ظهور فناوری مجازی سازی روشی را که سخت افزار می تواند در بسیاری از مشاغل مختلف مورد استفاده قرار گیرد، متحول کرد. مجازی‌سازی برنامه‌ها و دسکتاپ‌ها دسترسی آسان‌تر به کاربران و کارمندان را امکان‌پذیر می‌کند و کار از راه دور را به طور فزاینده‌ای امکان‌پذیر می‌کند و مجازی‌سازی شبکه‌ها، ذخیره‌سازی و سرورها معیارهای کارایی و عملکرد را برای سازمان‌هایی که نیاز به زیرساخت قدرتمند و قابل اعتماد دارند، بهبود می‌بخشد.

 

رایانش ابری و خدمات ابری مختلف ارائه شده این روزها بر مجازی سازی ابری متکی است که یکی از انواع فناوری مجازی سازی است. هنگامی که فضای ذخیره سازی ابری در اختیار کاربران قرار می گیرد، برنامه ها و داده ها را می توان در فضای ابری ذخیره کرد و از هر مکانی به آنها دسترسی داشت. در زیر، نحوه عملکرد مجازی سازی، انواع مختلف مجازی سازی و معنای مجازی سازی ابری را توضیح خواهم داد. همچنین به طور خلاصه به اهمیت مدیریت سیستم‌های مجازی شما با ابزارهای نرم‌افزاری مناسب اشاره می‌کنم و بررسی می‌کنم که چرا از استفاده از بهترین توصیه‌ام برای نظارت بر ماشین مجازی، SolarWinds® Virtualization Manager لذت می‌برم.

چگونه مجازی سازی کار می کند

مجازی سازی فرآیند ایجاد یک نمونه مجازی از یک دستگاه، مانند سرور مجازی یا سیستم عامل مجازی است. انواع مختلفی از مجازی سازی وجود دارد که به زودی با جزئیات بیشتر در مورد آنها صحبت خواهم کرد.

بیشتر مجازی سازی از طریق نرم افزار مجازی سازی انجام می شود. این برنامه ها قابلیت گسترش سخت افزار ماشین فیزیکی، شبکه یا سیستم ذخیره سازی و ایجاد نسخه های مجازی این سیستم ها را دارند.

یکی از نمونه های برنامه مجازی سازی Hypervisor نام دارد که می تواند دسکتاپ، برنامه ها، اجزای شبکه و فضای ذخیره سازی را مجازی سازی کند. Hypervisor ها می توانند مستقیماً روی سخت افزار نصب شوند یا به عنوان یک لایه نصب شده بر روی سیستم عامل بین سخت افزار و ماشین مجازی کار کنند.

انواع مجازی سازی

انواع مختلفی از مجازی سازی وجود دارد، و مهم است که بدانیم مجازی سازی ابری به سادگی یکی از انواع فناوری مجازی سازی است. رایانش ابری با مجازی سازی تفاوتی ندارد، اما از مجازی سازی برای عملکرد استفاده می کند. قبل از اینکه به مجازی سازی ابری بپردازیم، انواع دیگر مجازی سازی عبارتند از:

مجازی سازی دسکتاپ: مجازی سازی دسکتاپ معمولاً با استفاده از هایپروایزر انجام می شود، به ویژه زمانی که سیستم عامل نصب شده بر روی دستگاه کاربر با سیستم عاملی که او می خواهد استفاده کند متفاوت است. برای مثال، کاربری که از رایانه ای با ویندوز نصب شده استفاده می کند، ممکن است از Hypervisor برای مجازی سازی دسکتاپ لینوکس استفاده کند، بنابراین می تواند برنامه های در حال توسعه را در محیط لینوکس آزمایش کند.

مجازی‌سازی داده‌ها: مجازی‌سازی داده‌ها زمانی است که داده‌ها مدیریت می‌شوند تا به کاربر امکان تغییر داده یا دسترسی به داده‌ها بدون نیاز به دانستن دقیق محل ذخیره یا فرمت آن‌ها باشد. از هر دستگاهی قابل دسترسی است.

مجازی سازی شبکه: مجازی سازی شبکه زمانی است که شبکه های فیزیکی به جای سخت افزار در یک شبکه مجازی بر اساس نرم افزار ترکیب می شوند. تمام بخش‌های فیزیکی شبکه، مانند سوئیچ‌ها و روترها، ادغام شده‌اند و منابع آن‌ها را می‌توان در صورت نیاز به هر کاربر یا دستگاهی در شبکه تخصیص داد. این کار از طریق یک سیستم مدیریت شبکه مجازی مرکزی انجام می شود. یک نوع رایج شبکه مجازی یک شبکه محلی مجازی یا VLAN است. یک VLAN چندین دستگاه شبکه را در یک گروه ترکیب می کند، گویی آنها یک LAN هستند، حتی اگر در مجاورت محلی با یکدیگر نباشند.

