای پخت نهایی و ارائه و تحویل غذا و قسمت صندوق (cashier) می باشد.

از آیتم های مهم دیگر در کنار طراحی و فضاسازی استیشن ها که خود نیازمند تخصص می باشد، نورپردازی، طراحی سیستم سرمایش و گرمایش مناسب و تهویه مطبوع Air candution ، میز و صندلی ها و مبلمان هایی با نشیمن راحت و زیبا و همینطور فضا سازی و ایجاد المانهایی Elemants همچون فضای سبز مناسب و محدود که با در نظر گرفتن فلاور باکس هایی Flower box که فضای کمی را اشغال کنند میسر خواهد بود و به فضای فودکورت گرمی و لطافت می بخشد، ظرف و ظروف و پکهای بیرون بر نیز بسیار مهم هستند و باید به شکل هایی زیبا و جذاب و به روز طراحی گردند که این موارد در سایه یک ایده پردازی و برنامه ریزی دقیق در کنار گزینش تیم مشاوره و راه اندازی و گزینش پرسنلی دلسوز و موفقیت پروژه شما می گردد.

یکی دیگر از مطالب سایت :
دانلود پایان نامه درباره واژه‌نامه نجومی و تنجیمی بندهشن‌

گروه سرآشپزان آسیا با ارائه این اطلاعات و در نظر گرفتن این مطالب و ظرفیت هایی که در صنعت گردشگری و صنعت غذا و نوشیدنی «f&b food & beverage lndustry» وجود دارد. انتخاب مکان مناسب، انتخاب نام و لوگو حرفه ای و امکان سنجی صحیح اولین اقدام هوشمندانه در این راستا می باشد.

عمدتا مکان هایی همچون مجتمع های تجاری، فرودگاه ها، مجتمع های تفریحی و گردشگری، مجموعه های فروش و خدماتی رفاهی بین راهی، از عمده ترین این مکان های مورد استفاده جهت احداث فودکورت می باشند که به توضیح دلایل قانع کننده در مورد یکی از این آیتم ها یعنی مجموعه های فروش و خدماتی رفاهی بین راهی خواهیم پرداخت.

استیشن بندی ها نیز بسیار نقش مهمی را ایفا می کنند، اگر بخواهیم توضیح بیشتری بدهیم باید به این نکته اشاره کنیم که شما در فودکورت ها یک فضای نشیمن(سالن) عمومی دارید که می تواند برای تنوع چند نوع مبلمان مختلف و متفاوت در این فضا استفاده شود، اما آشپزخانه ها یا در اصطلاح استیشن های پخت کاملا ازهم مجزا هستند و قرار است در هرکدام یک سبک غذا پخته و سرو می شود.