مجازی‌سازی فضای ذخیره‌سازی: مجازی‌سازی فضای ذخیره‌سازی فرآیند ترکیب گروهی از دستگاه‌های ذخیره‌سازی فیزیکی در یک گروه است که گویی یک دستگاه هستند. یک نوع رایج از ذخیره سازی مجازی شناخته شده، Storage Area Network یا SAN نامیده می شود. مجازی‌سازی ذخیره‌سازی به برنامه‌ها و سرورها اجازه می‌دهد تا به اطلاعات سیستم‌های ذخیره‌سازی بدون نیاز به دانستن اینکه داده‌ها در کدام دستگاه فیزیکی یا مجازی ذخیره می‌شوند، دسترسی پیدا کنند. مجازی‌سازی فضای ذخیره‌سازی اجازه می‌دهد تا از داده‌ها به راحتی پشتیبان‌گیری و بین مکان‌ها منتقل شود و دسترسی به داده‌ها آسان‌تر باشد.

یکی دیگر از مطالب سایت :
ارزان ترین دستگاه لیوان یکبارمصرف کاغذی خانگی

مجازی سازی سرور: زمانی است که می توان بیش از یک سرور مجازی را در یک سرور فیزیکی ذخیره کرد. به جای خرید بیشتر و بیشتر سرورهای فیزیکی، می‌توانید در فضای طبقه یا اتاق صرفه‌جویی کنید و در عوض چندین سرور را مجازی کنید و به جای آن روی یک دستگاه ذخیره کنید. همچنین به این معنی است که می توانید به راحتی منابع فیزیکی را بین سرورهای مختلف تخصیص داده و در صورت لزوم آن را تغییر دهید. شما به راحتی می توانید سرورهای مجازی را از یک سرور میزبان به سرور دیگر منتقل کنید. (برای اطلاعات بیشتر در مورد مجازی سازی سرور، راهنمای عمیق من در مورد مجازی سازی چیست را بخوانید.)

مجازی سازی برنامه: زمانی است که یک برنامه به صورت مجازی بر روی سرور ذخیره می شود و سپس به جای اینکه مستقیماً روی دستگاه نصب شود توسط دستگاه کاربر از طریق سرور به آن دسترسی پیدا می کند. این بدان معناست که کاربران برای دسترسی به یک برنامه نیازی به ورود به رایانه ندارند و در عوض می توانند از طریق هر دستگاهی که به سرور دسترسی دارد (مانند اینترنت) به آن دسترسی داشته باشند. این همچنین به این معنی است که برای نصب و استفاده از یک برنامه نیازی به فضای ذخیره سازی کافی در دستگاه خود ندارید، زیرا برنامه در سرور در جای دیگری ذخیره می شود.

مجازی سازی در رایانش ابری چیست؟

مجازی‌سازی در رایانش ابری به راحتی با فناوری مجازی‌سازی در تضاد نیست – از فناوری مجازی‌سازی استفاده می‌کند. رایانش ابری نوعی سرویس است که از فناوری مجازی سازی استفاده می کند، مانند انواع دیگری که در بالا به آن پرداختیم.

با مجازی سازی ابری، مشتریان می توانند تنها از بخش هایی از سرویس یا منابع مورد نیاز خود استفاده کنند، بدون اینکه خودشان به زیرساخت فیزیکی همراه نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، فناوری مجازی سازی ابری برای زیرساخت های ذخیره سازی به کاربران اجازه می دهد تا در صورت نیاز به حجم عظیمی از فضای ذخیره سازی دسترسی داشته باشند و این نیاز را در صورت لزوم افزایش و کاهش دهند، بدون اینکه نیازی به فضای ذخیره سازی خودشان داشته باشند.

مجازی‌سازی در رایانش ابری به یک ارائه‌دهنده اجازه می‌دهد تا سرورها، ذخیره‌سازی یا دیگر سخت‌افزار فیزیکی یا منابع مرکز داده را مجازی‌سازی کند، که به نوبه خود می‌تواند به آنها امکان ارائه خدمات متعدد مانند زیرساخت، نرم‌افزار و پلتفرم‌ها را بدهد.

زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) به کاربران اجازه می دهد تا به سرورهای مبتنی بر ابر، منابع ذخیره سازی و شبکه دسترسی داشته باشند: یک زیرساخت کامل که از طریق فناوری مجازی سازی ابری قابل دسترسی است. این بدان معناست که کاربران نیازی به ایجاد یا خرید این زیرساخت ندارند، اما می توانند از نسخه مجازی استفاده کنند. اکثر مردم همچنین با نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) آشنا هستند، نرم افزاری که از سخت افزار انتزاعی شده و از طریق ابر قابل دسترسی است.

چرا از مجازی سازی استفاده کنیم؟

دلایل متعددی وجود دارد که مجازی سازی یکی از انواع بالا به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا مزایای زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، در مورد مجازی‌سازی سرور، ذخیره‌سازی، دسکتاپ و برنامه‌های کاربردی، جابه‌جایی یا کپی کردن دستگاه‌های فیزیکی یا کپی‌هایی از این موارد در زمانی که نیاز به جابجایی چیزی دارید، دشوار است. سرور مجازی یا دسکتاپ را می توان به راحتی از مکان دیگری جابجا کرد و به آن دسترسی داشت.

یکی دیگر از مطالب سایت :
دستگاه ازن ساز خانگی

 

علاوه بر این، دستگاه‌های فیزیکی با مجموعه خاصی از سخت‌افزاری که روی آن نصب شده‌اند محدود می‌شوند، در حالی که دستگاه‌های مجازی می‌توانند به راحتی منابع را در صورت لزوم تخصیص دهند. سخت افزار فیزیکی را می توان ادغام کرد و یک ماشین مجازی می تواند از چندین قطعه سخت افزاری به منابع دسترسی پیدا کند.

علاوه بر این، سطح ایزوله بودن دستگاه های مجازی دو مزیت اصلی را فراهم می کند: امنیت و مقاومت در برابر تغییر. هنگامی که یک ماشین مجازی ایجاد می شود، کاملاً از سایر ماشین های مجازی و از سیستم میزبان جدا می شود. اگر یک ماشین مجازی یا یک دستگاه فیزیکی به بدافزار آلوده شود، لزوماً نمی‌تواند به راحتی از طریق ماشین‌های مجازی دیگر یا سایر بخش‌های شبکه پخش شود. این سطح از امنیت برای محافظت از شبکه شما هنگام دسترسی ماشین های مجازی به اینترنت و آزمایش برنامه ها یا پیشرفت های جدید مفید است. به عنوان مثال، اگر یک برنامه در یک ماشین مجازی خراب شود، هیچ مشکلی برای ماشین میزبان زیر آن ایجاد نمی کند.

بهترین ابزارهای مانیتورینگ مجازی سازی

با تمام این انواع مختلف مجازی سازی، داشتن نرم افزار یا برنامه ای که قادر به مدیریت سیستم ها و نظارت بر ماشین های مجازی شما باشد نیز مهم است. من ابزاری مانند SolarWinds Virtualization Manager را پیشنهاد می‌کنم، که می‌تواند با هایپروایزر و ماشین‌های مجازی شما برای بهبود دید در کل دامنه مجازی شما یکپارچه شود.

راه حل مانیتور سرور Virtualization Manager

به عنوان مثال، اگر از SAN های مجازی (ذخیره سازی مجازی) استفاده می کنید، به ابزاری برای پیگیری عملکرد، ظرفیت و سایر مشکلات احتمالی VM نیاز دارید. اطمینان از داشتن معیارهای عملکرد خوب در هر زمان به شما این امکان را می‌دهد که به داده‌های تاریخی نگاه کنید تا ببینید مشکلات در کجا ایجاد شده‌اند، در صورت بروز مشکلات از آنها مطلع شوید و در برنامه‌ریزی ظرفیت VM شرکت کنید، بنابراین می‌توانید ماشین‌های مجازی جدید تهیه کنید یا شبکه‌ها را در صورت لزوم تنظیم مجدد کنید. مدیر مجازی سازی SolarWinds برای ارائه همه این ویژگی ها و موارد دیگر طراحی شده است.

فناوری مجازی سازی به طور فزاینده ای در حال گسترش است و درک اینکه چگونه و چرا مجازی سازی کار می کند برای فناوری اطلاعات، مدیریت شبکه و مدیریت شبکه در سازمان های بزرگ حیاتی است. مردم با مجازی سازی ابری بیشتر آشنا می شوند و بسیاری از کاربران خانگی و مشاغل کوچک بدون اینکه بدانند از سیستم های ابری استفاده می کنند. مجازی سازی ابری به شکل IaaS، SaaS و PaaS (پلتفرم به عنوان سرویس) نیز به بخش بزرگی از بسیاری از سازمان ها تبدیل شده است.

 

به احتمال زیاد به زودی با ماشین های مجازی یا مجازی سازی ابری سر و کار خواهید داشت، اگر قبلاً این کار را نکرده اید. گام کلیدی بعدی، به دست آوردن درک عمیق تر از چیستی فناوری مجازی سازی و نحوه عملکرد آن، و همچنین بررسی نحوه نظارت و مدیریت هر سیستم مجازی که قبلاً بر آن نظارت می کنید، با ابزاری مانند SolarWinds Virtualization Manager است.